Dag 22 30 augustus 2023 eindelijk Texel - Reisverslag uit Texel, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 22 30 augustus 2023 eindelijk Texel - Reisverslag uit Texel, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 22 30 augustus 2023 eindelijk Texel

Door: Ans en Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

30 Augustus 2023 | Nederland, Texel

Dag 22 30 augustus 2023Eindelijk Texel

Het weerbericht voorspelt weinig goeds voor vandaag. Vooral voor de ochtend wordt veel regen voorspeld. Tijdens de voorbereidingen voor het vertrek regent het regelmatig en er staat een stevige wind.

We vertrekken omstreeks 11.00 uur met de ruitenwissers aan.

We rijden zoveel mogelijk langs de IJsselmeerdijk, een heel smal weggetje ,met aan de ene kant de dijk met schapen en andere kant een brede met waterplanten begroeide sloot, zoals je alleen maar in Friesland ziet. Dat gecombineerd met snertweer geeft een heel aparte ervaring. Machtig mooi is dat. Ondanks dat we af en toe erg ver de berm in moeten voor tegenliggers. Alles gaat goed!

In Makkum mogen we niet in, de straatjes en bruggetjes zijn daar niet op berekend. Voorbij Makkum kunnen we weer op de smalle weg langs de dijk genieten.

Veel te snel zijn we bij de oprit van de Afsluitdijk, waar we op de grote carpoolplaats koffie drinken.

Dan de afsluitdijk op, ook wel apart met dit grijze regen weer. Het grijs wordt nog versterkt door het grauwe zicht op Ijsselmeer aan de ene kant en de Waddenzee aan de andere kant. Wat een gigantisch huzarenstukje is die afsluitdijk toch. In 1927 mee begonnen en is 1933 gereed. 30- km lang.

We passeren eerst kornwerderzand met de imposante bunkers. In 1940 was dit een hypermodern complex, zo'n beetje het enige verdedigingswerk dat bestand was tegen de Duitsers.

Onder deze grijze omstandigheden is een rit van 30 km best wel een eindje. Hoewel de reconstructiewerkzaamheden al een eind zijn gevorderd wordt er nog op veel plaatsten gewerkt.

Halverwege gloren aan de horizon heel voorzichtig de eerste opklaringen. Het grijs wordt lichter en hier en daar komt er blauw in de lucht.

Als we aanlanden op Noord-Hollandse bodem is het droog.

We verlaten even de snelweg om via Den Oever een stukje te rijden over het oude, voormalige eiland Wieringen, dat als proefproject voor de zuiderzee/ijsselmeerpolders opgenomen werd in de Wieringenmeerpolder. Het voormalig eiland is als een licht glooiende strook land nog steeds herkenbaar.

Dan spoeden wij ons naar de Veerboot in Den Helder. We passeren nog net op tijd de kassa en boarden als laatste in het vrachtwagenruim, dat bijna geheel gevuld is met campers, met als ons veruit de kleinste.

Tijdens de overtocht op de hypermoderne Texelstroom gaan we nog even bovendeks om het eiland te zien naderen.

Het is inmiddels zonnig en dat is extra feest.

We rijden de boot af en gaan eerst even naar Loodsmansduin om de zee te zien.

Daar lunchen we eerst op de parkeerplaats en gaan daarna het strand op.

Wat is dat heerlijk!!! Een lekker windje, een lekker zonnetje slenteren over het strand.

Wat fijn dat we eindelijk weer op "ons" eiland zijn.

We gaan naar ons campingadres, waar we hartelijk worden ontvangen door Liesbeth Kikkert. We kiezen een mooi plaatsje in de zon en installeren ons. Fietsen in de schuur aan het stopcontact.

Genieten maar.

We eten bami en na het eten wandelen in de omgeving.

Soms een klein buitje, meestal droog.

En morgen??

• 30 Augustus 2023 - 22:01

Ad:

Tijdens het lezen kreeg ik steeds meer het gevoel dat jullie naar “thuis” gingen. Veel

plezier daar nog.

• 31 Augustus 2023 - 11:10

Nettie Van Dongen:

Wat een herkenbare route en leuk beschreven .

Fijne tijd op texel en het gast warmer worden .

• 01 September 2023 - 21:39

R En N:

Het is vaak zo dat het op de vaste wal slecht weer is en op de eilanden schoon en droog gewaaid is. Hoewel het soms toch ook weer andersom blijkt te zijn.

Onderweg veel wind en regen, maar gelukkig is het dakluik nog steeds waterdicht. En ja al die wind en regen (samen gaande met donkere luchten) geeft vaak een apart gevoel tijdens zo'n rit.

Wel bijzonder dat jullie veel te snel bij de oprit van de Afsluitdijk, terwijl jullie nog net op tijd de kassa passeren en als laatste boarden. En eh, geen Calimero gevoel krijgen. Een camper is een camper!

En dan uiteindelijk "thuis" op Texel.

Succes