Dag 24 3 juni 2018 Lipova Lasne - Reisverslag uit Jeseník, Tsjechische Republiek van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 24 3 juni 2018 Lipova Lasne - Reisverslag uit Jeseník, Tsjechische Republiek van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 24 3 juni 2018 Lipova Lasne

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

03 Juni 2018 | Tsjechische Republiek, Jeseník

Dag 24 3 juni 2018 Lipova Lasne.

Vandaag een avontuurlijke en mooie rit.
De dag begint half bewolkt en het lijkt aardig weer te worden, maar lijken is niet altijd blijken.
We vertrekken om 10.45 h na afscheid genomen te hebben van de beheerders. We rekenen 771 kronen af. De broodjes kosten 20 kr. De 4.
Afvaltank leeg, watertank vol.
We gaan naar Lipova Lasne in de bergen. De autocamp Dobrovnic ligt daar in een uitstulping van Tsjechie. De grens met Polen loopt daar nogal grillig.
We rijden naar Broumov en gooien de tank vol met Diesel voor 32 kr/liter.
Van Btoumov naar Nachod. In Nachod sdtaat een omleiding gepland voor anderen dan personenauto’s aangegeven. Wij vinden dat we personenauto zijn dus gaan gewoon door.
Bij Nova mesta (nieuwe stad) blijkt, waarom de omleiding is. De 14 is plaatselijk gesperrt en het verkeer wordt andersdoor Nova Mesto geperst. Nova Mesta heeft een mooie oude binnenstad, die alleen door een klein en smal poortje kan worden bereikt. Wij kunnen er gelukkig precies doorheen. En komen uit op een prachtig marktplein met rondom mooie pastel getinte gebouwen. We stoppen daar even voor een paar foto’s en om even rond te kijken.
Daarna komen we weer op de 14 terecht.
Bij Dobruska gaan we de gele weg op: de 309, die ons door mooi bergachtig landschap leidt.
Daarna de 311 op die langs de Poolse grens loopt. Tot onze pech kruipt voor ons een autobus met aanhanger over de weg. Dat is niet fijn, zeker niet als je stapvoets hellinkjes moet trekken. Gelukkig na een kilometer of 5 wijkt de bus even uit op een P om ons voor te laten gaan.
Gelukkig want er komen een serie pittige haarspelden aan in de klim.
Het weer wordt wisselen soms wat regen, donker en soms wat zon. Gelukkig geen mistvorming.
De 311 is wonderschoon. Het eerste deel klimt naar boven de 1000m en laat ook prachtige alpenweitjes zien met veel bloemetjes. ’s Winters kan hier flink worden geskied. ER zijn tal van kabelbanen.
Verderop zakken we weer tot zo’n 500m.
De weg volgt de grensrivier Divoka Orlice. Op verschillende plaatsen ligt eeb bruggetje om naar Polen te rijden.
In Petrovicky lunchen we.
Het begint te regenen en onweer klinkt.
Hier gaat de weg 311 over in de 312 en in Hanusovice in de 369, die ons naar Lipova leidt.
Het regent soms erg vies en veel. We zijn benieuwd hoe de camping is met al die nattigheid.
Op de camping worden we begroet door een vriendelijke beheerster, die een beetje Duits spreekt. WE zijn er omstreeks 16.00.
We mogen zelf een plekje zoeken en ze wijst ons desgevraagd op een stukje asfalt, dat aan het gras grenst, zodat we een ondergrond hebben, die ons morgen niet kan dwarsliggen als we weg willen.
Het restaurantje heeft vandaag alleen eenvoudige kost, dat vinden we niet erg, dus spreken we voor vanavond af.
Om 18.00 uur bezoeken we het restaurace. De beheerster herkent ons blij. Met handen en voeten probeert de serveerster, die alleen Tsjechisch spreekt, ons uit te leggen dat we kunnen zitten in de eetzaal. Het licht gaat aan. Een typisch Tsjechische eetzaal van vroeger, zo kennen we het nog van 20 jaar terug.
Er komt een schaal met rauwkost op tafel. Het is een probleem om de serveerster duidelijk te maken wat we willen drinken. Bier (Pivo) lukt nog wel, maar voor wijn moet mevrouw er weer bij komen, die aan komt met twee borden met aardappelen met geraspte kaas en een grote schijf pittig gekruid vlees (Tartaar?).
Voorzien van eten, wijn en een fiks glas Tsjechisch bier vallen we aan en het is erg lekker.
Als er later ergens iets met kletterend lawaai omvalt komt mevrouw zich uitgebreid excuseren en biedt voor straks een Schnapps aan voor de schrik.
We besluiten nog een lekker ijsje te nemen en hebben ons buikje vol.
Voor het afrekenen moeten we eerst de Tsjechische Schnaps naar binnenwerken aan de bar. Het is “Altvater” wat daar in de buurt wordt gemaakt.
Lekker hoor (38%)
Met een heel verhaal wordt er nog een drankje aangerukt, dat we ook moeten proeven. Dit is gemaakt met bronwater uit Karlovivary. Ook lekker, ook 38 % maar voor vandaag de laatste.
We moeten 432 kronen (17 euro) afrekenen vor dit alles, de Schnapps waren gratis.
We maken nog een wandeling over de camping.
Hier is alles op zijn oud-Tsjechisch. De toiletten (wel schoon maar primitief), de hutjes en de elektriciteitskasten.
We gaan de Camper in, want het regent en onweert weer.
Het was een leuke dag!

• 04 Juni 2018 - 11:32

E&S:

Leuk jullie ervaringen weer te lezen. Groet E&S

• 04 Juni 2018 - 13:25

Ad:

Blij te horen dat het allemaal goed gaat. Lichaam en geest horen weer bij elkaar. Ook ik had in Hongarije de ervaring dat het leven er zeer goedkoop is. Natuurlijk valt er wat af te dingen op de kwaliteit en zal soms ook je cholesterol er onder lijden maar plezierig is het wel.
    Goede reis verder.
    Ga je nog vaar Slowakije?

• 06 Juni 2018 - 06:14

H&K:

Super om jullie avontuur te lezen.
    Fijne reis nog.