Dag 8 23 april 2023 portsoy - Reisverslag uit Portsoy, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 8 23 april 2023 portsoy - Reisverslag uit Portsoy, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 8 23 april 2023 portsoy

Door: Ans en Wim

23 April 2024 | Verenigd Koninkrijk, Portsoy

Dag 8 dinsdag 23 april 2024Portsoy dag 2

Vandaag blijven we op onze plek staan. We hebben een "No drivingday".

Dat betekent dat ons busje ook een dagje rust heeft.

We hebben prima geslapen al trekt de wind wat aan, is het goed toeven in de bus. Zeker als we voor het opstaan het E-kacheltje aanzetten om de nachtkou te verdrijven. Het weer laat zich van zijn goede kant zien. Veel zon, blauwe lucht, maar een koude straffe wind.

Daar merken we pas later iets van, want we doen het kalmpjes aan: uitslapen, broodje bakken, eitje koken en slowdown ontbijten. Ons zeezicht is door de wind een stuk ontstuimiger en witgekuifte golven rollen af en aan.

Als alles is gedaan gaan we Ans en ik met zijn tweeen wandelen. Tot de lunch twee aan twee.

Langs de rand van de baai ligt een mooie rotspartij met een mooi smal voetpad, dat tot het begin van de baai loopt. Dat is echt prachtig om te doen, wel voorzichtig want het is een pad bezaaid met stenen. We lopen en klauteren langs het water tussen de rotsen en rotspunten door met de woeste golven links van ons. Aan de landzijde bloeien leuke bloemen zoals sleutelbloemen, narcissen, viooltjes, speenkruid, engels gras en nog veel meer, waar we nu de naam niet van weten.

Het beeld wisselt bij elke stap en verveelt geen moment, zeker met het zonnetje dat wel af en toe wel verdwijnt vanwege de toenemende bewolking.

Het pad eindigt bij de zee, dus gaan we dezelfde weg weer terug. Inmiddels was de vloed, opgejut door de stevige wind, opgekomen en was de baai flink opgevuld

Hoewel we goed waren gekleed, was het toch wel koud en was een lekkere kop koffie bij terugkeer meer dan welkom.

In middels is het weer lunchtijd geworden en de lunch gebruiken we weer gezamenlijk.

Na de lunch is het tijd voor een gezamenlijke wandeling naar de haven van Portsoy, er is een oude en een nieuwe haven>

Portsoy is een leuk stadje, zo te zien met een vissersverleden, getuige de kreeftenfuiken aan de haven. De Nieuwe haven ziet er niet echt nieuw uit en is vooral een grote betonnen bak water met hoge muren tegen de zeewind. Er lag een zeilbootje in. De Oude haven zal er ook oud uit en maakte door zijn bebouwing meer deel uit van het stadje, leuke pandjes. Wat cafeetjes, een stenenshop en een Wiskeypakhuis.Op de rotsige wanden spotten we nog enkele eidereenden, vooral de mannetjes vallen op en ook op de woelige baren dobberden er een stel.

We lopen nog even naar het dolfijnenmonument boven op een verhoging. Dat was helaas de enige dolfijn, die we konden ontdekken. We lopen verder door het slapende stadje op zoek naar een bakker, want we hebben trek in taart.

En ja bij een klein bakkertje kochten Ans en Elly vier verschillende Engelse taartjes voor bij de koffie, handgemaakt door de plaatselijke banketbakker.

Toen we ook nog een COOP vonden voor gewoon brood en melk konden we weer tevreden huiswaards keren.

In de Bus was het lekker, door de af en toe schijnende zon.

De taartjes waren van het concept ZOET en CAKE. Lekker voor een keer.

Na de koffie moesten we de plannen voor de komende dagen bespreken, want morgen gaan we weer verder en komend weekend is het Bankholyday.

Na veel gepuzzle hebben we in de buurt van Pitlochrie een beschikbare camping gevonden, veel campings gaven nul op request! Er moest wel digitaal worden geboekt en betaald, een hele tour voor Jan en mij om de juiste manier te vinden. Gelukkig hadden onze inspanningen succes en kregen we een bevestiging retour per e-mail en ook betalen met de credetcard was gelukt.

Als beloning mochten we aanschuiven aan de maaltijd die Elly en Ans hadden bereid.

Daarna was het afwassen, koffie, drankje, blog en lekker slapen.

• 23 April 2024 - 22:36

Nettie Van Dongen:

Weer heel mooi beschreven.

• 24 April 2024 - 00:00

R En N:

Een mooi en rustig dagje. Zo heb ik de dag ook beleefd. Mooi en rustig.

Slaap lekker en voor morgen een rustige reisdag.

Succes.

• 24 April 2024 - 07:55

Kelsa:

Dat was weer een mooi avontuur!

Pitlochry, dat was onze eerste overnachting in Schotland vorig jaar... Daar heeft Kelly de eerste black pudding en haggis gegeten! Veel plezier!

• 24 April 2024 - 08:26

E&S:

Mooie foto’s, nu wat meer zon en alles gaat goed!

• 24 April 2024 - 14:04

Ad Van Wijk:

Leuke foto's . Mooi contrast, de rode jas van Ans en de gele dorens.