Dag 51 29 juni Waterkraan - Reisverslag uit Eksjö, Zweden van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 51 29 juni Waterkraan - Reisverslag uit Eksjö, Zweden van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 51 29 juni Waterkraan

Door: Wim

29 Juni 2022 | Zweden, Eksjö

Dag 51 29 juni De waterpomp

Waarom deze dag het thema waterpomp heeft meegekregen wordt vanzelf wel duidelijk.

Vanmorgen werden we weer met een zonnig humeur en een blauwe lucht wakker. Het wordt niet zo heel erg warm maar met veel zon.

Vandaag gaan we naar de camping in Eksjo, waar we 8 jaar geleden ook waren. Toen begin mei als eerste gasten van dat seizoen en de enige die dag op de camping.

We vertrekken om 10 uur, want het is weer een flink eindje rijden. Het eerste stuk rijden we op de 202 richting Karlsborg. Een mooie weg vlak langs het nationaal park Tiveden. Onderweg zien we een tankstation met een dieselprijs van 25,50 SEK en dat is voor huidige Zweedse begrippen goedkoop. Net als ik aan het tanken ben hoor ik een brul van Ans uit de camping. Er is iets met de WC!

Na het tanken wordt de "ramp" duidelijk. De spoelpomp van de WC is blijkbaar onder het rijden spontaan gaan pompen, zonder dat wij het gemerkt hebben. De watertank is inmiddels zo goed als leeg, de WC-pot stroomt over en de douchebak bijna. Ans schept zoveel mogelijk water uit de pot, en haalt de stop uit de douche bak en haalt de badmat naar buiten. Consternatie alom.

Ik haal de toilettank uit de bus. Gelukkig is ie niet overgelopen en was hij schoon en leeg voor we vertrokken. Een klein beetje is in de opbergruimte van de toilettank gelopen.

Het opgevangen en uitgeschept water in het riool geggooid, alles op gedweild etc. Eindelijk was alles weer min of meer schoon en droog, zodat we weer verder konden, met een lege watertank en een volle afvalwatertank.

Voor de koffie hadden we gelukkig nog een losse fles drinkwater.

Wij dus weer verder.

Na Karlborg de 195 op. Dat is een weg die langs de oever van een van de grootste meren van Zweden loopt het "Vattern".

Helaas was er van dat meer weinig te zien.

Een mooie weg, daar niet van, maar weinig spectaculairs of het moest zijn dat de enige fatsoenlijkeRastplats ook een service station voor campers had, zodat we daar de rest van het overtollige afval water op een fatsoenlijke manier konden lozen. De rest van de schade viel bij nadere inspectie gelukkig mee. Het "drink"water van de serviceplek hebben we alleen maar gebruikt als spoelwater van ons toilet, het zag zo geel....

We hebben ook maar gelijk koffie gezet en gedronken.

Vanaf Jonkoping gaan we de 40 op naar het oosten. Daar lunchen we op een mooie P.

Vanaf daar wordt de omgeving weer wat spannender en zeker vanaf Eksjo, waar de natuur het weer overneemt van het cultuurlandschap.

Gingen we 8 jaar geleden nog via grusswegen naar de camping, deze keer via gewone, smalle, kronkelige asfalt weggetjes door een mooi bosgebied. Omstreeks 15.00 uur en na 245 km kwamen we aan bij de MycklaflonCamping genoemd naar het nabij gelegen meer.

Mooie schaduwplaats. En watertank gevuld. De eigenaar was nog dezelfde, alleen is de hond dood en woont hij nu met zijn vrouw permanent in Zweden. Veel zag er nog hetzelfde uit, beetje rommelig. Het zwemgedeelte van het nabijgelegen meer was druk bezocht maar niet hinderlijk.

Hinderlijker was het dat ze geen frites en ander vet lekkers konden serveren, de leverancier had het af laten weten.

Dan maar na de wandeling en het bier en het eten en de afwas lekker niks gedaan en buiten gezeten.

Bloggen een glaasje en slapen.

Morgen naar Urshultcamping.

• 29 Juni 2022 - 23:20

R&N:

Fijn dat het weer een mooie dag met wat zon was. Maakt het toch net iets aangenamer.
    We konden niet lezen of de oorzaak van de overstroming nu eigenlijk opgelost was, maar we nemen maar aan van wel. Gelukkig maar.
    En al was er dan wat consternatie, uiteindelijk (na wat extra werk waar je niet op zit te wachten) is het dan toch allemaal zonder al te veel bijkomende schade, alles opgelost.
    Morgen weer een nieuwe dag. Succes.

• 30 Juni 2022 - 07:19

Jan En Ellu:

Jeetje wat een watersnood! Dat is schrikken, dat de pomp zomaar kan gaan lopen! Wat een geluk dat t tot de ‘badkamer’ beperkt bleef, de nattigheid! Toch goed dat we de watertank nooit vol doen! Hopen dat t een eenmalig incident was! En gelukkig mooi weet…. Goede reis verder! Jullie hebben de vaart erin! Liefs