Dag 3 11 augustus 2023 Loismann Garten - Reisverslag uit Bösingfeld, Duitsland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 3 11 augustus 2023 Loismann Garten - Reisverslag uit Bösingfeld, Duitsland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 3 11 augustus 2023 Loismann Garten

Door: Ans en Wim

12 Augustus 2023 | Duitsland, Bösingfeld

Dag 3 11 augustus 2023Garten Loismann

Vandaag verlaten we het Oelenreef om gevieren op weg te gaan naar Duitsland. Het is prachtig zonnig weer.

Na alle opruimwerkzaamheden staan we klaar voor vertrek en drinken nog een lekker bakske koffie bij Ronald en Nicole...met een lekker stukske cake.

We rijden in colonne, wij het eerste deel leading (voorop dus) tot aan Tecklenburg. Eerst een mooi stuk door Twente; Bornebroek, Weerselo, Oldenzaal en de Lutte naar de grens. Vervolgens Bad Bentheim richting Reihne en daar begonnen de problemen.

Een Umleitung met een hoofdletter U. Eerst 10 km naar het zuiden en dan weer terug een eindje verder. Omdat we onderweg ook nog een botanische tuin aan wilden doen pakken we een stuk snelweg. Bij Ibbenburen de snelweg weer af en op de Navi naar de botanische tuin via een klein weggetje langs het Bad-Emskanaal. Overal wordt op de akkers graan geoogst en dus ook daar waardoor de weg werd geblokkeerd door een grote Combine die net in elkaar werd gezet. Even later konden we weer verder en kwamen in een bosachtige omgeving waar de botanische tuin, of eigenlijk Arboretum was gevestigd. (112km) Deze tuin is het gevolg van een overschot aan grond dat bij het graven van het kanaal overbleef en lag op het land van meneer Loismann. Deze hoop grond van een omvang van ca 2 Ha was de basis voor een groot park beplant met bomen, Eerst vooral fruitbomen, later steeds meer bijzondere bomen en werd een park aangelegd. Het is een prachtige plek met leuke paadjes en hoekjes en vooral veel bijzondere bomen. Zo staat er een Taschentugbaum (Nederlands vaantjesboom) die bloeit met doekjesachtige bloemen. (in de lente dan).

We maken een mooie wandeling door het park en genieten van de rust. Er is bijna niemand.

Dan terug naar de bus voor de gezamenlijke lunch op het schaduwrijke parkeerplaats.

We rijden daarna weer verder naar het oosten. Nu vooraf gegaan door Jan en Elly. Het is nog een aardig eindje, vooral omdat we niet voor snelwegen kiezen.

We rijden door een afwisselend landschap. Veel roodstenen huizen met rode daken. Veel landbouwgebied met veel oogstactiviteiten, want morgen wordt er regen verwacht en dan moet de oogst binnen zijn.

Voorbij Hilter wordt het wat glooiender. In Dissa rijden we dwars door de binnenstraat via smalle straatjes.

Dan komen de echte heuvels in zicht.

In Hager drinken we koffie bij een sportveld en krijgen stukjes appel van een mevrouw die ook daar neerstreek met haar fiets.

Dan is het nog ruim een uur rijden door het mooie heuvelland waarin Extertal ligt.

Om 18.30 uur (na 240km) arriveren we op de camping Bambi, waar zo te zien helemaal niets is veranderd. We zoeken twee mooie plaatsen aan de rand. De plek van Elly en Jan bleek maar moeilijk te levelen te zijn, maar ook dat lukte.

Eerst even we gezamenlijk drinken en daarna aan de pastasalade.

Na de afwas begint het al aardig te schemeren en vertrekken we ieder naar onze eigen bus.

Blog schrijven lukte niet helemaal zodat ik nu de laatste regels de volgende dag typ.

De vooruitzichten zijn niet zo erg gunstig.

We zien wel.

• 12 Augustus 2023 - 11:38

R En N:

Het is nu echt begonnen. En het improvisatievermogen wordt gelijk aangesproken. Lekker toch. Niks volgens plan. En toch uiteindelijk aankomen waar jullie wilden. Het was een prachtige dag met allerlei kleine verrassingen. Zoals een stukje appel, en het vlak stellen van de campers. Maar alles lukt en is tot een goed einde gebracht. Zij het met soms enige vertraging.