Dag 25 11 mei 2023 Le Mont Saint Michel - Reisverslag uit Mont Saint-Michel, Frankrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 25 11 mei 2023 Le Mont Saint Michel - Reisverslag uit Mont Saint-Michel, Frankrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 25 11 mei 2023 Le Mont Saint Michel

Door: Ans en Wim

11 Mei 2023 | Frankrijk, Mont Saint-Michel

Dag 25 11 mei 2023 Le Mont Saint-Michel

Vandaag een vrolijk verhaal, al begint het een beetje somber.

Vandaag blijven we dus hier in Beauvoir om per fiets naar le Mont st Michel te gaan omdat er mooi weer was beloofd en geen regen. Dus wij rusig opgestaan, uitgebreid ontbeten om zo even na twaalven op de fiets te stappen. Stokbroodje mee..

Alleen... tijdens het onbijt begon het te tikkelen (het regent). Geschrokken keken we naar het weerbericht en jahoor het zou niet droog blijven was de bijgestelde verwachting. Vanaf 14.00 uur werd geen regen meer verwacht. Dus bleven we in de camper en gingen nu maar plannen maken voor de volgende week en daana vast lunchen zodat we rond tweeen weg konden. Het buitje was snel over maar de radar voorspelde nog meer, dat er overigens niet kwam. Toen we om twee uur weg wilden werd er een flinke bui rond drie uur voorspeld.

Toen dachten we, dan de regenpakken maar mee, we gaan toch. Er is voor de rest geen druppel meer gevallen en het werd prachtig weer. Tot zover onze ervaringen met Weerplaza..

Voor de rest van de dag was het puur genieten, heerlijk weer zoals ik al schreef, een mooie tocht richting Le Mont M. waar we aan het einde van het fietspad de fiets konden stallen. Dat is op ruim een km van de Mont M. Daar stopt ook de pendelbus die je gratis naar de Mont brengt.

Het weer was mooi en de weg ernaar toe was een mooi wandelpad met zicht op le Mont en zijn prachtige baai. We lopen heen en de terugweg kunnen we altijd de pendel nemen.

Onderweg kwam de mont steeds dichterbij en was het tijd om maar eens een selfie te nemen met de Mont op de achtergrond.

Ook zagen we steeds beter hoe druk het er was. Na de weg kwam nog een lange brug over de drooggevallen baai, waar drommen mensen in groepen uitwaaierden over het wad. Aan het eind van de brug stonden drommen mensen te wachten op de pendeldienst terug.

Maar wat is het een prachtig gezicht die Mont saint Michel in de zon te zien stralen in de drooggevallen baai.

Dat is genieten!!!

Over de geschiedenis van de Mont zal ik jullie niet te veel lastig vallen. Heel vroeger maakte de Mont nog deel uit van het vaste land, maar een stormvloed scheurde hem los van de vaste wal. Het is zolangs de geschiedenis weet altijd wel een plek van religieuze betekenis geweest. Omsteeks 700 kreeg een christelijke geestelijke tot driemaal toe een oproep van de Aartsengel Michael om op de berg een kerk te stichten. En zo ist gekomen...

Bij de ingang aangekomen troffen we daar een immense drukte aan. Heel veel scholieren die in grote groepen de Mont bevolkten.

We hebben het toch even geprobeerd een eindje het ingangsstraatje in te lopen, langs alle winkeltjes, van snoep, ijs, prullaria etc naa boven. Een Echternachtse processie gaat er daarbij vergeleken razend snel.

Nu waren wij er in een ver verleden aleens eerder geweest, dus kenden we die ervaring en vonden de drukte en het geduw al gauw genoeg en zijn lekker weer naar het wad om de Mont gelopen waar het op sommige plekken heerlijk rustig was en we goed van het aanzicht van de Mont kunen genieten in de zon.

Het blijft een wonderschoon ding.

En dan te bedenken dat aan de overkant (Engeland heet het daar) ook zo'n berg staat. (The Mount Saint Michael)

Om met de shuttel weer terug gebracht te worden moesten we aan het eind van een lange rij gaan staan, het wachten viel mee. Opvallend dat er niemand een poging deed om voor te dringen.

De shuttel bracht ons snel naar de fietsen en wij fietsten zelf weer naar de camping.

Ook daar was het heerlijk weer en in het zonnetje hebben we lekker zitten niksen bij een drankje.

Ik ben nog even wezen zwemmen.

De camping staat weer bijna vol met 90% fransen, meerdere duitsers en twee nederlanders.

En nu om half 10 's avonds is het stil.

Wij gaan ook weer slapen.

Morgen maken we nog een uitstapje naar Grandville en daarna moeten we aan de terugreis gaan denken n bedenken hoe we met de hemelvaartsdrukte omgaan.

Je leest het vast!

• 11 Mei 2023 - 22:14

Lianne Vermeulen :

• 11 Mei 2023 - 23:09

R En N :

Een topdag zou ik zeggen.Op naar de volgende. En ook nu weer: “morgen is alles anders!”

Veel plezier en succes.

• 12 Mei 2023 - 10:55

Lianne Vermeulen:

Hoi Ans en Wim,

Hierbij nog een poging. Ik begreep, dat de tekst was weggevallen.

ik reageerde op jullie verhaal van Le Mont Saint Michel en dat wij lang geleden een vergelijkbare trip hebben gemaakt, zoals jullie die nu maken. Le Mont Saint Michel heeft destijds een grote indruk op me gemaakt. Wat een bouwwerk. Zeker gezien de tijd waarin het is gebouwd. Wat een menskracht en vernuft is daar aan te pas gekomen. Daarin staat dit natuurlijk niet op zich. Dat geldt voor alle kathedralen en vele andere majestueuze bouwsels. Maar ik realiseer me dat altijd terdege.

wij zijn vanaf maandag op Texel. De tuinstoelen en tafel hebben nog niet buiten gestaan. Wel elke dag aan de wandel en op de fiets op pad. Vandaag belooft een zonnige dag te worden.

Geniet nog van jullie vakantie.

groeten van Lianne

• 12 Mei 2023 - 12:12

Nettie:

prachtig verhaal weer en heel herkenbaar .

gewoon genieten dus en fijn dat het weer wat beter is geworden .