Dag 40, 41, 42 - Reisverslag uit Titisee-Neustadt, Duitsland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 40, 41, 42 - Reisverslag uit Titisee-Neustadt, Duitsland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 40, 41, 42

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

21 Juni 2018 | Duitsland, Titisee-Neustadt

Dag 40,41,42 19,20,21 juni 2018 Titisee
Dag 40
Vanaf vandaag staan we 3 nachten op de camping Sandbank aan de titisee. Hier waren we vele jaren geleden ook al eens met de caravan en Djura. Omdat de camping sinds mei net in nieuwe handen is en nog niet alles goed is geregeld is de Acsi nog niet geldig en de Wifi nog niet operationeel. Ik zal de blogs verzamelen en op 21 juni via mijn telefoon verzenden.
We gaan eerst even terug naar Birnau, waar een barokke kerk is die we willen zien. Nu dat is de moeite waard. Deze kerk, roze geschilderd van buiten, is op een indrukwekkende manier geheel in barokke stijl ingericht. Dat wil zeggen vol met krullen, gouden lijntjes en mierzoete beschideringen. Het is alsof de makers van de porseleinen herderinnetjes uit de vensterbanken en buffetkastjes in sommige huizen, zich helemaal hebben mogen uitleven. Wat een overdaad, wat een kitch, wat een lelijkheid. Krulletjes, engeltjes en alles wat je uit de barokke keuken nog meer kunt halen lijkt er in verwerkt.
En toch wel indrukwekkend.
Gelukkig hebben we de foto’s nog.
Verder is er bij de kerk een mooi uitzicht over de Bodensee.
Op de parkeerplaats drinken we koffie mit Bodenseekeck, waarin de vorm van de Bodensee afgebeeld is op de koek met mierzoete gelei.
Dan gaan we verder, door naar Titisee, via de B31.
Over de reis valt niet zoveel te vertellen. Het landschap wordt wat vlakker, is mooi maar niet spectaculair. Onderweg gaan we nog even naar de Lidl, waar we op het parkeerterrein lunchen. Vlak voordat we weg gaan komt er een ziekenauto langs scheuren. Een eind verder weten we waarom.
Er is een eind verder op de B31 een flink ongeluk gebeurd en de weg blijkt volledig afgesloten te zijn. We staan zeker een half uur stil, ook vanaf de andere kant komt er geen verkeer, wel moet er nog een ambulance door.
Na enige tijd kunnen we via de nabijgelegen afrit een alternatieve route nemen, zodat we om 15.00 uur in Titisee zijn. Titisee is erg toeristisch en druk. De camping een stuk minder druk. We gaan een plaats zoeken en komen op de plaats waar we (12?) jaar geleden ook al stonden. Mooi aan het eind van een terras , dat maar gedeeltelijk is bezet. Die nemen we dus. Met uitzicht over de See.
Na een biertje fiets ik nog even naar het dorp om het station te zoeken.
Met de Gästekarte, die bij de camping hoort mag je gratis van het openbaar vervoer gebruik maken.
’s Avonds eten we op het terrasje aan de TITISEE.
Dag 41
Vandaag een dagje Titisee.
Om naar Freiburg te gaan wordt veel te warm, dus blijven we op de camping en gaan vanmiddag naar Titisee.
Het wordt dus uitslapen, ontbijten met een eitje, koffie drinken en omstreeks 12 uur naar Titisee.
Titisee ligt op een half uurtje lopen van de camping, door het bos, dus grotendeels in de schaduw.
Water mee voor Doortje en ons zelf.
Als we in Titisee aankomen is het niet zo erg druk, dat wordt straks wel erger. Titisee drijft letterlijk op de toeristen. Souveniers in allerlei soorten en maten, houtsnijwerk, drank,Schwarzwalder schinken, Wurst en het is het eldorado voor de koekoeksklokkenliebhabers.
ook hier weer veel van die Japannertjes.
Wij hadden van Sacha en Kelly de opdracht mee een originele Schwarzwalderkoekoeksklok mitzubringen, voor in het buitenverblijf in hun tuin.
Wij zijn een paar winkels ingestapt en ons laten voorlichten door mannen in witte jassen en hun toestemming gevraagd om foto’s te maken om die te sturen naar
familie in Holland om te kiezen. Das war kein problem!!
Na wat Whatsapp uitwisseling met Sacha werd de keuze gemaakt. Een mechanische klok (met zware denne appels), een herte kop met twee gekruiste jachtgeweren en een konijn en een koekoek in hout uitgesneden en… natuurlijk een originele koekoek.
De man in de witte jas heeft de klok gedeeltelijk gedemonteerd voor verpakking, allerlei pinnetjes ingebracht om eea te blokkeren, uitgelegd en zorgvuldig, met gevoel voor dramatiek in een doos gepakt, met garantiecertifikaat.
Verder hebben we onze souveniertjes gekocht voor de familie thuis en zum essen een grote zoete bladerdeeg krakeling en een chocolade schwartswalderbol gekocht en lekker opgegeten. Die bol was een soort Bossche bol maar dan heel anders. Een vreemd maar lekker ding. Het is gemaakt van dunne stroken gesuikerd zandkoekjes deeg, dat direct na het bakken als de koek nog zacht is, gekneed wordt tot een bal, dan in de vloeibare chocolade gedompeld en daarna gerold door nootjeskruim.
Daarna weer naar huis gewandeld en aan het bier.
Verder valt er weinig te vertellen, behalve dat we niet veel meer hebben gedaan.
Een naderend onweer heeft ons niets meer dan kort gerommel gegeven.
Het bleef nog lang warm.
Morgen in mijn lief jarig!
Dag 42 21 juni 2018
Vandaag is mijn lief jarig. 66 lentes jong>
Dank voor de reeds ontvangen felicitaties en die er nog komen.
De dag begint zonnig. Ans mag uitslapen.
Na het late ontbijt besluiten we lekker hier te blijven.
Onze plek blijft rustig en het weer lekker, al komen er wel wat wolken.
Na de lunch ga ik nog even naar Titisee om wat cash te pinnen en een cadeautje te kopen voor Ans (een glazen kikker) en een souveniertje voor het plankje met foute spulletjes.
Tegen de avond wordt het dreigend en vallen er wat spetjes regen, daar blijft het bij.
We eten in het restaurantje ipv op het terras.
De voorspelling is dat het vannacht onder de 10 graden komt en morgen niet warmer wordt dan 14 graden. Wel droog en zonning.
Lange broek aan en dichte schoenen.
Morgen gaat de laatste week in van deze vakantie. Via de kortste weg zijn we nog 666 km van huis.
We gaan eerst nog even via een andere route verder.
Morgen naar Horb am Neckar.

• 21 Juni 2018 - 20:47

Ad:

Jullie hebben er al voor bedankt, maar ik laat hier graag nog mijn felicitaties achter voor de verjaardag van Ans.
    Groetjes,
    Ad

• 21 Juni 2018 - 21:06

R&N:

Hallo reislustigen,
    ANS: Van HARTE GEFELICITEERD!! en natuurlijk wensen we je nog vele jaren.
    En Wim, ook nu weer bedankt voor het verslag. Wederom met plezier gelezen.
    Groetjes en tot de volgende keer.