Dag 27 04 september 2023 Schapenfokdag - Reisverslag uit Texel, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 27 04 september 2023 Schapenfokdag - Reisverslag uit Texel, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 27 04 september 2023 Schapenfokdag

Door: Ans en Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

04 September 2023 | Nederland, Texel

Dag 27 04 september 2023 Schapenfokdag

Texel heeft bijna 14.000 vaste inwoners en ook bijna 14.000 schapen. Er worden per jaar 11.000 lammeren geboren en veel minder Texelaars, dus je begrijpt dat de omzetsnelheid bij de schapen veel hoger is dan die van de vaste bewoners en dat is maar goed ook.

Schapen zijn belangrijk voor Texel, vooral voor het vlees, Texels lamsvlees is pre-salee of tewel voor gezouten als gevolg van het zoutgehalte van het Texelse gras.

Schapenfokken op Texel is dus een serieus vak en daar wordt jaarlijks op de eerste maandag van september een speciale Schapenfokdag gehouden in Den Burg. Daar zijn mooie prijzen mee te halen voor de fokkers en op die dag wordt er druk gehandeld. Schapen worden op het marktplein in kleine hokjes geshowd en gekeurd onder grote publieke belangstelling.

Of de dieren het ook zo leuk vinden in de brandende zon valt zeer te bewijfelen.

Voor de rest is het in Den Burg net de Veerse Dag met veel kraampjes met vanalles en nog wat. Er is ook een rommelmarkt, maar die is elke maandagmiddag en wordt in Den Hoorn gehouden.

Na dit uitgebreide intemezzo de belevenissen van de dag.

Na het ontbijt gaan we op de fiets naar Den Burg.

Het is daar Hartstikke druk met veel buitenlandse belangstelling, vooral Duitsers, die waren hier tochal. We konden te nauwernood nog een plekje vinden om onze fietsen te stallen in de hoop dat we ze naderhand ook weer terug zagen.

Op de mark aangekomen kregen we subiet medelijden met die arme schapen.Met zijn honderden zaten/lagen ze in kleine hokjes op stro en in de zon. Er liepen mannen rond met witte jassen en opschrijfboekjes om al die dieren te keuren. Daar omheen drommen mensen. De foto's zeggen genoeg.

Alle straten waren overvol met publiek van allerlei pluimage en standjes met eten, drinken, tassen, servies, snuisterijen en wonderbaarlijke schoonmaak attributen.

Wij hebben maar een bezoekje gebracht aan de plaatselijke protestantse kerk, waar het heerlijk rustig was.

Nadat we een paar straatjes hadden gehad en bij de Hema een lekker broodje hadden genuttigd hebben we bij de Aldi onze laatste inkopen gedaan voor deze vakantie.

Daarna weer naar de camping om eea in de koeling te leggen.

En dan nog even naar de beroemde rommelmarkt van Den Hoorn, waar Ans nog een vaasje scoort.

Het is erg lekker weer dus gaan we nog even met de fiets naar het strand (Loodsmansduin) waar het zomers druk was, maar prima voor een wandeling. Een korte weliswaar want het gaat niet zo geweldig met Ans haar voet. Fietsen gaat gelukkig wel goed.

Na een lekker ijsje weer naar de camping waar we in de laatste zonnestralen platen.

Dan is het weer tijd voor de afwas, koffie, blog enz

Morgen fietsen langs de Waddenzee.

• 04 September 2023 - 21:36

R En N:

Hé, opnieuw een mooie dag. Jullie zijn lekke druk geweest en hebben weer veel gezien en gedaan.

Maar wat vervelend op te moeten vernemen dat het opnieuw niet zo goed gaat met de voet van Ans. (Te veel gedaan de afgelopen periode??)

Hopelijk komt er weer een beetje herstel als jullie de voet(en) wat rust geven de komende periode. De fiets is daarvoor een beter alternatief. Succes morgen en groetjes.

• 05 September 2023 - 07:01

Ad:

Voettechnisch gesproken wordt het misschien tijd huiswaarts te gaan

• 05 September 2023 - 10:04

Jan En Elly:

Wat een belevenis weer! Leuke dingen allemaal. En qua temperatuur zitten jullie daar prima met 25 c tegen 30 hier! En ws een fris zeewindje…. Heerlijk!! Groetjes van ons!