Dag 13 Andorra 05 05 2017 - Reisverslag uit Balaguer, Spanje van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 13 Andorra 05 05 2017 - Reisverslag uit Balaguer, Spanje van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 13 Andorra 05 05 2017

Door: Wim

06 Mei 2017 | Spanje, Balaguer

Dag 13 Andorra 5 mei 2017

Geen wifi van daag dus is vandaag morgen gisteren.
Vandaag weer een groot avontuur.We gaan vandaag via Andorra naar Spanje. De pyreneen over. We zijn nog nooit in Spanje op vakantie geweest. En de col over de Pyreneen is berucht, maar inmiddels open en sneeuwvrij.
Het weer was aardig toen we opstonden, het brood op tijd en we vertrokken omstreeks 10.30 uur. Er lag geen supermarché op onze route in Ax- Les –Thermes dus met enige spanning op weg naar Andorra via de N20 en de N22. Het werd een prachtige tocht. Al van verre zagen we de hoge besneeuwde pieken van de bergen. Wat zijn ze hoog, zo hoog zullen we wel niet komen dachten we toen nog. Al gauw veranderde de omgeving en werd steeds kaler. Eerst kwam de tunnel naar Barcelona en daarna de tunnel naar Andorra. Wij zijn geen watjes, dus geen tunnel voor ons..
Onvergetelijk was het, we stegen en stegen via lastige haarspeldbochten en er kwam geen end aan. En ja we kwamen dus wel tot in de sneeuw. (niet op de weg). We stopten op een parkeerplaats op zo’n 2400 meter, tussen de sneeuwflanken, veel hoger konden we niet. Daar hebben we koffie gedronken en onze ogen uitgekeken. Dat ons campertje ons hier helemaal naar toe heeft gebracht.. Hulde!!
Er stond veel wind in de bergen.
Toen we voldoende moed hadden ingedronken, waagden we het laatste deel van de klim naar de Col de la Casa. Ongelooflijk mooi.
Even daar voorbij begon Andorra en moesten we door de Douane. Die bleef in zijn hokje zitten en we konden dus door rijden.
toen echt Andorra in.
Wat een afschuwelijk oord is dat!
Lelijke gebouwen, veel ski hotels en grote kooppaleizen, vanwege de lage belasting.
En druk ook al was het nog niet eens weekend.
Het duurt een tijd voordat we in de hoofdstad zijn aangekomen waar we per ongeluk in het centrum uitkomen. Gelukkig loodst Ans ons er uit.
een voordeel van Andorra is dat de brandstof goedkoop is. We betalen 94 eurocent voor een liter diesel.
Even verderop vinden we een gigantische LeCleck waar we boodschappen gaan doen. Je weet niet wat je ziet. Alleen met de kazen kun je de hele Lidl vullen. We kopen ook een nieuwe stoel voor Ans.
Daarna kunnen we gelukkig Andorra uit, maar niet voordat we door de Spaanse douane gecontroleerd zijn op geïmporteerde Tabac of drank.
We rijden op de N 14 en later C14 naar het zuiden. Het is een drukke weg en alle Spanjaarden hebben haast. Het landschap is in het begin prachtig en bergachtig.
Later wordt het vlakker en minder interressant. Gelukkig met minder verkeer.
Bij Balaguer gaan we de C13 op naar Sant Llorenc, war de Camping is. In een mooi stuk natuur maar als camping eigenlijk niet wat we zouden willen.
We waren ervoor gewaarschuwd. De Spaanse campings zijn vaak in de weekeinde druk bevolkt en de Spanjaarden luidruchtig.
We staan op gravel tussen volgepakte plaatsen met caravans, met voortenten, partytenten en hokjes. Super ongezellig vinden we, maar ’s Lands wijs ’s Lands eer.
Er blijkt een MTB-wedstrijd te zijn dit weekend, dus komen er tot half elf nog steeds mensen bij, diie hun aanwezigheid niet onder stoelen of banken steken.
Bij de receptie zijn ze vriendelijk en spreken zelfs een beetje Engels.
Groter kan het contrast niet zijn met een aantal camping waar we eerder stonden en waar we alleen maar kikkers hoorden. Hoewel, Spanjaarden kunnen goed kwekken.
Morgen zijn we weer weg.
En… we hebben geplaat in de zon, bij 23 graden.
Morgen de korte broek opzoeken.

• 06 Mei 2017 - 22:27

Lies:

Hahaha !!! Ja Spanjaarden zijn luidruchtig ! Maar wat denk je van Nederlanders op vakantie met een groep ?
    Ik wou dat ik dat stukje door de bergen mee had kunnen rijden . Gaaaaffff !!!!!!!
    Liefs

• 07 Mei 2017 - 14:39

Ad Van Wijk:

Dag lieve mensen,
    Lag zojuist jullie verslag van de bergtocht. Moet dan denken aan de ervaringen toen wij, nog met onze kinderen, een 3 passen tocht reden in Zwitserland met aan weerszijden muren van sneeuw en hoe indrukwekkend dat was. Gevaren zagen we niet en gekleed waren we er ook niet op. Met korte broeken en sandalen in de sneeuw is niet aan te bevelen.
    Maar jullie zijn gelukkig goed Spanje binnen gekomen en het lawaai moet je maar voor lief nemen.
    Denk maar eens wat voor lawaai er hopelijk vanmiddag in Rotterdam plaats vindt.