Dag 34 12 juni Het wordt weer lente - Reisverslag uit Bardu, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 34 12 juni Het wordt weer lente - Reisverslag uit Bardu, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 34 12 juni Het wordt weer lente

Door: Wim

12 Juni 2022 | Noorwegen, Bardu

Dag 34 12 juni het wordt weer lente.

Na een natte nacht is het bij het wakker worden gelukkig weer droog. Dat is toch wel een stuk fijner.

Na de koffie met een LEFSA, bijzonder Noorse versnapering met kaneel.

Vandaag gaan we weer een stukje verder naar het zuiden. Maar eerst ff tanken bij de automaat tegenover de camping, voor 22,91/liter, dat is aan merkelijk goedkoper dan in Tromso (26,34). Van Svensby gaan we via de 91 en vervolgens buigen we bij Lyngseidet af naar het zuiden over de 868., waar we langs het Storfjord rijden. Een mooie weg qua omgeving, minder in asfaltkwaliteit. ER valt veel te zien. Het is een rustige weg die langs mooie natuur maar ook kleine nederzettingen en weides met vee (vnl schapen) leidt. Het is hier wat meer bewoond en niet meer zo eenzaam. aan de overkant blijven de machtige besneeuwde toppen het beeld beheersen.

En dan...weer een tunnel. Waren de vorige nog redelijk verlicht en redelijk van breedte, deze is smal en spaarzaam verlicht, maar ook daar kwamen we zonder kleerscheuren doorheen, voorgereden door Jan. Het was kletsnat in de 4 km lange tunnel, Het water liep langs de wanden en vormde plassen op de weg.

Na de tunnel kon ik de kop weer overnemen.

Maar eerst een koffiestop.

Onderweg hebben we nog maar 1 kudde rendieren gezien.

Langs de weg, kleuren massa's dotterbloemen de goten groen en geel.

Bij Oteren komen we de E6 weer op en die overvalt ons met drukte en haast. Konden we daarvoor nog een rustige kruissnelheid halen zonder iemand te hinderen, nu moesten we mee met de flow. Toch hadden we al gauw een slinger achter ons en zijn we diverse malen een passeerP in gedoken.

We komen ook in een steeds groenere wereld en dat is ook erg mooi.

De veel meer gras en groene bomen. Prachtig contrasterende groentinten van transparant lichtgroen van de berken en donker groen van de dennen.

Ook op de bodem begint alles tot wasdom te komen: Paardebloemen, ranonkel, fluitekruid etc. Het wordt hier nu eindelijk lente!! Zelfs is er minder ijs op de soms groen begroeide bergenDe derde lente die we dit jaar meemaken.

Hoe wel het decor van de E6 niet verkeerd is en plassen, bossen, weides ,bergen en zelf ijsmeren ons passeren is het niet alleen maar fijn rijden op de E6. Het is druk, soms ligt er een industrieterrein langs en ... het aantal parkeerplaatsen is nihil.

Eindelijk om half drie is er een plekje waar we kunnen lunchen.

We zijn natuurlijk wel erg verwend de afgelopen tijd.

Om half vijf zijn we op de camping Solbakken in Bardu 180 km verder.

De camping is in de renovatie. Overgenomen door een jong stel, erg aardig en behulpzaam maar er moet nog veel gebeuren.

We staan daar prima en hebben een goede uitgangspositie naar de Kystriksveien, die we dinsdag hopen te starten.

Het weer is inmiddels verder opgeklaard en we zien ook af en toe de zon. We maken een wandeling rond de camping. En zien prachtige ontluikende varens.

Het is LATavond vanavond, dus we eten afzonderlijk!

We gaan terug naar de kust...........morgen

• 12 Juni 2022 - 23:09

R&N:

En yes, weer een mooie dag achter de rug. Mooi aantal kilometers afgelegd en een mooi stuk gevorderd op de route. Jammer van de drukte op de E6, maar goed, het was te doen. Verder is alles goed gegaan, dus wat wil een mens nog meer. Nou een plek om te overnachten. En ook dat is gelukt.
    Slaap lekker en morgen weer fris op weg.
    Succes en veel plezier tijdens de rit.

• 13 Juni 2022 - 10:54

Lies:

Dat donkere , dreigende weer met die bergen , is ook prachtig op de foto’s .
    Meer kleur , maar ook meer drukte . Zo zie je maar weer , elk voordeel heeft zijn nadeel en andersom . Blijf lekker genieten !