Dag 29 07 juni Afscheid van de Noordkaap - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 29 07 juni Afscheid van de Noordkaap - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 29 07 juni Afscheid van de Noordkaap

Door: Wim

07 Juni 2022 | Noorwegen, Alta

Dag 29 07 juni Afscheid van de Noordkaap

Gisteravond hebben we nog tot laat op de middernachtszon gewacht. Tevergeefs.

In de loop van de avond trok de aanvankelijk strakblauwe lucht steeds verder dicht. Om tien voor middernacht hebben we (als zovelen) de vinnige koude getrotseerd en zijn naar de rand van het plateau gelopen om nog een glimp te zien. Koud was het met die harde poolwind en ook vrij druk. Gek genoeg geeft dat toch wel een aardig gevoel, iedereen komt natuurlijk met het zelfde doel en dat schept een band. Een beetje het sfeertje op straat op nieuwjaarsnacht.

Er was geen echte middernachtzon te zien, maar wel zijn effekt op de wolken. Ook mooi.

De daarop volgende peride was minder prettig. De wind stak op en deed de camper schudden en beven. Bovendien ging het ook nogeens langdurig en flink regenen. Slapen was geen eenvoudige opgave.

De volgende morgen was er weer een zonnetje en witte wolken, maar de wind bleef hard en venijnig koud.

Nadat we ook dit weer hadden weerstaan gingen we na de gebruikelijke startkoffie op weg voor het vervolg van onze reis. (op thuisreis mag ik niet schrijven van Ans).

Het ging allemaar helemaal goed. Weliswaar hadden we de eerste bergetappe de vangrailsloze zijde van de weg aan de rechterkant (aan de kant van Elly en Ans) maar er gebeurde niets engs. En we konden de prachtige weg zonder stress en rustig nog een keer na genieten.

Vlak voor Honningsvag begon het te spetteren. Honningsvag was ons shoppingdoel. De koelkast moest worden bijgevuld en er moesten souveniers worden geshopt.

Ans en Elly leefden zich uit in de Rema-1000 voor de leeftocht en kwamen gefrustreerd terug. Noorwegen is een duur land, maar dit was toch wel heel erg duur ten opzichte van de prijzen in Nederland en het assortiment niet groot en de winkel chaotisch.

Ik ben nog even wezen diesel tanken bij de Shell en die was voor de verandering afgeprijsd van 2,60 naar 2,30 /liter. Voordeeltje.

Om het Remaleed te verzachten gaan we naar een grote souveniershop aan de haven van Honningsvag omdat al die zielig achter gebleven familieleden toch ook wat verdienen.

Zachte heelmeester maken stinkende wonden, van verzachten was geen sprake: 2,80 euro voor een postzegel om een kaart te versturen en allerlei souvenierprullaria voor woekerprijzen. Maar goed het gemoed was weer opgelucht dat dit onderdeel ook was afgerond.

Aan de haven hebben we ook onze koffie genuttigd.

Het is inmiddels weer droog geworden als we weer verder gaan. We genieten weer van de mooie panorama's die gisteren al duidelijk aan de orde zijn gesteld.

Om half drie lunchen we en om half vijf komen we aan op de camping bij het Olderfjord Turistsenter in Russenes.

Ook hier weer een grote souvenierswinkel, die ook een Camping "runt" aan de overkant van de weg.

De camping is chaotisch en slecht geoutilleerd. Gelukkig bemachtigen we de twee laatste plaatsen aan het fjord, dat is in ieder geval iets. Voor de rest is het gewoon slecht en niet goedkoop. Maar ja ook dat is Noorwegen en wij zijn verwend in Nederland met onze campings (niet waar Ronald?)

Toch nog maar even naar de souveniersshop voor de laatse kadootjes.

Jan scoort nog een kek jack.

Na het eten proberen Jan en ik de afwas weer brandschoon te krijgen. Ook hier werkt de camping niet mee. Het afwaswater is lauw, dus veel poetsen en spoelen.

We gaan vroeg slapen vandaag.

Morgen naar Alta, als het goed is is de brug bij Badderen aan het einde van die dag weer gerepareerd en kunnen we de volgende dag onze geplande reis vervolgen.

Anders moeten we de plannen bijstellen..

hoop doet leven.

• 07 Juni 2022 - 23:27

R&N:

Tja, wat wil je. Je bent in een redelijk noordelijk gelegen rotsachtig gebied en bijna in de Barentsszzee gelegen (ofwel ook wel genoemd: "het noordelijkste puntje van het Europese continent aan de Noordelijke IJszee"). Dan waait het wat en is de temperatuur wat aan de lage kant.
    Dat is vast waarom horden mensen naar Zuid-Frankrijk, Italië, etc gaan en niet naar de Noordkaap.
    Maar jullie hebben het gedaan, gezien en beleefd!!
    En al die bezoekers van de Noordkaap willen maar één ding, het doel bereiken, dus ja, een hogere prijs voor een slechte voorziening is snel gemaakt. Veel keuze is er niet dus ze moeten wel! Het verdienmodel! Gelukkig zijn er elders idd campings die er anders over denken.
    Oké, geen thuisreis maar voortzetting van de reis, globaal in tegenovergestelde richting met een duidelijk (eind)doel.
    Succes en nog vele dagen (en kilometers) genieten!
    Tot de volgende keer.

• 08 Juni 2022 - 18:31

Hannie:

Lieve mensen, ja , een teleurstelling dat het bewolkter werd . Maar……..Tel je zegeningen. Jullie hebben nog mooie luchten gezien doordat de zon achter de wolken scheen. Wij moesten het doen met mist en 2 graden. Ik zei tegen Nico dat ik niet zover had hoeven rijden want op de Vaalseberg zie je ook een paal. Wij hebben de zee niet gezien op de Kaap. Voor mij gelukkig want met die weg naar boven kon ik het net aan met mijn hoogtevrees.Zo zie je maar weer. Jullie hebben mooie foto’s gemaakt . Willen jullie op de camping staan inAlta? Geniet van alle moois. Lieve groet