dag 21 06 mei 2024 Lairg-3 - Reisverslag uit Lairg, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu dag 21 06 mei 2024 Lairg-3 - Reisverslag uit Lairg, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

dag 21 06 mei 2024 Lairg-3

Door: Ans en Wim

06 Mei 2024 | Verenigd Koninkrijk, Lairg

Dag 21 maandag 06 mei 2024Lairg-3

Vandaag geen reisdag.

Het is een somber dagje vandaag. Het is grijs, miezert, koud en in de verte liggen bergen in de mist. Volgens de weersprogramma's is er vandaag een flinke mist in de richting van de kust, waar onze volgende bestemming ligt.

Mist is niet leuk, maar mist op een single-trackroad is helemaal niet leuk en zeker niet voor mij vanwege mijn beperkte contrastzicht.

We blijven dus nog maar hier en zoeken ons vertier in de onmiddellijke omgeving.

De camping mevrouw vindt het prima.

Na de koffie gaan we met Jan als chauffeur naar Lairg voor wat boodschapjes en rijden we door naar de Falls of Shin. Een waterval in de rivier de Shin, die bekend staat om zijn springende zalmen, die tegen de stroom in zwemmen en met buitengewone kracht tegen de waterval opspringen om deze barriere te nemen. Zo'n 20 jaar geleden waren wij hier ook en hebben dit prachtige schouwspel mogen aanschouwen. (zie foto). Nu zijn we eigenlijk te vroeg in het jaar. De trek loopt van mei tot diep in de zomer en dus dus nog maar net begonnen.

Toch een prachtig gezicht die waterval. Vooral omdat we ook waterspreeuwen spotten, die vanaf de stenen in het water duiken en onderwater zwemmen met hun vleugels en kleine diertjes verschalken. Dat onderwater zwemmen konden we natuurlijk niet in detail zien, maar het duiken en daarna weer de druppels van hun veren schudden wel.

Op het parkeerterrein van het bezoekerscentrum drinken we koffie met sticky caramelcake gaan we daarna nog een wandeling maken door het aangrenzende bos.

Heel mooi ook. Prachtig zoals alles aan het ontluiken is. Vooral het tere groen van de Larix contrasteert erg mooi. Ook hier veel bemoste stenen en stronken en baard korstmossen aan de takken.

Na ruim een uur zijn we weer terug en eten we onze lunch. Het brood hier in Schotland is helaas niet geweldig, een beetje klef brood.

Terug op de camping betalen we onze extra dag en lezen we wat voor de borrel en het bereiden van de maaltijd. Boontjes uit Ierland, hamlapjes en aardappeltjes uit de oven en yoghurt toe.

Tijdens de afwas spreken we een jong hollands stel op de fiets, die hier met hun tentje overnachten. Ze vragen of we hun powerbank kunnen op laden omdat er verder geen gelegenheid voor is.

Een uurtje later komen ze hem weer ophalen en nodigen we ze uit voor een bakske. Dat wordt heel gezellig en na een uurtje gaan zij weer naar hun tentje.

Morgen rijden ze dezelfde weg als wij eergisteren, maar dan in omgekeerde richting.

Ik maak mijn blog af, we drinken wat en dan lekker slapen.

Morgen naar Elphin, waar we op een camperplaats hopen te overnachten bij een bezoekerscentrum.

• 07 Mei 2024 - 00:22

R En N:

Een dagje relax in (zoals in gisteren al schreef) een fantastische omgeving vol mooie natuur in al zijn verschijningsvormen. En leuk om zo even contact te hebben met volledig onbekenden en daarmee in gesprek te raken. Dat is nou juist zo mooi aan het reizen. Mensen ontmoeten naast natuurlijk het land en de natuur daarvan ontdekken.

Voor morgen, een goede reisdag. Succes en tot nadien.

• 07 Mei 2024 - 11:00

J&A:

Mistige dag maar mooi beschreven. Een toevallige ontmoeting met landgenoten in den vreemde is altijd bijzonder. Hopelijk is de mist vandaag opgetrokken en kunnen jullie de reis vervolgen.

Veel plezier.

• 07 Mei 2024 - 13:23

Ad Van Wijk:

Een dagje rust is ook niet verkeerd. Ik hoop voor jullie dat het weer verbetert. Hier schijnt de zon uitbundig en dat lijkt voorlopig zo te blijven.

Gisteren was er wel een verrassing. Ria had o.a. mij uitgenodigd voor een lunch tgv haar 65e verjaardag a.s. donderdag. Bij aankomst was bijna de hele Brug gevuld met vogels van diverse pluimage. Ria hield een leuke toespraak en kondigde aan dat ze het die morgen al heel druk had gehad met alle voorbereidingen. Ze liet daar een filmpje van zien en toen kwam de aap uit de mouw. Ria en Riekie zijn die maandagochtend getrouwd met alleen getuigen en omdat het gratis was. Niemand wist daar verder iets van dus werd meteen een lang zullen ze leven ingezet en later genoten we van een heerlijk buffet. Het was een mooie verrassing en ze waren heel gelukkig.

• 07 Mei 2024 - 14:49

Sonja En Eric:

Het is weer een mooi verslag van jullie ervaringen. Blijft leuk om, aan de zijlijn, mee te genieten. Hoop dat al die wandelingen steeds goed bekomen!

Verder sluit ik mij aan bij Ad. We hadden een verrassende verjaardagslunch voor de

65ste verjaardag van Ria en……het huwelijk van Ria en Riekie. Ze hadden het goed geheim weten te houden! De ringen hebben ze gewisseld toen we er allemaal bij waren.