Dag 5 zaterdag 20/04 2024 - Reisverslag uit Saint Andrews, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 5 zaterdag 20/04 2024 - Reisverslag uit Saint Andrews, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 5 zaterdag 20/04 2024

Door: Ans en Wim

20 April 2024 | Verenigd Koninkrijk, Saint Andrews

Dag 5zaterdag 20 april 2024 Fife.

We hebben een flink koude nacht achter de rug, met weer temperaturen dicht bij het vriespunt. Gedurende de nacht even naar de WC gaan was geen pretje.

Gelukkig was de zon er vroeg bij en kon het E-kacheltje de temperatuur weer veraangenamen.

We bereiden ons voor op de volgende etappe naar het Schiereiland Fife, dat ik in de vorige blog per ongeluk Firth noemde. Niet goed natuurlijk, want een Firth is een riviermonding.

Na ontbijt en koffie vertrekken we voor een lastige reis, we moeten onderlangs Edinburgh rijden om via de brug over de Firth of the river Forth (monding van de rivier de Forth, waar Edinburgh aan ligt) naar Fife te komen.

Het was een hele toer, maar hulde aan onze navigator Ans en de plaatselijke wegenbedenkers, met hun heldere aanwijzingen. Het ging alle maal goed.

We geraakten via allerlei roundabouts B-wegen,A-wegen en M-wegen en de zg. Bypass van Edinburgh op de Forth-bridge. Deze nieuwe brug ziet er heel gelikt uit, maar toch zorgde werkzaamheden voor een flinke file.

Bij afslag 1c komen we op de A 921 die ons langs de kust van Fife moet leiden.

Helaas....het ging even verderop helemaal verkeerd op een rotonde, toen de verkeerde afslag werd genomen en we op de terugweg terecht kwamen. Vlak bij de plaatselijke gemeentewerf, die in het buitengebied lag, konden we keren. De plek zag er niet verkeerd uit, er liep zelf het Coastpath langs, dus maakten we van de nood een deugd en hielden daar een koffiestop.

Weer goed op de route vervolgden wij onze reis langs de mooie kust. Met zeezicht en door kleine dorpjes en boerenland. Erg mooi. Ook hier zorgden Gaspeldoorn en koolzaad voor de kleurige toets.

Jammer alleen, dat er onderweg weinig tot geen gelegenheid was voor een fotostop.

In Kirkcaldy werden we geconfronteerd met een heuse afsluiting. Een gigantische kermis was daar neer gestreken en nam een enorm terrein inbeslag voor kermis en parkeerplaats voor kermiswagens. Hierdoor was een heel stuk van het dorp afgesloten.

Gelukkig voor ons was de Lidl wel open en het parkeerterrein voor ons beschikbaar. De Lidl had via de plaatselijke verordening het terrein exclusief gereserveerd voor klanten en voor maximaal 3 kwartier op straffe van hoge boetes.

Dus wij maar door naar de LIdl voor onze boodschapjes.

Verder door via de aangebrachte omleidingsroute vervolgen we onze reis. Tot nog lang zien stromen mensen uit de omgeving naar het kermisterrein gaan, een feest van regionale allure!

Na een uurtje vinden we op een grote P bij een opleidingsinstituut en plek voor de lunch

Na de lunch begint het gepuzzel naar een overnachtingsplaats. Het is weekend en best mooi weer en er zijn niet zo heel veel camping, die bovendien nog niet open zijn, of geen plek meer hebben.Na een hele tijd dubben en piekeren kiezen we er toch maar voor een long stay parkeerplaats in st Andrews.

We laten ons leiden door de Navi en komen hier na een mooie tocht laat in de middag aan. Opzich een mooie plek bij een universiteitscampus met zo te zien goede verlichting.

Overnachten is toegestaan, alleen moet je wel binnen de vakken blijven, anders riskeer je een fikse boete. Het resultaat van ons inparkeren levert de verwachting op dat we daarin geslaagd zijn.

We drinken daar een drankje op, Elly maakt lekkere macaroni en we eten dat gezamenlijk op.

Er komen nog twee campertjes bij, waarvan de bewoners direct naar de stad verdwijnen.

Wij maken nog een wandeling door st Andrews, tot het gaat schemeren. Leuke stad met leuke straatjes en huizen en een fraaie kathedraal.

Dan gaan we ieder naar onze eigen camper.

Na koffie enblog gaan we lekker slapen en hopen dat ongestoord te kunnen doen.

Morgen verder naar het noorden en hopelijk meer succes met het vinden van een plekje.

PS Het is vandaag best goed weer geweest, niet zo warm, wel droog en we hebben regelmatig de zon gezien.

Vanavond hebben we het kacheltje niet nodig gehad!

• 21 April 2024 - 16:55

R En N:

Wel, zo het verslag lezende kan de conclusie zijn: eind goed, alles goed. Een mooie dag en uiteindelijk ook best een goede overnachtingsplaats. Inmiddels doet de blog het ook weer.

• 21 April 2024 - 16:56

Sonja:

Mooie tocht dus weer. Toevallig gisteren een documentaire over Schotland gezien. Hierin de de brug en de fife!! Hoop dat jullie de komende tijd wat makkelijker een camping kunnen vinden en veel droog weer!