Dag 24 01 sptembe 2023 Op de fiets naar de Koog - Reisverslag uit Texel, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 24 01 sptembe 2023 Op de fiets naar de Koog - Reisverslag uit Texel, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 24 01 sptembe 2023 Op de fiets naar de Koog

Door: Ans en Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

01 September 2023 | Nederland, Texel

Dag 24 01 september 2023 Fietsen naar de Koog

Vandaag is onze vriendin Lianne jarig, Van harte gefeliciteerd!

Zonder anderen te kort te doen, de blog is niet compleet zonder de dagelijkse reactie van Ronald. De ontsteltenis bij ons was dus groot, toen we al 3 blogs geen reactie van hem kregen. Gelukkig bleek het een mailinglistbug te zijn en had hij de blogs gewoon niet ontvangen. De bug is gerepareerd, dus zou het goed moeten komen. We merken het vanzelf. De mailing van deze blog rammert nogal eens en zo kan het dat niet iedereen de blog goed ontvangt.

Vandaag begint wat weer betreft saai en grijs, ook best wel koud, maar wel droog en dat blijft het de rest van de dag ook.

We doen het rustig aan. Het is vrijdag, wisseldag en er gaan wat gasten weg en komen wat gasten bij. We hebben niet voor niets de fietsen meegenomen, dus gaan we fietsen. Het is alweer even geleden dat we Texel per fiets deden.

We rijden door het Bos/duin gebied naar de Koog. Er blijkt nogal wat veranderd in het fietsennetwerk op Texel. Een aantal fietspaden is veranderd in fietswegen, dwz breed en glad en minder bochtig (volgens Baas Dirk van de Camping van wege de vele e-bikes, diebredere paden vereisen voor de veiligheid). Idd fiets je zoevend over de nieuwe paden, maar het verliest ook de charme van smalle kronkelige paadjes, die in bos en duin toch wel natuurlijker aandoen. Maarja die ouwe mensen op hun e-bikes moet je ook tegen zichzelf beschermen. Jammer genoeg is om die zelfde reden een aantal oorspronkelijke fietspaden verdwenen en voetpaden geworden.

Toch wordt het een mooie tocht, het is niet zo erg druk vandaag dus is het genieten en komen we veel oude bekende plekjes tegen.

In de Koog kopen we wat broodjes en drinken die we een eindje verder in de duinen op een bankje oppeuzelen.

Even voorbij de Koog slaan we een fietspad in dat ons dwars door het land voert richting Den Burg.

We rijden door een heel oude polder "Waal en Burg", die in vroeger tijden regelmatig onderliep en dijkdoorbraken kende. Het is nu een vrij drassig gebied met nogal wat wielen. Heel mooi weer in "ere" hersteld als natuurgebied.

Via Den Burg komen we weer op de Camping de Hemmerkooi. Onderweg zien we nog de voorbereidingen van menwedstrijden, die dit weekend hier plaatsvinden. We zijn benieuwd of wij er nog wat van meekrijgen.

Terug bij onze bus drinken we een bakske en zetten de stoeltjes in de luie stand. Het is inmiddels lekker weer geworden en we lezen en drinken wat. Ik doe nog een laatste vakantiewasje, dat nog wel droogt voor we vanavond weer gaan slapen.

Na het eten fietsen we nog even naar zee. Daar is het niet zo erg druk, zodat we lekker langs de zee kunnen lopen en het mooie licht aanschouwen van het avond worden.

Dan weer terug naar de koffie.

Het is nu 21.00 uur en zo goed als donker, de schuifdeur staat nog open (met de hordeur dicht)

Morgen wordt het weer weer een beetje beter!

Er is morgen veel te kiezen om naar toe te gaan.

• 01 September 2023 - 21:48

R En N:

Inmiddels heb ik de vorige blogs die wij niet hadden ontvangen, gelezen en voorzien van een korte reactie. En gelukkig lees ik in dit verslag dat jullie op de fiets er op uit zijn getrokken. Zo moet het toch op de eilanden. Zo zonde om dat met de auto (camper) te verplaatsen.Ben benieuwd of we morgen inderdaad weer een blog mogen ontvangen en waar jullie naar toe zijn vertrokken.

In ieder geval: succes!

• 01 September 2023 - 21:50

Hannie:

Tja… mooie brede fietswegen zonder krappe bochten is natuurlijk wel veilig. !! Maar geen spectaculaire ,gillend van de lach , op een tandem, bochten nemende bezigheid. Als ik terug denk aan Texel ,dan is dat het eerste wat bij me opkomt en kan ik er weer om lachen en zie ik ook Nico dubbelslaan en tegen mij zeggend dat hij ook nog mee de bocht om moest.

• 01 September 2023 - 21:52

Wim:

Je bent weer bij Ronald!

Dankjewel en Chapeau

• 01 September 2023 - 22:33

Ad:

Leuk verslag. Je zou een baantje moeten zoeken bij de VVV. Ze zullen daar je verslag zeer waarderen. Dat is nog eens eiland promotie!!!