Noorwegen dag 7 Kystriksveien dag 1 - Reisverslag uit Reipå, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Noorwegen dag 7 Kystriksveien dag 1 - Reisverslag uit Reipå, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Noorwegen dag 7 Kystriksveien dag 1

Door: Wim

06 Juni 2014 | Noorwegen, Reipå

Noorwegen dag 7 (6 juni 2014)
Schoonzus Jenny is jarig! Van Harte!!!
Onze dag begon met de aankomst van de boot in Bodo om 00.15 uur.
We troffen Doortje in goede toestand aan in de camper, die ook in goede toestand was gebleven. Geen gepoep of gepies, niks kapot gemaakt, maar opgewonden blij dat we er weer waren en wij waren ook weer blij.
Om half een ’s nachts kwamen we met de auto aan vaste wal. Wat nu midden in de nacht, wat fijn dat er middernachtzon bestaan, maar ook vreemd in zo’n stille haven bij daglicht.
We gingen maar op zoek naar een camperplaats, die we snel vonden achter een Esso-station op een stuk gras konden we voor 100 SEK de rest van de nacht staan, aan de rand van de stad. Er kwamen nog twee campers van de boot naar toe.
Nog gauw even Doortje uitgelaten en Ans heeft nog wat eten gemaakt, want op de boot was na een uur toen wij iets wilden eten niets meer te verkrijgen.
Daarna slapen.
Het was al weer vroeg rumoerig door af- en aan rijdende auto’s maar we hebben toch nog een beetje uitgeslapen.
om 10.30 uur zijn we vertrokken.
Het weer valt wat tegen, ’s morgens vroeg heeft het wat geregend, nu is het droog en bewolkt. Gelukkig wordt het snel weer zonnig en warm.
We hebben besloten het roer wat om te gooien nu we deze enerverende weken achter de rug hebben. We hebben zo veel gezien en beleefd en gereden, dat we een tandje terug schakelen. Alles wat we gezien wilden hebben of naar toe geweest is zo’n beetje gelukt.
We gaan de komende weken kortere trips maken en meer uitstapjes van de weg af. Daar leent zich het volgende stuk ook voor.
Na de boodschappen en de dagelijkse tankbeurt via de wegnr. 17 naar de Saltstraumen. Een heel sterke getijde stroom tussen een fjord en de zee met stroomsnelheden van 20 knopen, draaikolken van 10 meter. Mooi om te zien, we waren er gelukkig niet bij doodtij.
De omgeving daar was ook mooi dus nog wat rondgelopen en natuurlijk koffie gedronken.
Op ons gemakje op de 17 doorgereden in een afwisselend landschap. De besneeuwde toppen zijn we nog steeds niet kwijt. We rijden door een gebied met veel rotsen soms vlak bij de zee, soms langs mooie fjorden.
Het is lastig om steeds een beschrijving te maken van het voorbij glijdende landschap. Vaak steeds ongeveer dezelfde ingrediënten als eerder beschreven, maar vaak in andere, wisselende verhoudingen. Het varieert van beboste hellingen tot kale indrukwekkende rotspartijen.
Ze bouwen mooie bruggen die Noren, Bij een rustplaats bij de Kjellingsstaumbrug zijn we een eind wezen wandelen tot aan de voet van een van de pijlers.
Om half vijf een camping opgezocht via de GPS, waarop ik de wandel/fietskaart van scandinavie heb gezet. Een uitkomst. We hebben 120 km gereden.
Mooie camping met uitzicht op… Besneeuwde toppen en een mooie weide met grutto’s. Ook de koekoek is weer terug, die hadden we in Noorwwegen gemist. En de Kramsvogels en bonte kraaien, die vergezellen ons tot nu toe elke dag.
Na het platen in de zon mijn stukjes schrijven en in de buurt van de RESEPSJON op internet zetten, want de Wifi reikt niet zo ver.

• 07 Juni 2014 - 07:58

Kelsa:

Goedemorgen,

Ik zou het inderdaad ook een stukje rustiger aan doen! De reis gaat zo voorspoedig, straks zijn jullie nog eerder thuis!Wat een prachtige omgeving is het toch, zeg! Volgens mij raak je niet uitgekeken, en wat een rust! Behalve op de tijdelijke camping.... overbevolkt voor jullie!

Hier gaat alles zonder jullie ook gewoon door: Nederland kleurt (irritant?!) oranje, vol hamsters, veren, vlaggen en mega-tv's! Thom ligt nog in diepe rust van een verregent, maar wel gezellig kamp en Nick en Kelly zijn ondertussen alweer aan het werk. Het beloofd hier een lekker Pinksterweekeinde te worden, dus meneer Weber mag vanavond weer aan de slag!

Geniet van de mooie dagen, voor je het weet zit je weer in de achtertuin!

XXX kelsa

• 07 Juni 2014 - 09:41

Lies:

Alweer WOW !!!!!!!!!!!
    Die reis door de Lofoten moet schitterend zijn geweest , net alsof je in een film zit , maar dan echt .
    heb meegereisd op google en was jaloers op de mensen in de google-auto .
    Wat moeten jullie vol indrukken zitten .
    Ja , neem de tijd om die te verwerken , haast hebben jullie niet .
    Ik kijk al weer uit naar morgen !
    Liefs

• 07 Juni 2014 - 11:23

Marianne En Bertus:

Hoi Ans en Wim,

Wat een avontuur en wat een pracht en praal onderweg. Wij gaan nu ook op vakantie en zullen niet meer kunnen reageren op jullie mooie verhalen, maar ik weet zeker dat wij die wel zullen horen als wij weer thuis zijn. :-) Geniet van de 2de helft van jullie vakantie! Wij gaan ook genieten op de boot. Ze geven in ieder geval deze week goed weer op. (Af en toe een bui, maar de temperatuur is goed). Tot over 3 weken!
    Groetjes, Bertus en Marianne.