Dag 8 17 mei Deja Vu - Reisverslag uit Karlshamn, Zweden van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 8 17 mei Deja Vu - Reisverslag uit Karlshamn, Zweden van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 8 17 mei Deja Vu

Door: Wim

17 Mei 2022 | Zweden, Karlshamn

Dag 8 17 mei Deja Vu

Omdat we gisteren maar een kort stukje hadden gereden hadden we vandaag onze eerste serieuze reisdag. Na een stille nacht, waarin slapen een makkie was begonnen we de dag welgemoed. De haan zorgde ervoor dat we niet te laat ontwaakten. Het weer weg zouden kunnen gaan.

De campingbaas had wederom weer de mooiste verhalen hoe hij het allemaal zou gaan opknappen en wilde wel graag een mooie review in de NKC om meer klanten te trekken. Het seizoen begint overigen pas echt in juni, dus heeft hij nog een paar weken.was mooi, het onbijt lekker en we konden zelfs onze WC-cassette legen al was het spoelen lastig met water dat uit de douche moest worden gehaald. Ook onze buren vertrekken vandaag, het was hun eerste reis met de camper, dus konden wij hun desgewenst met Wijenkele opstartvragen helpen.

De volgende vraag was, waar is de campingbaas? Na veel 5en en 6en bleek hij binnen 10 minuten langs te komen en wij kregen vast de betaling van de buren, zodat zij vast op weg konden gaan. De campingbaas had weer van alles te vertellen over wat hij allemaal nog zou realiseren en dat het seizoen in juni begint. Dan heeft hij nog maar enkele weken. Ook wilde hij wel een mooie review om nieuwe klanten te trekken.

Uiteindelijk konden we op weg naar Y-stadt om zweeds geld uit de muur te halen, de camping kon nog met euros worden betaald.

In y-stad hebben we aan de rand van de binnenstad de bussen geparkeerd en een bankomat gezocht. Dat viel nog niet mee. Uiteindelijk gelukt en met ieder 1200 kronen op zak konden we eindelijk met onze reis beginnen.

De 9 is een rustige weg, die door mooie landschappen en dorpjes voert. Op ons gemakje, met Jan en Elly leading. De hiervoor aangeschafte walkie-talkies werkten voortreffelijk om berichtjes uit te wisselen zoals: ik heb nu wel trek in koffie..

Dat was omstreeks 13.00 uur, zodat we even later neerstreken op de P van het kasteel "Het Glimmingen Hus"" Bekend van een avontuur van Nils Holgerss. De Zweden kennen het vooral van het 20 kronenbiljet waar is afgebeeld, dat Nils op de rug van de Gans vliegt over dat kasteel. (zie foto).

Verder rijden we weer naar de kust waar we omstreeks 14.30 uur onze lunch gebruiken aan een haven.

Daar bespreken we waar we naar toegaan voor de overnachting. We willen toch nog wel een eindje rijden, Oland is nog ver.

De aangeboden camperplaatsen leken niet zo aantrekkelijk. Toen viel ons oog op een camping, iets boven Karlshamn. De beschrijving sprak ons wel aan en het bleek een CC-camping te zijn. Bovendien is het van daaruit nog maar 150 km naar Oland.

Wij er op af:

Onderweg merkte Ans op dat wij van een eerdere reis een aantekening hadden gezet op de plaats van die camping, maar wisten ons niets meer ervan te herinneren. Wij piekeren en jawel diep uit ons geheugen borrelde het op. De camping in een prachtig park met stenen en veel water.

Toen wij er aan kwamen viel alles weer op zijn plaats en kwamen de herinneringen weer boven. Dat was boffen want het is met recht een prachtige camping, geleid door een vriendelijke Belg (ook leuk) Deja Vu!

Er was genoeg plek en wij kozen uiteindelijk een mooie nieuwe plek aan het water, waar we nog lekker in de zon eindelijk de 3/4 liter fles Quadruppel, die ik vorig jaar van onze dochter en schoonzoon kreeg en voor deze gelegenheid had bewaard om te delen met Jan.

Na de borrel werd het snel kouder en aten we de overheerlijke rooie bietenstamp van Jan in de camper, deden we de afwas in het geweldig mooie toiletgebouw en gingen vervolgens ieder naar onze eigen bus.

We hebben 180 km gereden, Oland lonkt.

• 17 Mei 2022 - 23:16

R&N:

Zo, er staan weer flink wat extra kilometers op de teller en zo komen rustig aan dichter bij het doel. Al met al een dag met positieve momenten.
    Op naar de volgende dag. Eerst nog g even wat nachtrust. Slaap lekker en morgen weer fris en fruitig op.

• 17 Mei 2022 - 23:18

Cor En Jacqueline :

Hoi vrienden
    De reis eindelijk echt begonnen met zijn 5jes, veel goede en mooie kilometers toegewenst, we wachten jullie verhalen in spanning af

• 18 Mei 2022 - 09:16

Jos :

Goede reis toegewenst, ik bestudeer naast jullie tekst toch vooral ook met veel nieuwsgierigheid jullie foto's. Wie weet gaan we ooit ook die kant op.