DAG 22 31 MEI VAN FINLAND NAAR FINLAND - Reisverslag uit Utsjoki, Finland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu DAG 22 31 MEI VAN FINLAND NAAR FINLAND - Reisverslag uit Utsjoki, Finland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

DAG 22 31 MEI VAN FINLAND NAAR FINLAND

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

31 Mei 2022 | Finland, Utsjoki

Dag 22 31 mei Van Finland naar Finland

Dag 22 is weer een stralende dag, maar ook een vermoeiende.

Vandaag moeten we bijna 300 km reizen. Van Finland naar Finland, via Noorwegen. Het probleem is dat veel campings van boven de poolcirkel pas 1 juni of zelfs later open gaan. En veel campings zijn er in dit gebied niet. Zo komt het dat er een eind gereden moet worden naar de volgende en die ligt weer in Finland. Hoewel deze pas 1 juni open gaat mochten we na een moeizaam telefoongesprek toch al komen. De baas zou het regelen.

Nadat we een briefje met geld in de brievenbus van de camping hadden gestopt konden we met een gerust hart vertrekken.

Na een paar kilometer kwamen we bij de grens en de douane. Het stoplicht ging via oranje op rood, dat was schrikken! Toen we goed en wel waren gestopt ging het weer op groen en konden we doorrijden. zucht.....we rijden Noorwegen binnen.

Het werd een mooie rit over heel stille wegen, eerst de 93.

Bij de plaats Kautokeino doen we wat boodschappen en tanken we diesel bij. Dat was schrikken! Dachten we dat de diesel in Zweden het duurst was van Europa, Noorwegen spande de kroon. 2,50 moesten we voor een liter betalen, dat wordt droog brood eten, hoewel brood in Noorwegen ook niet te betalen is.

Na veel zoeken vonden we een Minibank (flappentapper) waar we Noorse kronen konden pinnen, omdat de meeste kleine campings cash willen.

Bij de supermarkt zagen we nog een Sami vrouw ("Lapjespop") in traditionele kleding maar vonden het te genant om daar een foto van te maken.

De 93 buigt hierna naar het noordoosten. Het is een waterrijk gebied. Veel meren zijn nog geheel of gedeeltelijk bevroren. en dit bij een huidige buitentemperatuur van 16 graden. Even later splitst de 93 zich en gaan wij verder op de 92 . Op de splitsing vinden we een prachtige stopplaats aan de oever van de Lappojarve. Daar drinken we koffie. Langs de 92 wordt het landschap leger en leger en ook de weg. We worden maar zelden ingehaald en tegenliggers zijn er ook zeldzaam. Uiteindelijk zijn de naaldbomen verdwenen en blijven alleen berkenstruiken over, berkenbomen zijn ook weg. Er is veel moeras, maar later ook zandduinen.

Onderweg zijn er ook weinig dieren te zien, wat vogels (vooral de bonte kraai), een enkele sneeuwhaas die de weg overschiet en wat rendieren. Wel liggen er grote rendierkralen in het land, maar zonder rendieren.

Bij Karasjok rijden we tot aan de afslag naar de camping langs de Lesjohka. Een brede rivier met veel stroomversnellingen, waar de weg langsslingert. Veel sturen voor de chauffeurs en omdat de weg niet zo breed is vereisen tegenliggende vrachtauto's uiterste concentratie.

De rivier vormt de grens tussen Noorwegen en Finland.

De weg gaat op en neer, zodat we nogaleens getrakteerd worden door mooie doorkijkjes naar het water.

De rivier stroomt in een dal tussen twee flinke bergruggen en vormt waarschijnlijk een ideaal klimaat want bij toverslag verandert het landschap in de groene vallei. Berken worden weer bomen en worden weer groen, naaldbomen komen weer te voorschijn. In die prachtige metamorfose vinden we een mooie plek voor de lunch, die we buiten in het zonnetje oppeuzelen.

Dan is het werken geblazen want we moeten nog ruim 100 km tot de camping in Finland waar het ook nogeens een uur later is.

Zonder ongelukken bereiken we de mooie brug, die ons over het water leidt naar Finland. De lichten bleven op groen, dus we mochten door.

De camping is verrassend netjes en we vinden een mooie plek. De baas is er niet maar er komt later een jongedame die uitleg geeft en campinggeld ontvangt.

Even later komt een groepje rendieren langs over de camping, die doodgemoedereerd de camping als graasplek beschouwen

Er wachten ons nog wel een paar verrassingen...

Eerst eten: Pasta van Ans en afwassen.

Na het eten bloggen en....

Een stelletje sneeuwhazen komt langs spelen en daarna...

Weer een troep rendieren, het kan niet op!!!

Morgen naar de Varangerfjord.

• 31 Mei 2022 - 23:58

R&N:

Zo, dat is nog eens een etappe. Afvinken maar weer.
    Wel even slikken het begin van deze blog. Veel campings ...... na 1 juni open. En veel campings ... gebied niet! Maar goed, niet zeuren en doorlezen. We begrijpen het!
    Gelukkig zijn de douane mensen consequent. Ze controleren nog steeds niet. Zo kom je de dienst wel door en voor de gemiddelde toerist een prettige ervaring.
    En wat een verrassing, in plaats van de campingbaas een jonge dame. Het oog wil ook wat en dat in zo'n (relatief) afgelegen gebied waar je verder alleen wat wild kunt spotten een welkome aanvulling (lijkt mij).
    En dan een heerlijke maaltijd en vervolgens uitrusten. Wat een heerlijk leventje. Ik zou er aan kunnen wennen.
    Slaap lekker en succes morgen.

• 01 Juni 2022 - 10:11

Marianne:

Wat een avontuur is het nu al en jullie hebben het einddoel nog niet eens bereikt. Wat een genot om op deze manier met jullie mee te reizen. De spanning, hebben we een plek om te overnachten of niet en gelukkig is het tot nu toe nog gelukt. De mooie plekjes die jullie tegenkomen. Ik geniet van de foto’s en de verhalen. Dank jullie wel dat jullie dit met ons willen delen. Zo dichtbij jullie einddoel zijn jullie nog niet geweest. Bijna is het zover. Succes met de reis. O ja, hoe bevalt het slapen als het zo licht is? Lukt dat nog een beetje?

• 01 Juni 2022 - 23:04

Hannie:

Een enerverende dag lijkt me deze 22 ste dag. Een Sami- lady in vol ornaat, mooie kleuren hè . Zijn jullie in Lapland nog tipi,s tegengekomen waar de Sami voor zitten naast latten waar huiden opliggen? En weet je dat ze in het dorp een prachtig huis bewonen?
    Maar ja, het seizoen is nog niet begonnen, dat schrijf je ook. Wacht maar , opde Kaap is het zeker drukker.ik hoop zo voor jullie dat het niet bewolkt of mistig is. Maar hoe dan ook, het is in ieder geval een bijzonder gebeuren.