Dag 4 19 april 2024 - Reisverslag uit Musselburgh, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 4 19 april 2024 - Reisverslag uit Musselburgh, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 4 19 april 2024

Door: Ans en Wim

19 April 2024 | Verenigd Koninkrijk, Musselburgh

Dag 04 19 april 2024 Edinburgh

The 4 of us by bus to Edinburgh.

Op de 77 ste verjaardag van mijn oudste zus hebben we de hoofdstad van Schotland, Edinburgh, bezocht. Dat was me een feest.

De nacht was niet zo koud als de vorige en de dag start met zonneschijn.

Een betere start konden we niet maken. Eerst natuurlijk lekker ontbijten en de gezamenlijke startkoffie gebruiken.

Met de aanwijzingen van het campingpersoneel gingen we vol goede moed op pad. Bij de uitgang van de camping links af en bij de eerstvolgende kruising links, daar vonden we de bushalte en bij toverslag verscheen ook de dubbeldekkerbus met het juiste nummer en konden we direct instappen. Voor 2 pond pp brengt de bus ons naar het centrum van Edinburgh en dat gaat niet zomaar. De rit duurde wel 45 minuten, maar we verveelden ons geen moment. De route voerde langs diverse dorpen met smalle straten, die heel wat stuurmanskunst vergden en ons veel kijkplezier gaf. Leuke Bebouwing, parken, landschappen, drukte en veel reizigers van allerlei pluimage.

Ans en Elly kregen aanspraak van een wat oudere schotse vrouw, die niet ophield haar avonturen en gemopper met hen te delen. Ze was niet te stuiten, maar gelukkig ging ze halverwege al mompelend toch de bus uit.

Wij stapten uit bij de bekende winkel van Mark [e-38] Spenser in het centrum van Edinburgh, vlak bij het Scott Monument in de Princessgarden aan de Princesstreet.Een Negotisch monument voor de schrijver sir Walter Scott. Zie foto's.

Het is zonnig maar koud.

We wandelen in de richting van het universiteits complex, langs de National Gallery, waar de eeste doedelzakspeler zich al liet zien en horen. Dan via een flinke trap naar boven, waar de op de "Royal Mile" terecht kwamen. Het universiteitsgebouw heeft een prachtige bibliotheek, die helaas niet voor het publiek toegankelijk is.

Op weg naar Edinburgh Castel hebben we eerst een bakske koffie/choco genuttigd met heerlijke zoete lekkernijen in een leuke coffeepub.

Op het kasteelplein (het voormalig exercitieterrein) was het gezellig druk, onvoorstelbaar was de continue stroom toeristen die het kasteel ingingen en weer verlieten. We hebben een tijdje op het immense plein rondgelopen en daarvan genoten. The Castel is een imposante verzameling van bouwwerken strategisch gelegen op een heuvel en biedt ook vanaf het plein een prachtig uitzicht over de stad.

Daarvandaan daalden we via de Royal Mile weer af door de belangrijkse straten van de stad.

Langs de route zijn veel bezienswaardigheden, vooral historische gebouwen, die elk hun eigen geschiedenis hebben.

Een van de belangrijkse is de st. Giles Cathedral, gewijd aan de kluizenaar uit de 7e eeuw, die door zijn doen en laten heilg is verklaard.

Het gebouw is van binnen en van buiten meer dan imposant>

vooral van binnen heeft men alles uit de kast gehaald om zo veel mogelijk indruk te maken. Voor Ans en mij eigenlijk wel over de top en ontbrak elke vorm van devotie. Meer een tentoonstelling van eigen kunnen, ""gouden kalf?"

Alles was groot en uitbundig. Grote glasinlood ramen met drukke voorstellingen.

Toch waren we er erg van onder de indruk.

Onderweg was ook veel lichtvoetiger vermaak te zien>

Veel pubs, eethuisjes enz.

Veel souvenierwinkeltjes, we kochten ook een schotse sticker voor de bus.

Veel tartanshops, waar je jezelf van top tot teen, om kon laten toveren tot een echte Schot.

En een heel aparte winkel met allerlei schotse attributen. Honderden sjaals, honderden tasjes, sieraden etc.

En natuurlijk allerlei straatartiesten.

Doedelzakspelers, violisten, goochelaars, vogelaars met roofvogels op hun hand en verklede wildemannen en heksen.

Helaas ook hier, ondanks de kou, bedelaars.

Koud was het inderdaad ook, de zon kwam niet overal maar de wind wel.

In een zijstraatje vonden we een pie-bakker, waar we onszelf op een lekkere pie trakteerden.

Na al dat geslenter, genieten enz ( 10500 stappen) waren we toch we verzadigd en hebben om 16.00 uur de bus terug genomen naar onze camping. Terug zaten we op de bovenste verdieping van de dubbeldekker, dus konden we nog meer genieten van de tocht, zonder praatgrage dames.

Vanwege het weekend was het op de camping wat drukker geworden.

Voor morgen geeft dat wat onzekerheid voor onze volgende stopplaats, maar dat zien we dan wel.

Vandaag was in ieder geval een meer dan geslaagde dag!

Na de borrel, het avondeten en de blog gaan we weer lekker slapen!

Morgen staat de Firth op het programma, wat dat is lees je dan wel.

Marja en Jacques wensen we een goede reis naar Glasgow en een fijn verblijf daar.

Gezien ons eigen reisprogramma zit het er helaas niet is om elkaar nog in Schotland te ontmoeten. Dat wordt dan toch Kaatsheuvel, maar dan later.

• 20 April 2024 - 09:50

Nettie Van Dongen:

Mooi beeldend geschreven verhaal. Maakt indruk . Heeft Wim nog een kilt voor zichzelf gekocht ?

Lieve groet en geniet van de reis . Hoop voor jullie op wat beter weer .

Geniet ervan

• 20 April 2024 - 11:05

Ad Van Wijk:

Volgens mij Wim had je reisjournalist moeten worden. Je schrijft zo dat we bijna meekijken Dank.

NB Operatie Dorien succesvol. Ze is weer thuis.

• 20 April 2024 - 15:16

R En N:

Zo, meegereden en Edinburgh bezocht! Een mooie dag en gelukkig klopte de uitleg om er te komen volledig.

Op naar morgen. En Wim: natuurlijk nog proficiat met je oudste zus.

Groetjes.

• 20 April 2024 - 17:30

Sonja :

Wat moooi beschreven weer. Je krijgt er zin in om er zelf opknapt tie te gaan.

Wie weet, ooit!!

Geniet ze, en wij genieten graag langs de zijlijn mee!