Dag 45 23 juni De korte broek - Reisverslag uit Tynset, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 45 23 juni De korte broek - Reisverslag uit Tynset, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 45 23 juni De korte broek

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

23 Juni 2022 | Noorwegen, Tynset

Dag 45 23 juni De korte broek!

Vannacht heeft het veel geregend en vanochtend houden we het ook niet droog. Ten eerste als gevolg van het weer, ten tweede zijn we in een wat melangolieke stemming. Het uur van afscheid nadert!

De laatste startkoffie gezamenlijk, toch wel lastig!

Wij, vanaf nu is dat weer Ans en ik (en Doortje), rijden het eerste stukje voorop om via een seundaire weg de 65 te bereiken tot dat wij bij Svorkmo de 700 op moeten draaien en Elly en Jan de 65 vervolgen>

Even zwaaien, even toeteren en dan is het voor even voorbij. (er komt vast een volgende keer). Het regent ook nogeens. :-(

Wij rijden dus op de 700 in zuidelijke richting.

Het is een mooie rustige weg, niet zo erg breed, maar goed te rijden.

We volgen de loop van de Orkla, die we de gehele dag regelmatig tegenkomen, stroomopwaards, dus steeds hoger. Op de 700 blijft dit beperkt tot 200 m.

Veel vriendelijk groen, veel lupines en heerlijk om te rijden.

Langs de weg veel oude voorraadschuurtjes op poten, die vroeger gebruikt werden voor droge en knaagdier vrije opslag van graan ed.

Het lijkt erop dat de Noren niet zo van repareren houden want veel schuren zijn in kennelijke staat van verval of zijn geheel in elkaar gezakt.

Na een stukje E-6 komen we op de 3, die we tot ongeveer Zweden zullen volgen. Daar gaan we weer de hoogte in terwijl we de Orkla volgen. We rijden nu eigenlijk op de westelijke flanken van het grensgebergte tussen Noorwegen en Zweden in zuidzuidoostelijke richting.

Bij een stroomversnelling lunchen we en spotten ook nog een waterspreeuw. We zitten dan inmoddels op ruim 500 meter.

Inmiddels wordt het weer in razend tempo mooier, de donkere wolken verdwijnen ten gunste van enkele witte watten, de zon verschijnt , de lucht wordt blauw en de temperatuur stijgt naar voor ons ongekende hoogte; dik boven de 20 graden.

Bij Kvikne zien we een prachtige oude Stafkirke. We kunnen er vlakbij komen.

Zo mooi, deze stamt uit 1652, prachtig gemaakt met houten pennen ipv spijkers en met een zinken torentje.

Verder gaan we totdat we in Tynset aankomen op de camping. Geen beauty, vlakbij het centrum van Tynset met ruimte verharde plaatsen en goede douches.

Nadat we zijn geinstalleerd maken we nog een wandeling naar de bijzondere verkeersbrug van Tynset, die grotendeels van hout is geconstrueerd.

We zitten lekker in het zonnetje met eerst koffie, dan een biertje en ook ons avondeten nuttigen we buiten in de zon.

En....De korte broek is eindelijk in gebruik genomen!

Een ware mijlpaal.

Hoe zouden Elly en Jan het maken?

• 23 Juni 2022 - 22:22

Elly:

He klinkt goed! Leuk een staafkerk! Hier alles goed! Maar wel wat stilletjes…. Lieve groetjes!

• 23 Juni 2022 - 22:25

R&N:

Het zal wel even kaal (leeg - gevoel van iets missen) zijn geweest nu Jan en Ellie een andere route zijn gaan volgen. Maar ik weet zeker dat jullie snel gewend zullen zijn.
    Fijn dat dan toch het weer een beetje beter weer werd en je de korte broek aan kon trekken. Geen last van muggen?
    De camping mag dan niet de mooiste zijn, ruime plaatsen en goede douche zijn ook wat waard.
    Slaap lekker en morgen veel succes.