Dag 6 14 augustus 2023 Rio Grande - Reisverslag uit Bad Gandersheim, Duitsland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 6 14 augustus 2023 Rio Grande - Reisverslag uit Bad Gandersheim, Duitsland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 6 14 augustus 2023 Rio Grande

Door: Ans en Wim

15 Augustus 2023 | Duitsland, Bad Gandersheim

Dag 6 14 augustus 2023Rio Grande

Nee, we zijn niet in Brazilie aangeland, maar waarom de naam van deze rivier in de blognaam komt wordt in de blog later wel duidelijk.

Vooraf even een mededeling: Om een of andere reden is mijn datategoed ineens heel sterk afgenomen van 20 Gb naar 2 Gb en ik heb nog 12 dagen tegaan. Vermoedelijk is het intensieve gebruik van Maps tijdens wandelingen en fietstochten daar debet aan. Omdat tussentijdse aanvulingen schreeuwend duur zijn beperk ik mijn datagebruik oa door dit uit te zetten als er geen wifi is, dus ook de verzending van foto's en blog beperk ik tot die momenten. Ik blijf nog wel telefonisch bereikbaar. Ans ook trouwens.

Voor Agnes: ik heb je mailadres wel in de mailingslist geplaatst, ik kijk binnenkort wel even hoe ik dit oplos. Je mag vast bij Jack mee kijken zolang.

En nu de dag van vandaag:

Het weer is mooi en tussentijds zelfs al erg warm als wij omstreeks 11.00 uur afscheid nemen van Ulrieke en camping Bambi.

We rijden eerst naar de stad Hamelen aan de Weser. Een mooie rit. Bij de brug over de Weser gaat het even mis en komen we op de verkeerde afslag terecht, laverend door de stad komen we weer bijna op de goede plek, maar mogen we niet afslaan. Uiteindelijk komen we er wel door een woonwijk in te rijden, daar een paar keer linksaf te te gaan om zo te keren. We vinden daarna de beoogde camperplaats waar we ieder voor 3 euro 8 uur mogen staan. Prima plek, ook om te overnachten, maar dat gaan we niet doen. We wandelen naar der Altstadt.

Eerst bezoeken we de St. Bonifatiuskerk, geliefd bij pelgrims. Daar staan zelfs flessen water en glazen voor hen klaar om zich te laven!

Mooie kerk van binnen, waarin oude en nieuwe kunst door elkaar worden getoond.

Dan der Altstadt in. Prachtig!

Best wel een uitgebreid stelsel van (wandel)straten en straatjes, waar het vooral goed shoppen is. Veel uitbundige, fraaie gebouwen, veel vakwerk.

Jammer alleen, dat de begane grond van deze oude gebouwen vaak worden ontsiert door de daarin gevestigde winkels.

Veel aandacht is er ook natuurlijk voor het bekende verhaal van de rattenvanger van Hamelen, die door de bewoners van Hamelen werd bedrogen over het verdelgingsloonvan de rattenplaag en uit woede ook alle kinderen uit Hamelen weglokte.

Een standbeeld en vele koperen rattenafbeeldingen tussen de straatstenen herinneren daar aan.

Ook mochten we voorstelling van de poppen in het klokkenspel aanschouwen.

Het was erg warm in de stad dus na een tijdje gingen we toch maar de stad weer uit, naar de camper. Onderweg nog quetsentaartje en blaubeeren taartje gekocht voor bij de koffie en brood voor de lunch.

De taartjes gingen het eerst op op de camperplaats, waar we omstreeks 14.30 uur vertrokken richting oosten. Bad Gandersheim.

Eerst een stuk langs de Weser, daarna het heuvelachtige binnenland, waar we onderweg nog lunchen.

Na 66 km komen we aan in Bad Gandersheim, aan de westrand van de Harz. (totale afstand 87 km), waar verscholen aan de rand van de stad de wohnmobilestellplatz ""Rio Grande"" ligt. (Vandaar dus....)

Een mooie plek in het groen voor twintig campers voor 10 euro/nacht, met stroomvoorziening en sanizuil. We nemen de laatste dubbele plaats in met de schuifdeuren naar elkaar toe.

Gezellig plekje zo.

Het is best nog warm dus een drankje is niet verkeerd.

De betaalautomaat lust geen nederlandse pasjes, dus doen we geld in een zakje in een postbus. Later bij de controle van de camperplaats door de beheerder wordt ons alsnog een fahrschein verstrekt voor achter de voorruit.

We verkennen de omgeving met oa een zeer oud kerkje gewijd aan St. George, die vroeger iets stoers heeft gedaan met een zeemonster.

We eten lekkere pasta en gaan vroeg slapen.

Morgen de Harz in, oa naar Goslar.

• 15 Augustus 2023 - 18:38

Jack En Agnes:

Dank je Wim en Ans voor weer een prachtig sfeerbeeld van dag 6.

Ook namens Agnes, ze kijkt natuurlijk met mij mee ;-)

• 15 Augustus 2023 - 18:42

R En N:

Wat vervelend dat het datategoed zo snel is afgenomen. Maar goed, idd redden met de middelen die je nog hebt en dus keuzes maken. Vandaar deze blog op een (voor ons) vreemd tijdstip, maar niet minder gewenst.

We gaan nog steeds gelijk op, ook hier is het warm en klef en als je iets doet (er moet genoeg gebeuren ) is het gelijk transpireren. Maar we klagen niet, het is droog en ons gras droogt aardig (natuurlijk wel regelmatig schudden) en de boel een beetje van de kant af harken (met de hand natuurlijk). En als alles goed gaat verlopen gaat het hooi morgen in balen dus zijn we dan daar weer mee klaar!

Voor jullie voor morgen -en de daarop volgende dagen- succes in de Harz!

Groetjes en tot de volgende keer.