Dag 7 22 april 2024 Portsoy - Reisverslag uit Portsoy, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 7 22 april 2024 Portsoy - Reisverslag uit Portsoy, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 7 22 april 2024 Portsoy

Door: Ans en Wim

22 April 2024 | Verenigd Koninkrijk, Portsoy

Dag 7 maandag 22 april 2024Portsoy

Het was vannacht een rustige nacht en we hebben lekker geslapen.

We staan op met wat druilerig weer, soms droog soms miezer.

We zorgen dat alles aan boord weer ok is en drinken onze gezamenlijke startkoffie. We besluiten vandaag vooraf een camping te boeken langs de kustroute, die we gaan rijden. Het einddoel vandaag is daarmee het dorp Portsoy, dat ligt aan de Abredeenshire Coastal Trail.

We vertrekken om half elf en gaan eerst naar de Aldi om onze boodschapjes te doen. Wat een keuze hebben ze daar en over het algemeen gunstig geprijst. Vooral het vlees is daar goedkoper dan bij ons huis.

Na de Aldi gaan we echt op weg. Even wat zoeken naar de goede wegaansluiten en we komen op de A-90 die ons naar Fraserburgh voert.

Op zich een mooie weg met veel groen, narcissen langs de kant en wat heuvelachtig.

Heel veel plezier geeft dit niet want het weer is ronduit smerig. Bij Crimont drinken we koffie bij een oude kerk, waar, zo staat te lezen, de dominee tevens koster van de kerk is.

In de buurt van Fraserburgh wordt het droog, maar zien we nog vooral wolken als we naar boven kijken.

In Rosenhearty slaan we een klein heel smal weggetje in om naar een aangeduide P te rijden. Het eerste stuk gaat goed, maar dan komt er ons een enorme veewagen tegemoet. Goede raad is duur, of eigenlijk is ie er niet. De chauffeur was niet van plan om achteruit te rijden en wij eigenlijk ook niet .

Heel zachtjes zijn we met de linkerwielen in de grasberm gestuurd en ook de veewagen in zijn berm. Voetje voor voetje kruipen we met kloppend hart langs elkaar en blijven voorzichtig doorijden. Veel ruimte was er niet, maar we hebben het gered en zijn ook niet in de berm blijven steken. Opgelucht bereiken we de P van een historisch torenachtig bouwwerk, dat volgens het toelichtingsbord een duiventoren was/is dat door een vermogende local rond 1800 is neergezet. In het Schots heet het hier: "Mounthooly Doo'cot"Wel een mooi plaatje zo'n toren op een heuvel met gaspeldoorn. Zeker nu ook de lucht openbreekt en af en toe de zon even te zien is.

We gebruiken deze plek danook maar om onze lunch te nuttigen.

Terug op de route, die vanaf nu dichter langs de kust loopt, wat smalle wordt en zich kronkelt door het behoorlijk heuvelachtige landschap.

Het wordt helemaal mooi als ook de zon echt gaat schijnen en het landschap opfreurt. Vooral de gaspeldoorn profiteert daarvan.

Het wordt echt een feest om te rijden en om je heen te kijken. Veel sturen over de vrij smalle weg, veel schakelen want steile stijgingen en afdalingen wisselen elkaar af. We halen zelfs de 20% !!!

Doordat we ook dicht langs de kust rijden levert dat prachtige doorkijkjes op. Sommige heel smalle zijweggetjes beloven nog meer fraais, maar met de veewagen in onze gedachten laten we ons dar niet toe verleiden.

Omdat er heel weinig verkeer is kunnen we het heel rustig aandoen en tuffen net een bedaard gangetje over de weg.

Deze rit is echt fantastisch!!!!!!!!

Maar ook daaraan komt een eind, gelukkig hebben we de foto's nog.

We komen in Mc Duff aan, waar we aan de zeezijde even een break nemen. We wandelen over het kiezelstrand langs de mooie baai.

Het laatste stukje van de Coasttrail is een wit weggetje met een groen randje. Gelukkig kwamen we geen tegenliggers tegen De beoogde Camping ligt aan een baai in Portsoy.

De camping is niet zo spectaculair, maar het uitzicht is geweldig.

We krijgen twee plaatsen aan de rand van de baai met zeezicht.

Wel wat hellend, waardoor we ondanks maximale hoogte van de levelers verre van horizontaal staan. Het zij zo.

We borrelen, eten en afwassen en gaan na de blog weer lekker slapen!

Morgen blijven we een dagje staan om te genieten, niet te hoeven rijden, wel te kunnen wandelen etc.

• 22 April 2024 - 23:54

R En N:

Opnieuw een dag voorbij. Wat gaat het toch snel.

Gelukkig waren jullie ten aanzien van het weer er "geestelijk" op voorbereid dat het niet alle dagen zonneschijn en 25 - 30 graden zou gaan worden tijdens deze reis.

Dus ieder droog moment en elk zonnestraaltje is meegenomen en maakt de dag al snel weer goed. En vergeet niet, in NL is het ook allemaal geen zonneschijn. Jullie missen wat dat betreft tot nu toe niets.

Goede nacht en veel (wandel) plezier morgen.