Dag 12 27 april 2024 - Reisverslag uit Aberfeldy, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 12 27 april 2024 - Reisverslag uit Aberfeldy, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 12 27 april 2024

Door: Ans en Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

27 April 2024 | Verenigd Koninkrijk, Aberfeldy

Dag 12 zaterdag 27 april 2024 Koningsdag

BERGTOCHT

Vandaag is het een bijzondere dag. Onze Jan is vandaag jarig, hij wordt 75! En dat vieren wij hier in Schotland. Ook in Nederland wordt er een verjaardag gevierd, die van Wim-Lex die toevallig op de zelfde dag als Jan verjaart.

Wij vieren dat in de bus van Jan en Elly met vers gebakken appelpie met slagroom en met koffie.

Als verjaardagswens heeft Jan een gezamenlijke bergwandeling, dus dat gaan we na de koffie doen. We nemen brood en drinken mee en ook onze regen jacks, want het is niet zeker dat het droog blijft.

Vannacht was het weer koud en in de bergen zal het ook niet warm zijn, dus vertrekken we warm gekleed.

Volgens de campingmevrouw is er een mooie bergwandeling van twee uurtjes over gemerkte paden. Beginnend met rode paaltjes, dan groene en dan groen-witte.

Om 12 uur gaan we welgemoed op pad, bergwandelschoenen aan en wandelstok mee. (niet voor Jan)

We passeren een roedel herten, die ons verwonderd aanschouwen, maar blijkbaar gedogen. Het pad leidt ons naar het eerste hek, dat de kudde scheidt van de rest van de omgeving. Daar begint ook de rode route!

Die gaat direct behoorlijk steil omhoog zodat we boven even op adem moeten komen.

Op een splitsing kiezen we de roodgroene route en verderop de groen-witte

De kwaliteit van het pad is erg wisselend. Veel stenen met gras en vooral veel zompige stukken. Best lastig lopen en voorzichtig je voeten neerzetten, dus gaan we langzaam vooruit.

Daar krijg je wel wat voor terug. Dit is wel zoooo mooi!

We lopen/klauteren tussen de prachtige bergen met kloven en toppen, planten vaak nog in de winterstand (behalve de bos anemonen en de primula's), door plassen en over stenen. Echt een avontuur in een andere wereld. We wanen ons alleen op de wereld.

Het weer laat zich niet altijd van zijn beste kant zien, als het droog is met af en toe een zonnetje voel je geen kou, maar als het regent en hagelt....

We moeten diverse keren de regenjack aan om de regen/hagel/natte sneeuw te trotseren en voelen ons eigenlijk best wel bikkels.

Onderweg eten we een paar boterhammen en gaan weer verder want na twee uur blijken we pas op de helft te zijn en de grijze wolken beloven weinig goeds. We moeten wel voorzichtig blijven lopen want het pad is zeker niet gemakkelijk begaanbaar en een misstap is gauw gezet. Het gaat op en af.

Maar het blijft een feest om zo door deze prachtige wereld te mogen struinen. We zien kleine stroompjes, ook hier weer 50 tinten bruin en verbazen ons over de ruige schoonheid van dit alles.

Dan moeten we weer kiezen voor een andere kleurcombinatie en we hebben eigenlijk geen idee hoever het nog is tot de camping. We zetten een lange daling in die het lopen niet gemakkelijk gaat als het ook nog vies gaat regenen en af en toe natsneeuwt.

De vermoeidheid speelt ons parten dus wordt het een beetje overleven. Het blijft overigens mooi, zeker als in de verte de camping weer opdoemt.

Dan is het nog wel een eindje maar het doel is in zicht.

In de stromende regen komen we dan na ruim 4 uur op de camping aan,

Moe maar voldaan!

Het was meer dan de moeite waard.

Nee we zijn niet zielig: we hebben genoten.

Omkleden en op de borrel bij de jarige.

Daarna verjaarseten voor Jan: Boontjes, Aardappeltjes uit de oven en varkenshaasje met vruchtenyoghurt toe.

Daarna afwassen, koffie, bloggen en lekker slapen.

Morgen naar loch Ness!

• 27 April 2024 - 23:18

R En N:

Nou nog maar even voor de zekerheid opnieuw: Jan van harte gefeliciteerd.

Deze dag, de wandeling, bracht jullie nu echt in de sfeer van wat Schotland zou moeten zijn, zo lijkt mij. In één woord: "Geweldig".

En ja, het zal best wat bikkelen zijn geweest en duurde iets langer als vooraf was voorzien, maar dan heb je ook wel wat. En gelukkig dat alle vier zonder kleerscheuren weer terug is gekomen bij de campers. En hoe lekker is dan in droge kleding een versnapering.

Succes morgen naar Ness.

Groetjes.

• 28 April 2024 - 16:04

Ad Van Wijk:

Als ik dat zo lees denk ik bij mezelf: was dat toch niet een beetje risicovol zeker voor An? Blij dat jullie dat allemaal zonder kleerscheuren gedaan hebben.

• 30 April 2024 - 02:10

Karin :

Nou, dat klinkt als een spannend maar mooi avontuur. Nog gefeliciteerd voor Jan.

• 30 April 2024 - 08:40

Sonja:

Weer een prachtige tocht. En Jan, nog gefeliciteerd, met deze mooie leeftijd.

prachtig ruige natuur. Volop genieten maar!!! Fijn ook jullie blog weer te lezen. Kreeg deze ochtend dag 11tot en met 14 binnen. Jullie werden al gemist!