Dag 13 21 augustus 2023 Gele wegen - Reisverslag uit Eisfeld, Duitsland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 13 21 augustus 2023 Gele wegen - Reisverslag uit Eisfeld, Duitsland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 13 21 augustus 2023 Gele wegen

Door: Ans en Wim

21 Augustus 2023 | Duitsland, Eisfeld

Dag 1321 augustus 2023 Gele wegen

Vandaag moeten we weer naar beneden, via dezelfde weg als toen naar boven. Wij mogen voorop rijden.

Maar eerst moet er nog afgerekend worden en moet alles in gereedheid worden gebracht voor de reis. Ik reken 139 euro af voor 3 dagen voor ons gezamenlijk verblijf..

Dan gaan we zakken...

Eerst heel voorzichtig maar het ging eigenlijk best wel goed, niet te veel remmen en goed terugschakelen. In notime waren we beneden, tegenliggers deerden ons niet.

Onderaan de Bahnhofstrasse in en rijden naar Schmallkalden. Vanaf daar hebben we een mooie route uitgestippeld via gele weggetjes naar Eisfeld dat hemelsbreed niet zover is maar dan allleen via grote wegen. Omdat het niet zover is en indachtig de wijze woorden van Ronald nemen we er de tijd voor en gaan voor de mooie weg en niet voor een snelle. Dus via gele weggetjes!

Het eerste stuk is toch wel een beetje stressvol omdat de bewegwijzering andere ideeen had dan Ans, die vandaag de moeilijke taak heeft ons via de gele weggetjes te leiden. Dus eerst maar eventjes langs de supermarkt voor brood en overleg met de kaart op tafel. Probleem weer opgelost en wij weer verder via Oberhof, Neustadt Katshutte,enz. Een prachtige weg door bergen en dalen, tussen 500 en 900m hoog, door leuke dorpjes, wisselende wegdekkwaliteten, bochtigewegen en vooral prachtige omgeving. Zo te zien aan de accomodaties is het hier 's winter een druk skigebied. Ook voor ons als chauffeurs een feest om te rijden. Er isweinig verkeer op de weg. We drinken koffie onderweg langs een riviertje en op een andere plek maken we een mooie wandeling en lunchen op de P.

Bij Neuhaus gaan we de 281 op naar Eisfeld. Dit is een rode weg maar ook leuk om te rijden, wel hangen we een tijdje achter een grote vrachtwagen, die moeite heeft met klimmen.

Bij Eisfeld worden we doorgeleid naar de beoogde camping. Camping am Werra-Radweg, aan de Munchhauser Allee. Daar in de buurt ligt ook de Baron van Munchhausen begravan. We komen eigenlijk voor de Radweg langs de Werra.

De camping is leuk en eenvoudig en de campingmevrouw aardig. We mogen zelf onze plek uitzoeken.

Mooi sanitair, dus kunnen we weer lekker douchen, wat op de vorige camping niet zo aantrekkelijk was. We installeren ons, doen een drankje en Ans gaat koken.

Jan en ik gaan naar de campingmeneer om uitleg over de radweg.

Hij heeft eigenlijk alleen oor voor de rit naar de Werra-Quelle, die op ca 13 km van hier ligt en ook per fiets bereikbaar is. (wel met de nodige hoogtemeters tot 850m.

We krijgen van hem een fietskaart waarop ook de radweg de andere kant op opstaat, dus daar komen we wel uit morgen.Bij het eten (lekkere Kip Siam) drinken Jan en ik nog een lekker lokaal biertje van de tap, dat ons wordt thuis bezorgd.

Na de afwas wordt het al snel donker en verdwijnen we ieder naar de eigen camper.

Een prachtige dag gehad.

• 21 Augustus 2023 - 22:47

R En N:

We rijden slechts virtueel mee en hebben blijkbaar toch (lichte) invloed op de route. Hoe bijzonder is dat. Maar gelukkig lekker gereden en geen brokken gemaakt. En ach, achter een vrachtwagen rijden gaat dan misschien wat minder snel als zonder, je kunt wel makkelijk volgen en hij maakt de weg voor je wel vrij (voor zover van toepassing). Dus eigenlijk ook dan relaxt rijden.

Er zijn campings die minder vragen maar die liggen natuurlijk niet zo idyllisch als deze die jullie net hebben verlaten. En dat mag wat kosten. Wel jammer dat het douchen dan op zo'n idyllische camping dan zo onaantrekkelijk is. Maar ja, des te fijner zal deze schrob en poetsbeurt dan zijn geweest.

Na deze mooie dag en goede nachtrust en begrijp ik het goed: morgen een fietstocht op programma?

Nou ja, hoe het ook zal lopen, in ieder geval veel succes morgen.