Dag 10 Ballater - Reisverslag uit Ballater, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 10 Ballater - Reisverslag uit Ballater, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 10 Ballater

Door: Ans en Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

25 April 2024 | Verenigd Koninkrijk, Ballater

Dag 10donderdag 25 april 2024 Ballater

Het Cairngorm National Park.

Vannacht was het ijzig koud. Af en toe natte sneeuw enregen en tegen de ochtend 01 graad buiten en 06 graden binnen. Om vijf uur maar vast het E-kacheltje aangezet en weer terug in bed.

Dat scheelde bij het opstaan.

Omstreeks 08 uur lag er sneeuw op de hoogste berg in de omgeving en viel er een mix van natte sneeuwjacht en regen.

De zon was niet te zien en buiten was het stikkoud en nat.

We staan toch maar op en bereiden ons voor op de komende reis.

Bij de startkoffie overleggen we wat te doen. In ieder geval niet naar een P zonder voorzieningen, met die kou en in de bergen zal het zeker niet minder koud zijn. We komen uit op een camping in Ballater, waarvoor we volgens de kaart een mooie rit kunnen rijden en het is niet zo ver. We zien wel hoe het weer zich houdt. De camping heeft plaats voor ons, maar voor 1 nacht. Het weekend is ie vol. Voor het weekend hebben we al twee nachten elders geboekt.

Als alles gereed is komt Mieke nog even langswaaien, die net een verhuurcamper heeft afgeleverd.

Ze is enthousiast over de komen de route en helpt ons met de weg die we vanaf de camping moeten volgen op op de route te komen.

ZE neemt afscheid met een dikke knuffel voor ons alle vier alsof we elkaar al jaren kennen!

Ze vond het ook erg leuk om weer eens hollanders op bezoek te krijgen.

Het weer blijft ons verbazen, dan is er zon, dan is er een natte sneeuwjacht, wind en geen wind.

Voorlopig is het ff droog.We rijden via lokale wegen naar de A97.

De omgeving verandert nu snel. We naderen het Cairngorms National Park en gaan het bergachtige gebied in, waar maar heel weinig wegen zijn.

Bij Killdrummy Castle draaien we een P op voor de koffie en overleggen welke route we gaan rijden, gezien de onzekere weers omstandigheden. In een natte sneeuw jacht wordt het zicht tijdelijk minder en ik met mijn contrastprobleem heb daar wat moeite mee. We besluiten, net als bij de tunnels van Noorwegen, dat Jan en Elly voorop rijden en wij volgen.

We kiezen de route met de A939, die er interessanter uit ziet dan de andere, met meer stijgingen en dalingen, waaronder er 1 van 20%.

Dat blijkt geen verkeerde keuze, een prachtige tocht, indrukwekkend!

We rijden door een berglandschap met toppen tot meer dan 800 meter. Alles is bedekt met heide, dat nu in 50 tinten bruin kleurt. Het is een desolaat landschap, geen bewoning te zie helemaal leeg en zelfs op de weg is het stil op een enkele auto na.

Het weer wisselt nog steeds, maar de sneeuwjachten zien we gelukkig alleen op afstand voorbij stuiven. Het zicht op de weg blijft helder.

Het wordt zelfs iets beter en de zon komt vaker te voorschijn.

Onze lunch gebruiken we op een P langs de weg, voornamelijk in het zonnetje en genieten van de omgeving.

Dit is waar we op hoopten vandaag, wat een ervaring!

Na de klimmetjes en de afdaling van 20% komen we onverwacht op een single trackroad. Dat was even schakelen, want mn Elly en Jan hadden hier nog geen ervaring mee. Ze leerden snel!

Daarbij is het weggedrag van de Schotten over het algemeen attent en menig keer stonden tegenliggers op afstand in hun passingplace te knipperen om ons voor te laten gaan.

Kort daarna bereiken we Ballater en we worden keurig naar de camping geleid.

Op de receptie werden we onmiddellijk herkend als de beller van vanochtend en hartelijk ontvangen.We kregen twee grote camperplaatsen toebedeeld.

De camping is er een van het slag van 5 sterren, gelegen aan de river Dee.

Keurig ingericht, ruime plekken, alles aangeharkt en voorzien van alle services.

Een plaatje!

Na installatie zijn we het leuke stadje gaan verkennen, incl de plaatselijk COOP.

Het weer is inmiddels prachtig geworden, stralende zon, maar wel koud.

We drinken ons drankje, Jan maakt rodebietenstamp ( met bieten uit Raamsdonk, van Addie en Kees), we doen de afwas, drinken koffie, schrijven de blog en daarna lekker gaan slapen.

Weer een dag met ster!

• 25 April 2024 - 22:52

Cor En Jacqueline :

Hallo

Wat een prachtige plaatjes weer, zeker die van Ans en Elly voor een schap rode wijn, proost dames voor vanavond, goede reis verder

Liefs van ons 3

• 25 April 2024 - 23:07

R En N:

Dat was het ritje wel.

Maar alles bij elkaar een mooie rit en mooie dag! Ongetwijfeld hebben jullie de sneeuwkettingen mee, maar het is te hopen dat jullie ze, zoals vandaag, niet hoeven te gebruiken.

Wij doen wel onder voor het weer bij jullie. Hier is het alleen maar onaangenaam, koud, regenachtig en afgewisseld met hagelbuien. Desondanks toch de camping vandaag weer gemaaid.

Fijne avond verder en succes morgen!

• 27 April 2024 - 21:09

Jaco En Wil:

Wauw, storm ,wind, kou, sneeuw niets houdt jullie tegen