Dag 6 21 april 2024 - Reisverslag uit Peterhead, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 6 21 april 2024 - Reisverslag uit Peterhead, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 6 21 april 2024

Door: Ans en Wim

21 April 2024 | Verenigd Koninkrijk, Peterhead

Sorry zonet verkeerde blog verstuurd

Dag 6zondag 21 april 2024

Van st Andrews naar Peterhead.

Als gevolg van een storing bij de provider van de blog is er iets misgegaan met de e-mails naar de blogvolgers. Inmiddels is eea weer gerepareerd (met excuses van de provider) en heeft ieder de mail blog van dag 5 ontvangen.

De nacht op de openbare Longstay parkeerplaats in st Andrews is goed verlopen. Best wel spannend op een zaterdagavond aanrand van de stad.

Het is de hele avond en nacht rustig, zelfs stil, geweest. Geen feestgangers of raddraaiers hebben onze nachtrust verstoord. Ook de politie niet ivm de omvang van onze busjes. De P was goed verlicht en af en toe reed er een auto langs op de parallelweg.

Na wat gewenning aan het idee hebben we lekker geslapen.

Geen vers gebakken broodjes 's morgens, want er was geen elektriciteit.

Na het ontbijt en de startkoffie gingen we op weg.Het weer valt wel tegen ten opzichte van gisteren. Volledig bewolkt en een klein beetje regen.

We geraakten snel de stad uit en volgen de A91 richting Dundee. Onderweg komen we veel aardbeienteelt tegen in plastic boogkassen.

Om in Dundee te geraken moeten we eerst weer een Firth over, deze keer de "Firth of Tay.

Aan de overkant ligt Dundee en vanaf de weg ziet die stad er niet erg aantrekkelijk uit. Veel industrie langs de Firth.

Dat lelijke industrie- en havengebied rijden we ook door als wij de A92 naar het oosten volgen.Vanaf Arbroath wordt de weg kleiner en de omgeving aantrekkelijker en volgt dan de kustlijn.

In Inverkeilor drinken we koffie op een P langs de weg. P's waren vandaag dun gezaaid. De route is niet zo heel spannend. Voornamelijk door het inmiddels druilerige weer zijn de heuvels en zeegezichten niet uitzonderlijk mooi. Gelukkig was er wel de gaspeldoorn en velden vol met lammetjes.

In Montrose vullen we onze dieseltanks weer bij, zodat we er weer even tegen kunnen.

Bij Stonehaven moeten we de A90 op om de de stad Aberdeen te omzeilen. Het is een drukke snelweg met veel verkeer en geen enkele P om onze lunch te gebruiken. Wel veel emergency-lanes, maar omdat trek in wat eten geen emergency is konden we die niet gebruiken.

Daarbij opgeteld dat ook het weer smerig en regenachtig was waren we niet enthousiast over deze weg en blij dat we voorbij Aberdeen weer op een kleinere weg kwamen, de regen grotendeels ophield en we snel een P vonden voor de Lunch.

We hadden eerder al contact gelegd met de camping in Peterhead, waar we vannacht terecht konden.

De stemming werd weer monter, de weg aantrekkelijker en de wetenschap dat we terecht konden, waren daar debet aan'

De camping in Peterhead ligt aan de haven van Peterhead met uitzicht op de haven en de havenhoofden.

Prima camping met een meer dan enthousiaste beheerdster. Toen ze hoorde welke reis wij gingen maken was ze niet meer te stuiten om ons te adviseren wat we vooral moesten bezoeken. We hebben een hele lijst gekregen. Bovendien werd ons een bezoek aan de plaatselijke gevangenis (nu een museum) aanbevolen. De strengste gevangenis in de VK.

Niet alles hebben we begrepen, want het schotse accent is hier al behoorlijk aanwezig en niet altijd goed te verstaan voor ons vreemdelingen.

We hebben een prima plaats met uitzicht, elektriciteit etc.

Jan en ik maken een eerste verkennende wandeling, niet naar de gevangenis, dat leek ons niet gewenst.

Omdat Ans en ik maaltijdbereiders van vandaag zijn moesten wij nog aan de bak voor Rosti, filet lapjes en salade.

Na het eten de afwas: Buiten in de kou!

Nu lekker met het E-kacheltje aan de blog straks lekker slapen.

• 22 April 2024 - 00:10

R En N:

soms gaat er in de snelheid eens iets even fout. Wat geeft het. Een dubbel gestuurde blog, of per ongeluk de eerste nogmaals. Het zij zo!

Vandaag weer een mooie dag, niet te spannend, misschien zelfs een heel klein beetje saai (door het weer en de industrie)maar goed, uiteindelijk een heel stuk afgelegd en een fijne camping gevonden en uiteindelijk een goede maaltijd. Wat wil een mens nog meer als zelfs de diesel weer op peil is.

Een goede nachtrust gewenst en voor morgen, veel plezier.

• 22 April 2024 - 19:14

Jack En Agnes:

Hier onze eerste reactie op alle blogs tot nu toe. We waren even bezig met het kiezen van een jong hondje als opvolger van onze golden retriever Femme. Het is een golden doodle geworden en haar naam is Yara.

Het is weer een genot om jullie reisverslagen te volgen. Het is inderdaad of je de reis zelf meemaakt, met de Schotse vergezichten in het achterhoofd. Maar ... het weer mag wel wat zachter worden, meer zon, minder regen en hogere temperaturen. In Nederland is het al niet veel beter. Veel succes en plezier met jullie interessante avontuur!