Dag 23 01 juni Brug kapot - Reisverslag uit Vadsø, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 23 01 juni Brug kapot - Reisverslag uit Vadsø, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 23 01 juni Brug kapot

Door: Wim

01 Juni 2022 | Noorwegen, Vadsø

Dag 23 01 juni Brug kapot

Over de titel van deze blog vertel ik straks, voorlopig hebben daar nog geen last van.

Vandaag weer zo'n prachtige dag, na een koude nacht (ca 5 graden).

Ook vanochtend konden we nog genieten van een paar rendieren die onze camping bezochten. Dit keer twee bijna witte mannetjes, compleet met gewei.

De campingbaas en zijn hulpje waren inmiddels al aanwezig, vandaag begint hun seizoen. Beiden zijn duidelijke Sami (Lappen) klein en gedrongen. Omdat het warme water in de keuken niet was aangesloten mocht ik in het restaurant afwassen.

Nadat alles weer reisvaardig was vertrokken we, na ook nog de campingbaas vaarwel hebben gezegd.

Eerst gaan de mannen tanken: Bij het ene tankstation was de dieseltank leeg, bij het andere konden we alleen in porties van 20 euro tanken. De vrouwen bezochten intussen het shoppingcentre, waar ze van alles verkochten, maar niet wat ze wilden of durfden hebben. Alles was in het Laps, dus niet te lezen!

Dat Laps is inderdaad een moeilijk taaltje, het heeft wel wat weg van het Welsh, ook niet te ontcijferen. Maarja we zitten hier in Lapland en dus wordt er veel in het Laps gecommuniceerd. De plaatsnaamborden zijn tweetalig.

Wij dus maar vast op stap. Jan en Elly rijden vandaag voorop. Ondanks dat kwamen we ook nu weer ongeschonden door de douane en bleef het licht op groen.

Eenmaal in Noorwegen reden we weer een mooie weg. Opvallend dat er wat meer bedrijvigheid was aan de kant. We zagen enkele boerderijen, vooral veeteeld, vooral schapen.

De weg zelf was ontzettend rustig, hij loopt langs de Tana een brede rivier met veel smeltwater, dat mooie doorkijkjes oplevert

Na 36 km hadden we onze eerste koffiestop en gelijk al een spectaculaire. Op deze plek was weer een enorme stroomversnelling (Storfossen). Stor=groot en Fossen= stroomversnelling. Het spectaculaire werd veroorzaakt door de grote ijs/sneeuwwanden waar de rivier langs stroomde.

Na de koffie door naar Tana bru, bij de brug over de Tana. Daar zijn we nog wat boodschapjes wezen doen.

De brug is een plaatje.

Aan de andere kant van de brug begint het schiereiland Varangerhalvoya, dat we via de zuidkant op rijden. We rijden langs het Varangerfjord. Ten noorden van dit schiereiland is de Barentszee.

Dar levert prachtige plaatjes op.

De landzijde verandert plotsklaps in een rotsig leeg landschap met uitsluitend lage begroeiing.

Vanuit het oosten waait een koude wind en de temperatuur zakt plotseling een paar graden. Later hoorden we dat er de laatste tijd overwegend koude oosten wind is en die vooral zo koud is omdat het in Rusland heel veel heeft gesneeuwd. Het zullen de Russen ook niet eens niet zijn! Er waait daar wel vaker een koude wind.

ook het zicht op het Fjord is prachtig met schuimkopjes op het water.

Deze streek is bekend om zijn arenden, de eerste (zee)arend is al gespot en is erg in trek bij vogelaars (Birdwatchers).

Op een plateau langs het fjord eten we onze lunch.

We hebben de enige camping in die streek geboekt "Vestre Jacobselv Camping og Misjonssenter".

Niet echt een plaatje, maar met beschutte plaatsen en een servicegebouw en een vriendelijke ontvangst.

Omdat we vroeg zijn kunnen we nog wel genieten van de Zon. We zitten beschut en dat is het erg lekker. We gaan allemaal ff douchen en profiteren van de was- en droogfaciliteiten, die hier gratis zijn. Zo is de vakantiewas ook weer gedaan.

Na het voorlopig laatste biertje (een blikje bier in Noorwegen kost NoK 30,-2,8%)

eten we lekkere kiptandorie van Elly en na de afwas wandelen we nog een stukje.

Bloggen en slapen. Het slapen gaat prima zonder donkere nacht.

Voor morgen staat een ritje naar Vardo op het programma, het meest noord-oostelijke punt van onze reis, we komen dan weer terug op deze camping.

Vandaar gaan we via de 98 naar de Noordkaap.

Hoe we daarna verder moeten weten we nog niet. Op de E6 voorbij Alta, is bij Badderen een brug onklaar geworden agv de grote hoeveelheid smeltwater. Dat is nu net de weg, die wij moeten hebben. Er wordt hard gewerkt aan reparatie/noodbrug.

We hebben nog even, maar is de brug niet op tijd klaar dan moeten we een omweg maken via Finland, dat kost extra dagen en we missen dan een stuk waar we graag door zouden rijden en we dubbelen een stuk waar we al zijn geweest.

We hopen er het beste van!

• 01 Juni 2022 - 23:55

Hannie:

Spannend allemaal.ik weet nog dat wij in Alta op een goede camping hebben gestaan. En zonder caravan op de boot naar de noordkaap gegaan. Er was nog geen brug of tunnel. Ik weet niet of er nog een boot vaart nu er een vaste verbinding is ontstaan.
    Succes!

• 02 Juni 2022 - 00:51

R&N:

Zo, dat was weer een geslaagde dag zo te lezen. Opnieuw mooie natuur (in diverse verschijningsvormen) gezien, een "goed te doen" plekje op een camping gevonden en een maaltijd achter de kiezen. Daarbij de was gedaan, gewandeld en bier gedronken. Wat wil een mens nog meer. Zekerheid. En ja, daar schuilt een klein scheurtje te komen. Zeker weten dat er een oplossing komt.
    Succes morgen.

• 02 Juni 2022 - 10:30

E&S:

Je weet het weer prachtig te omschrijven , je reisverslag is reuze leuk te lezen. Fijn dat het voorspoedig gaat met misschien hier en daar een kapotte brug, maar dat zal de pret niet drukken. Hoop dat jullie de noordkaap goed kunnen bereiken, was tenslotte het uiteindelijke doel van deze reis.