Dag 11 11 september Ribe - Reisverslag uit Store Darum, Denemarken van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 11 11 september Ribe - Reisverslag uit Store Darum, Denemarken van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 11 11 september Ribe

Door: Wim

11 September 2020 | Denemarken, Store Darum

Dag 11 11 september Ribe

“Wie de parkeerwachter eert zal niet op een bon worden getrakteerd”
Vandaag gaan we de stad Ribe met een bezoek vereren.
Ribe wordt wel de oudste stad van Scandinavie genoemd. Reeds in het jaar 719 werd Ribe als marktplaats gesticht door de Friezen en Noormannen. De Friezen waren hier naar toe gevlucht om het om het Frankische juk en de Kerstening te ontlopen. In de loop der eeuwen is er om die marktplaats steeds meer gebouwd en werd Ribe tot de 16e eeuw zelfs een belangrijke handelsstad.
Veel van die oudheid is hier in de stad bewaard gebleven, zo kent Ribe veel oude vakwerkhuizen en een romaanse domkerk.
Om Ribe te bereiken moesten we eerst zo’n 20 km rijden naar het noorden. Ons was de zuidelijke parkeerplaats aangeraden. Die bleek mudje vol te zijn. Op veel camperplaatsen stonden personenauto’s, zodat er voor ons geen plaats meer was. Dan toch maar richting centrum, waar we een parkeerplaats voor personenauto’s ontdekten bij het Vikingmuseum. Laat dat nu precies de plek zijn waar de oude marktplaats in 710 werd gesticht. Historische grond dus. Maar ja op een personenautoplaats steek je wel erg uit, zou dat wel mogen?
Toevallig? Kwam er net een parkeerwachter aangereden met een fel geel jasje aan. In ons vriendelijkste Engels maakte wij hem deelgenoot van ons probleem. Wat hem betreft was er geen probleem als we de campers daar naast elkaar neer zouden zetten en binnen drie uur weer weg zouden zijn, Wel de blauwe parkeerkaart achter de voorruit leggen. We hebben hem uitvoerig bedankt:”your welcome and have a nice day” zei hij nog.
Daarna konden we welgemoed de stad in.
Daar was genoeg te zien!
Te veel om op te noemen, anders wordt deze blog wel erg lang.
Via het st catharinaplein bereiken we het oude centrum, Het plein is genoemd naar de oude catharinakerk, die daar staat.
Nog imposanter is het grote plein dat erna komt met in het midden de Domkerk.
Oorspronkelijk gesticht in 1117 als romaanse kerk en in de volgende eeuwen, verbouwd en aangebouwd in verschillende stijlen. Een mengelmoes van stijlen en vormen en rode baksteen en beige kalksteen met diverse torens en torentjes die vreemd genoeg toch een erg mooi en bijzonder geheel vormden.
Afwisselend (twee aan twee zonder Doortje) zijn we ook nog in de kerk geweest en dat was meer dan de moeite waard. Heel bijzonder was het zeer moderne en kleurrijke mozaïek en glasinlood ramen in het koor. Ook erg mooi is het orgel. Aan de buitenkant vielen ook de gebeeldhouwde bronzen deuren op en nog veel meer.
Aansluitend op het plein zijn allerlei leuke straatjes met veel zeer oude vakwerk huisjes uit de 18e eeuw, en winkeltjes en glasateliertjes.
Leuk waren ook de grachtjes die door het stadje stromen, waarvan 1 met een waterrad.
terug bij de camper zijn jan en ik bij een bakker, waar we eerder stonden te watertanden, taartjes wezen halen, die we in de camper bij de koffie hebben genuttigd. Vier verschillende taartjes, die we allemaal hebben gedeeld als lunch.
Daarna door naar de camping in Darum, waar we weer een mooi plekje voor ons vijven vonden. Druk is het niet.
Na de gebruikelijke rituelen als drankje, eten, drankje, afwassen scheiden onze wegen weer en schrijf ik mijn blog.
Het weer was vandaag tot in de loop van de middag lekker en zonnig, later wat minder maar nog steeds droog.
Morgen hebben we een reisdag richting Noorden,

• 11 September 2020 - 23:32

Hans En Karin:

Super leuk verhaal weer broertje. Trusten, en fijn vakantie verder

• 12 September 2020 - 10:00

E&S:

Leuke beschrijving, jullie zijn toch alweer een eind op weg! Hier eindelijk wat beter weer, zelfs zomer aanstaande week. Groet

• 12 September 2020 - 13:14

Nettie:

Weer zo leuk visueel beschreven dat ik er ook naar toe wil .