Dag 38 16 juni The boat is on - Reisverslag uit Jektvik, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 38 16 juni The boat is on - Reisverslag uit Jektvik, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 38 16 juni The boat is on

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

16 Juni 2022 | Noorwegen, Jektvik

Dag 38 16 juni The boat is on

Het weer is wat somberder dan was voorspeld, maar we gaan welgemoed verder op de R17 Krystikveien. We nemen afscheid van de aangename en goed verzorgde camping Reipa. De tocht naar de volgende camping is maar kort (ca 92 km, vaarafstand inbegrepen) maar we hebben een tweetal boottochten te gaan, die wachttijd en een flinke vaartijd vergen.

De route is weer wonderschoon. De weg kronkelt zich tussen leuke kleine dorpjes en groene velden, hoge bergen en uitgestrekte fjorden. Het lijkt het zelfde concept als de vorige dagen, maar het verveelt geen moment. Elke view is weer anders.

Af en toe is er wat meer bedrijvigheid en andere stukken alleen maar natuur.

en natuurlijk ook weer tunnels. 6 stuks met een totale lengte van 18 km.

Na zo'n 30 km passeren we een grote gletscher, aan de overkant van het water. 8 jaar geleden was hij nog duidelijk groter en kwam hij bijna tot in het water. Nu was er een behoorlijk stuk van afgesnoept.

De eerste ferry van Foroya naar Agkardet misten we maar net. De boot was net van de kant los, toen wij aankwamen. De wachttijd van ca 1h hebben we maar benut om koffie te drinken en boterhammen te smeren ivm de daarop volgende ferry.

Na een uur konden we wel mee en ook hier wordt het kenteken gescand en krijgen we de rekening thuis gestuurd.

Na 20 minuten waren we aan de overkant.

Kort daarna weer een tunnel. Deze keer met begeiding, dwz wij met zijn allen achter een wagentje aan met zwaailicht, door een bijna donkere tunnel heen van zo'n 3,5 km.

Bij de volgende ferry waren we net op tijd en konden bijna direct inschepen en kort daarop weg varen.

Er waren zo'n 10 auto's en 6 motorrijders op de boot, waar er een veelvoud van op konden. wel helemaal doorrijden naar het voorschip en zo dicht mogelijk bij elkaar.

Het was wel een prachtige tocht die wel een uur duurde. Tussen de eilanden door, met de prachtigste uitzichten op het water, de majestueuze bergen en de donkere wolkenluchten. Van Jektvitia naar Kilborgham, waar we aan boord de camping al zagen liggen.

En.........het monument van de Poolcirkel, dat pontificaal op een landpunt was geplaatst, waar de kapitein speciaal naar verwees.

We zijn dus weer terug naar beneden de Poolcirkel.

Doortje mocht mee op het dek en wij hebben daar onze boterhammetjes opgegeten.

Wel koud hoor!

Weer aan wal was het nog een klein eindje rijden naar de Polar Camping. Een mooie terassen camping waar we weer een uitzichtplek hadden, nu op het Melfjord.

We hebben maar geen elektriciteit genomen, hier rekenen ze 100 NOK/nacht/camper. Dat vonden we te veel.

Na inschrijving en installatie zijn we na de thee eerst wat gaan wandelen in de buurt op aanraden van de campingmevrouw. Het was een prachtige tocht, door een moerassig gebied met een flinke klim.

Ans heeft zich kranig geweerd, maar wij zijn na een uurtje weer terug gekeerd. Jan en Elly zijn nog even doorgegaan. Het gaat redelijk goed met Ans haar gezondheid, wel speelt haar knie regelmatig op.

Na de wandeling een drankje, eten koken, eten afwassen, bloggen en slapen.

Het weer is wat tegenvallend geweest, koud en sinds kort komt de mist op van zee.

Scandinavie is ook niet voor watjes!!

• 16 Juni 2022 - 23:34

R&N:

Jammer dat het zo koud is. Het is jullie aan te zien op de foto's. Maar zoals jullie zelf schrijven, dat is Scandinavië ook. En al met al, toch weer een mooie dag achter de rug.
    Op naar morgen. Welterusten en voor morgen, gezond weer op.
    Succes en veel plezier.

• 17 Juni 2022 - 10:20

Hannie:

Wat een schitterende foto,s .
    Wat fijn dat je in Nederland pas de rekening gepresenteerd krijgt van de overtochten.( dan kan ik ook nog een stukje bijdragen door mijn schuld te betalen )