Dag 46 24 juni De lange weg 3 - Reisverslag uit Rena, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 46 24 juni De lange weg 3 - Reisverslag uit Rena, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 46 24 juni De lange weg 3

Door: Wim

24 Juni 2022 | Noorwegen, Rena

Dag 46 24 juni De lange weg 3

Vandaag gaan we een heel stuk van de weg nr 3 rijden in zuidoostelijke richting.

We rijden na alle plichtplegingen die elke morgen standaard zijn omstreeks 10.30 uur van de camping af en stoppen onze registratiekaart met ons "stamboeknummer" in de brievenbus.

Na een koele nacht is het alweer flink warm met een stralende zon.

Ans doet nog even boodschappen in de Extra tegenover de camping. Ondanks de drukte om ons heen vanwege de ligging van de camping hebben we goed geslapen.

We hebben even een conflict met de Garmin, die het niet eens is met onze keuze om de 3 te volgen en ons telkens terug stuurt.

Later blijkt dat ze de 30 een stuk wilde volgen, wat uiteindelijk een paar kilometer korter zou zijn. Misschien niet eens zo gek, bleek nog later, misschien was ie wel leuker dan de 3.

Na 10 minuten gaf de Garmin het op en volgde gedwee de 3.

Een van de lastige dingen die reizigers naar verre vreemde oorden hebben is dat de thuisreis minder spectakel biedt, dan alles wat er voor gebeurde en te beleven viel.

Dat overkwam ons dus eigenlijk vandaag ook!

De 3 volgt vanaf Tynset de loop van de rivier de Clama, stroomafwaarts, dus gaan we ook zachtjes naar beneden. Van 500 naar zo'n 200 meter.

Er wordt hard gewerkt om de 3 een weg van formaat te maken, niet meer de secundaire weg van weleer. Nu dat lukt aardig. De weg is vanaf Tynset behoorlijk druk met veel vrachtverkeer. Niet meer de weg waar je als campertje op je gemakje door kunt tuffen. Dat is jammer.

Ook zijn ze nog niet klaar dus wordt er overal aan de weg gewerkt en moet het verkeer soms wachten op aanwijzingen van een meisje in een fluoriserend geel pakje en met een rood lampje, om vervolgens in colonne langs de lopende werkzaamheden te worden geleid door een knipperlichtauto.

Het gebied waar we doorheen rijden is best wel mooi. De rivier die we volgen is de blauwe draad en is dan weer links en dan weer recht van ons, als er weer een brug in de weg zit. Veel groen en bloemen onderweg, veel loof- en naaldbomen, afgewisseld met afgewisseld met agrarische gebieden, waar de eerste snee gras alweer van het land wordt gehaald. Dit weer droogt best lekker.

Dissonant zijn de lelijke industriegebieden en -gebiedjes en de puinhopen die er zijn als gevolg van de wegwerkzaamheden.

Er valt dus heus wel wat te genieten, maar allemaal niet zo spectaculair en spannend en de drukte doet verlangen naar de rust van het noorden.

Zo rijden wij vandaag, enigszins opgejaagd, met een flinke gang de 3 en lijkt het toch een lange weg.

Bij Adval zien we een raar torentje op een berg. Dat gaan we eens bekijken. Het blijkt deel uit te maken van een park van een hier bekende striptekenaar die Bommelachtige verzinsels tekende. Het blijkt een soort raket te zijn "La Pollo XII".

We drinken koffie bij Hanestand en 30 km voor de camping hebben we eindelijk een lunchplek.

Even na Rena ligt de Kvile Camping, wel ff wennen. Het is een rommeltje.

De schoonmaker heet ons vriendelijk welkom en zegt dat we zelf een plekjemogen zoeken. Wij zoeken, maar we vinden nu niet direct een plek. Het is een stuk bosgebied met links en rechts gedrapeerd een aantal vaste plekjes van vaste gasten, gedeeltelijk bezet. Opzich paradijsjes met zitjes, caravan huisje etc. Daar tussen?

We vragen het en we krijgen een suggestie waar we kunnen gaan staan en waar we stroom kunnen halen. FF wennen, maar het gaat en als we het windscherm plaatsen zitten we vrij van zicht op de vele hondjes die er ook zijn.

Gelukkig zijn niet alle huisjes bezet.

We besluiten toch maar niet hier een extra nacht te blijven en gaan morgen weer door.

Ik doe gauw een handwasje en dat is in een mum droog.

Verder zitten we lekker buiten in de zon en 's avonds lekker pasta, koffie, drankje en de blog.

Morgen een andere route!

• 24 Juni 2022 - 23:49

R&N:

Tja, wat moeten we er van zeggen. Eigenlijk is het jammer dat jullie een enigszins opgejaagd gevoel hebben gehad en daarmee wat plezier hebben verloren. Maar goed, al met al hebben jullie toch de draad verder opgepakt en valt de dag toch nog mee. En dat zelfs terwijl de camping een rommeltje is en het jullie doet besluiten om de volgende dag direct weer verder te gaan.
    Veel succes morgen. En hopelijk daarbij een beter gevoel.