Dag 13 28 april 2024 - Reisverslag uit Fort Augustus, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 13 28 april 2024 - Reisverslag uit Fort Augustus, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 13 28 april 2024

Door: Ans en Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

28 April 2024 | Verenigd Koninkrijk, Fort Augustus

Dag 13 zondag 28 april 2024Fort Augustus

Vandaag een reisdag.

Na weer een koude nacht werden we 's morgens vroeg verrast door een lege watertank. Door de koude van vannacht bleek de vorstbeveiliging aangesproken en de afvoerklep open gestuurd.

Eerst de beveiliging resetten (gelukkig was het net iets minder koud) en daarna de tank opnieuw vullen. Gelukkig bleef de tank vol en konden we weer verder.

Tijdens de startkoffie de reis doorgesproken. We gaan naar Fort Augustus naar een camperplaats waar naar mededeling van de beheerder voldoende plaats is.

We vertrekken met een waterig zonnetje en rijden op de B846, een heel smalle weg, die zich naar de Tummelbridge kronkelt. Veel berken langs de kant, allemaal helemaal kaal. De natuur hier loop erg achter op het vaste land. Vervlgens rijden we langs Loch Tummel. Daar bevindt zich de zg. Queens View, een uitzichtpunt over het Tummelloch. Erg mooi, erg commercieel met betaald parkeren, dat we ontduiken door op de Bus-P te gaan staan. Via deze weg bereiken we de A9 die ons langs de Glen Garry leidt. De veronderstelde tunnel in deze weg bleek een pas te zijn dus de mijn tunnelvrees was niet terecht. Dankjewel Jan dat je toch voorop hebt gereden.

Ondanks dat de A9 een vrij grote weg is was het plezierig rijden. We komen steeds meer bergen tegen.

Het weer wordt wel wat minder..

In Dalwinnie slaan we af naar de A 889, Een smalle weg die ons naaar de A 86 voert.

Onderweg tanken we wat diesel maar niet te veel, want die kost hier 20p per liter meer. We drinken onze koffie op de parkeerplaats. Op de A9 waren er geen geschikte te vinden. Een troepje wilde eenden houdt ons gezelschap. Blijkbaar is hier vaker wat te halen.

Op en nabij de A86 is een groot fietsevent en is het druk met busjes en caravans op diverse P's langs de kant van de weg. De fietsers op de weg maakte het wel lastig met die smalle kronkelige wegen en ontbrekende fietspaden.

Verder was ook dit weer een prachtige weg . Wel liet het weer het afweten, bij tijd en wijle valt er een smerige regen en er is volgens de voorspellingen nog meer in aantocht.

Langs Loch Laggan vinden we een mooie plek voor de lunch.

We rijden bij Spean Bridge de A 82 op, waar we bij het monument voor de Commando's even halt houden.

Een indrukwekkende plaats en een fantastische view op een aantal hoge bergen met een toefje sneeuw.

Het is weer droog gedurende het laatste deel van de reis.

We rijden langs Loch Lochy, het Caladonial canal en naderen Fort Augustus.

Langs de weg vinden we al gauw het bord van de camperplaats en draaien het terrein op. Een mooie ruime camperplaats met zo'n 22 plekken waarvan er6 bezet zijn. De beheerder is er niet, dus zoeken we een plaatsje en pluggen in op het stroomnet.

Nadat we zijn geinstalleerd gaan we op verkenning in Fort Augustus dat vanaf het zuiden gerekend aan het begin van het beroemde Loch Ness ligt.

Indrukwekkend is het gedeelte van het Caladonian Canal dat in Fort Augustus ligt.

Het Caladonian Canal is lang geleden gegraven om een vaarweg te creeren door Schotland voor oa het vervoer van oorlogsschepen van de Schotse werven naar Engeland. Om de enorme hoogte verschillen te over bruggenzijn er diverse sluistrappen gemaakt, die de schepen steeds naar een hoger schutsniveau te brengen. Dit moet in stapjes van enkele meters.

In Fort Augustus liggen er vijf sluizen achter elkaar, ieder goed zijn voor enkele meters.

Mooi om te zien, een huzarenstukje van Schotse Waterbouwkunde.

We lopen nog even naar het begin van Loch Ness, maar Nessie laat zich niet zien.

We gaan weer richting Camperplaats als Jan ons uitnodigt voor een Hapje eten in een Schots restaurant, nog vanwege zijn verjaardag.

Dat slaan we niet af..

We eten zalm en Kip en typich Britse Toetjes. Lekker hoor!!

Terug op de camperplaats is er weinig veranderd, De Beheerder is er nog niet, wel komt er nog een campertje bij.

Morgen zien we wel verder.

Gaan we weer verder door naar het Noorden.

PS: Het weer is goed gebleven. De verwachte regen is uitgebleven.

Nu lekker slapen.

• 29 April 2024 - 00:02

R En N:

Slaap lekker.

Een mooie rit zonder al te veel problemen. Zo mag het ook wel eens een keer. Jammer dat jullie zoveel water zijn kwijt geraakt, maar de vorstbeveiliging heeft in ieder geval gewerkt! Dat weten jullie dan ook weer. En gelukkig kon er gevuld worden. Dus weer volledig schoon en vers water. Ook fijn!

En morgen dus nog een reisdag begrijpen wij vanuit deze blog.

Succes.