Noorwegen dag 12, kystriksveien 6 - Reisverslag uit Namdalseid, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Noorwegen dag 12, kystriksveien 6 - Reisverslag uit Namdalseid, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Noorwegen dag 12, kystriksveien 6

Door: Wim

11 Juni 2014 | Noorwegen, Namdalseid

Noorwegen dag 12, Kystriksveien dag 6 (11 juni 2014)
Vandaag is er weinig te schrijven, of ik moet wat gaan verzinnen. Het is somber weer en het waait hard. Het is overigens niet koud.
Als we vertrekken is het nog droog, maar de wolken beloven niet veel goed. Al snel begint het te regenen, dan wordt rijden ook een stuk minder leuk.
Of het daar aan ligt …maar ook het landschap is van daag minder. We krijgen in het totaal 12 tunnels (tjes) en rijden dan langs rotsige bergen, dan langs dikbeboste bergen, dan langs fjorden. De weg leidt ons een beetje van de kust weg, geen ferries vandaag.
Weer om te wandelen is het dus ook niet, wat een geluk hadden we gisteren, wat een geluk hebben jullie daar in Nederland met prachtig weer. Daar zijn we hier nu een beetje jaloers op.
Met de kerken lukt het vandaag ook niet. De in de routebeschrijving vermelde bijzonderheden krijgen we niet in beeld.
Op een na, de fameuze, op een na langste, overdekte houten brug van de wereld. 32 meter lang is deze. We hebben er lang naar moeten zoeken, want hij staat ergens achteraf in het land, Noors rood geschilderd. Kijk naar de spectaculaire foto’s. Het is dan even droog.
Dit moois is te vinden in het plaatsje Hoylandet en heet Hammer bru.
ook ontdekt Ans onderweg nog twee elanden en een Lynx. Ik heb het niet gezien, want de lynx zat rechts.
In Hoylandet zijn we ook even eten wezen kopen.
Kort daarna gingen de sluizen weer open en regende het flink.
We besluiten door te rijden naar Sjoasen, naar de Holmset-camping aldaar.
Als we daar om 16.30 uur aankomen regent het een stuk minder, we zoeken een plaatsje en zitten om 16.40 aan de koffie, zo makkelijk gaat dat met zo’n camper.
We doet vervolgens een tukkie en ontwaken om 19.00 uur; het is droog, maar zwaar bewolkt.
Ans maakt een exotisch aardappelgerecht uit de diepvries van de COOP uit Hoylandet, met een carbonaatje en mais…smullen denk ik.
Morgen verlaten we de Kystriks veien na ca 40 kilometer, op weg naar Trondheim.
De voorspelling van het weer, zorgt nog niet voor optimistme voor morgen.
Misschien valt het mee. In ieder geval wordt voor vrijdag beter weer voorspeld. Het leidt nog niet tot sikkeneurigheid, ten slotte hebben we nog niets te klagen. Het is pas de eerste verregende dag sinds ruim 3 weken van goed tot zeer goed weer.
Met deze ons bekende optimistische kijk op de nabije toekomst gaan we aan de maaltijd, die wel anders uitpakt als Ans had verwacht, maar heerlijk ruikt.
Opvallend is dat de meeste Noorse lang-kampeerders geen voortent hebben, maar een houten huis, waar de (grooote) caravan tegenaan geplaatst is (foto).

• 11 Juni 2014 - 22:03

Katri En Henk:

Leuk om jullie reisverslag bijna dagelijks te lezen. Sinds we in het zuiden van Kroatie zitten zijn de temperaturen rond de dertig graden. Vandaag eindelijk wat regen gehad, dus het koelt gelukkig wat af. Zitten nu in Dubrovnik, vandaag een auto rondje door en om de stad gemaakt. Morgen met de bus er naar toe om de oude stad te bezoeken en over de stadsmuren te gaan wandelen.
    Geniet verder van jullie tocht.
    Henk

• 12 Juni 2014 - 00:22

Cor En Jacqueline:

He Ans en Wim
    Wat een heerlijke reis tot nu toe voor scandinavie mogen jullie nog niet mopperen met het weer
    Morgen weer een ferry zo te zien op de kaart jullie zijn alweer een aardig eind gezakt na het hoogste punt in jullie reis
    Nog veel plezier we missen de donderdagavond borrel wel hoor.

Liefs cojacq en een knuffel van Jozefien aan doortje

• 12 Juni 2014 - 09:27

Ad Van Wijk:

Goedemorgen Ans en Wim,
    Vergeet in Trondheim vooral niet de haven te bekijken en zeker de kathedraal! Weet je wel zeker dat dat een lynx was. Lijkt mij een gevaarlijk beest dus blijf buiten zijn bereik.
    Goede reis verder en vr. groeten,