Dag 32 10 juni De Lyngen Alpen - Reisverslag uit Svensby, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 32 10 juni De Lyngen Alpen - Reisverslag uit Svensby, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 32 10 juni De Lyngen Alpen

Door: Wim

10 Juni 2022 | Noorwegen, Svensby

Dag 32 10 juni De Lyngen Alpen

Vandaag gaan we een eindje rijden, een eindje varen en een eindje rijden op weg naar Tromso, dat we morgen hopen te bereiken.

Het weer is niet geweldig. Het is bewolkt, maar droog en koud. Omdat we niet weten op wat voor camping we vanmiddag aankomen doen we al de noodzakelijke vullingen en legingen. Die camping stond in een review van begin mei nog als "niet betreedbaar zonder 4x4" beschreven, maar de telefoonmevrouw vertelde dat de camping inmiuddels ingebruik was.

In Storsett gaan Elly en Ans weer op avontuur en op zoek naar betaalbare, gezonde voeding, deze keer bij de Extra. Jan en ik gaan tanken: dat wordt steeds (relatief dan) goedkoper. We betalen nu 22,39 NOK voor een liter. Ook nu zijn Elly en Ans weer geslaagd om de eetvoorraad aan te vullen en de geldvoorraad niet te hard te laten slinken.

We rijden langs de Lyngenfjord, die gelardeerd wordt door de gelijknamige Alpen. Hoog en meedogenloos met veel sneeuw. De temperatuur is inmiddels rond de 10 graden en het weer klaart een beetje op.

Bij Olderdalen nemen we de Ferry naar Iddonjargga. We zijn erg vroeg, dus op de opstelplaats drinken we rustig ons bakske.

Omstreeks 13.15h kunnen we inschepen, geleid door een strenge beambte, gelukkig maar, want als er in de rij een gaatje valt en een onverlaat met grote camper en dito aanhanger piept voor door in het gat te schieten. Tot grote hilariteit van ons is de beambte onverbiddellijk en stuurt de man uit de rij en terug naar het begin van de opstelplaats. We hebben hem niet meer aan boord gezien. Net Goed!

De boottocht stelde niet zoveel voor, behalve dat geen overtochtsgeld werd geind, maar foto's gemaakt van de kentekens. De rekening zullen we wel thuiskrijgen. Of dit meevalt zien we pas als we weer thuis zijn. Het scheelt nogal wat of je maximaal 6 meter bent of ietsjes meer. (meer dat twee keer zo duur.)

Aan de overkant rijden we nog een kilometer of 22 naar de camping op het Svensburg Tursenter AS, die er keurig bij ligt.

We zijn bijna de eersten, dus keus te over en we kiezen een plek boven aan de terrassen met uitzicht op.......het fjord. Het Uiilsfjord deze keer.

Na de lunch gaan we een eind wandelen met zijn vijven. Het eiland is bergachtig, dus is het al gauw klimmen geblazen. Het wordt een fantastische wandeling met veel te zien. Veel groen waarin nu eindelijk vroege voorjaarsbloemen uit Nederland hier ook aarzelend te voorschijn komen. Er wordt zelfs een mini orchidee gespot.

Verder zijn de ons omringende hoge Alpentoppen nadrukkelijk aanwezig en ontstellend mooi in zwart/wit.

Na een poosje beginnen Ans, Doortje en ik aan de terugtocht. Meer ervaren wandelaars als Elly en Jan lopen nog ff door en komen ver na ons vermoeid terug op het honk, waar gezamenlijk gedronken wordt op deze mooie dag.

Want mooi is ie, zelfs het weer is zover opgeknapt dat we lekker in het zonnetje na kunnen genieten, tot dat Elly en Jan ons een lekkere maaltijd serveren. mmmmmm

Na de afwas en de blog schrijven (met de zon in de camper) loopt deze mooie dag weer ten einde.

Misschien dat er nog een middernachtszon inzit, want het is helder. Misschein dat de bergen daar te hoog voor zijn.

We gaan het zien....Of niet.

• 10 Juni 2022 - 22:39

R&N:

Tja, wat wil een mens nog meer. Een fantastische dag in al zijn verschijningsvormen. Een heerlijke wandeling als kers op de taart. Het sfeerplaatje daarvan zegt genoeg. Wat een mooie omgeving.Ik zou er aan kunnen wennen.
    Kortom, zelfs als meerijders, is het Genieten.
    Slaap lekker en succes morgen met het laatste stukje naar Tromso.

• 10 Juni 2022 - 22:48

E&S:

Prachtige foto’s weer, ziet er indrukwekkend uit.