Dag 8 24 april 2023 Waterrijkj - Reisverslag uit Bertangles, Frankrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 8 24 april 2023 Waterrijkj - Reisverslag uit Bertangles, Frankrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 8 24 april 2023 Waterrijkj

Door: Ans en Wim

24 April 2023 | Frankrijk, Bertangles

Dag 8 24 april 2023 Waterrijk

Vannacht heeft het regelmatig geregend en da was te merken aan de veldjes waar op de campers en caravans staan op deze camping. Nagenoeg iedereen wilde vandaag weer verder, althans maar da lukt niet iedreen op eigen kracht. Via de receptie moest een trekker worden ingeschakeld of moest er duwkracht van andere campeerders worden ingezet. Uiteindelijk is de camping bijna leeg en slechts de diepe moddersporen in het gras bleven achter.

Wij ontbijten zonder stress met het verse baguetje.

Omdat de voorspellingen voor vandaag goed zijn gaan we vandaag een fietstocht maken langs de Somme. De Somme, bekend van de gevechten uit de eerste wereldoorlog (La grande Guerre) stroom hier een eindje verder langs, de recptie heeft darvoor een kaartje gemaakt.

Het is wel koud (11 graden) dus warm aankleden.

De D97 leidt naar de Somme vanaf de camping. Wel vreemd en niet altijd plezierig om in frankrijk te fietsen. Meestal zijn er geen fietspaden en het verkeer raast gewoon langs. Vooral de rotondes zijn voor fietsers lastig te nemen. We hebben wind tegen, maar het is nog steeds droog, af en toe een glimpje zon, wel is de bewolking ruim de grootste helft van het voorspelde half bewolkt.

Voor de brug over de Somme draaien we het fietspad op dat langs de Somme loopt. Het is een mooie tocht. De Somme loopt hiet door een brede strook van natte gronden en plassen. Doet denken aan de griendbossen in Nederland met veel wilgen.

We zien ook veel maretakken, waarvan in vroeger tijden Gallische Druides hun toverdrankjes stookten.

Bij een sluis kunnen we naar de overkant op zoek naar een boulangerie. Die vonden we wel, maar Fransen harteren ruime tussendemiddagsluitingen, dus was de bakker dicht. Gelukkig hebben we reserve voer meegenomen.

Nog een einde verder langs de Somme eten we onze knakkebroodjes met kaas.

We waren goed en wel klaar of de inmiddels donkere wolken deden wat ze meestal doen.

Ze laten het regenen! Flink als we zijn gaan we weer op de fiets, maar wel op de terugweg. Even verderop gaan we toch maar even schuilen onder een boom tot het overgaat.

Maar het gaat niet over...Dus dat toch maar doorfietsen, de hele weg terug. We zijn tot op de huid nat als we het fietspad verlaten en we de D 97 weer opdraaien. Even later stop de regen, maar de vreugde is van korte duur....

Mijn achterband raakt lek met nog zo n 8 km te gaan. Goede raad is duur.

Gelukkig zit het reparatiesetje in de fietstas en ook een heel klein pompje. Aan de kant van de weg zetten we de fiets op zijn kop en start ik met mijn mission impossible. Dat valt niet mee. Het is alweer jaren geleden dat ik een band plakte, dat was binnen en droog en met deze fiets en deze banden had ik al helemaal geen ervaring. Uiteindelijk kreeg in de binnenband eruit, had ik de buitenband gecontrleerd op scherpe stukjes en kon ik de band op druk brengen voor lekcontrole. Na veel proberen en wat geluk werd het lek gevonden, en gedicht. Band er weer oin en weerom en pompen maar met mijn minipompje.

Toen konden we op huis aan hopen dat de band op druk bleef en dat deed hij.

Thuisgekomen fietsen weer op het rek, douchen en droge kleren aan en een drankje en een hapje als beloning. Het was me het dagje wel!

Daarna eten afwas, bloggen en slapen.

Morgen weer een stukje verder zuidwaarts.

Er wordt droog weer voorspeld??!!##

• 24 April 2023 - 21:31

R En N :

De geplande mooie fietstocht werd dus uiteindelijk het Waterloo vandaag.

Maar jullie hebben toch maar alle hindernissen overwonnen. En zelfs onder zware omstandigheden de band succesvol geplakt.

Ook hier was vandaag grotendeels nat met totaal zo’n 20 mm regen. Goed voor de grondwaterstand zullen we maar zeggen.

Het hapje (en vast wel bijbehorend drankje) waren de beloning voor vandaag lijkt me zo.

Voor straks, slaap lekker en succes morgen.

• 24 April 2023 - 21:40

Lw:

Lieve 2 ,

wat een ellende al die regen . Hier blijft het ook niet droog . En koud ook en dat voor april . Gelukkig was het op jullie terugweg zo nat .

Leuk zo’n klein sluisje . Mooie foto met die donkere wolken boven de Somme .

vannacht is het hier droog ( maar dan hoop ik te slapen) , morgen va 9 uur weer druppels getekend op het weerbericht . Misschien moeten we een zonnedans uitvoeren [e-1f601]..

Veel plezier verder en dapper dat jullie toch op de fiets stappen . Liefs Lies

• 25 April 2023 - 10:31

Van Dongen:

wat een pech , een lekke band ! en dan die regen !

maar na regen komt zonneschijn .het ergste weer is inmiddels voorbij en jullie rijden de zon tegemoet toch.

we duimen ! lieve groet en geniet van het mooie Frankrijk

adennettie

• 25 April 2023 - 14:37

Ad Van Wijk:

Hallo lieve mensen,

Dank voor deze en alle andere berichten. Ik hoop dat jullie er de moed inhouden, zeker gezien de weersomstandigheden. Het laatste verslag van de fietstocht was wel heftig. Mooi dat jullie get gered hadden. Ik was gaan liften. Hebben ze daar niets een fiets ANWB?

Hoop op spoedige verbetering voor jullie en hier bij ons.

Groetjes,

As

• 25 April 2023 - 17:21

Elly:

O, o wat een nattigheid! Doet me denken aan een andere fietstocht waarbij de appjes zeiden dat het droog zou blijven…. We waren de camping nog niet af of het hoosde van de regen…. Wim met Doortje achterop…. Ook toen waren we allevijf doorweekt…. Heerlijk om dan te douchen en te genieten van een lekker drankje om weer warm te worden! We hopen op mooier weer voor jullie! Liefs van ons twee