dag 21 29 augustus 2023 Nijhuzum - Reisverslag uit Nijhuizum, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu dag 21 29 augustus 2023 Nijhuzum - Reisverslag uit Nijhuizum, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

dag 21 29 augustus 2023 Nijhuzum

Door: Ans en Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

29 Augustus 2023 | Nederland, Nijhuizum

Dag 21 29 augustus 2023Nijhuzum

Het is vanochtend echt fris in de camper, 9 graden buiten, 13 graden binnen. Gelukkig verandert het snel. Het lijkt toch wel weer een mooie dag te worden en niet zo erg warm.

We nemen afscheid van de sympatieke boerin, die nu er geen koeien meer zijn eigenlijk geen boerin meer is. Naast uitbreiding van de camping is ook een forse caravan/camperstalling in de planning opgenomen. Een mens moet toch ook zijn geld kunnen verdienen.

We rijden eerst op aanwijzing van de navi naar de Lidl in Wezep, waar we inkopen doen voor de eerstkomende dagen.

Daarna via Kampen, IJsselmuiden en Ens de Noord-oostpolden in. Via kaarsrechte wegen, die destijds op de tekentafel van de inrichters van deze IJsselmeerpolder zijn ontstaan. Langs de wegen het steeds terugkerend patroon van groepjes boerderijen, schuren en arbeiders woningen. Allemaal volgens het zelfde ontwerp. Vooral het oorspronkelijk ontwerp van de schuren keert nog vaak herkenbaar terug. De betonnen elementen zijn vaak nog aanwezig. De woningen hebben veelal veranderingen ondergaan.

Van Ens rijden we via Kraggeberg, Vollenhoven naar Kuinre, waar wij met J[e-38]E jaren geleden ook hebben gecamperd. Onderweg drinken we koffie in het Waterloopbos. Vroeger had je daar het Waterloopkundig Laboratorium, waar met schaalmodellen allerlei waterloopkundige proeven werden gedaan. Oa ivm dijksterkte, oeverbescherming, sluizen etc. Veel van deze vaak betonnen constructies zijn nog in het bos te vinden. Het bos-zelf is na ontmanteling van het laboratorium beschermde natuur geworden en wordt door natuurmonumenten beheerd. Er zijn allerlei educatieve wandelingen uitgezet. Daar was vandaag helaas geen tijd voor, maar we komen terug.

Dwars door het Kuinderbos bereiken we Lemmer en via wat gemanoeuvreer door Lemmer bereiken we de parkeerplaats van het Stoomgemaal Lemmer.

Daar hebben we geluncht.

Vandaar is het nog een klein eindje naar Workum. Niet zo erg inspirerend maar meer doorgaande wegen zijn er niet.

In Workum is het even uitkijken, uit ervaring weten we, dat de navi ons door een viaduct van 2,3 meter wil sturen, maar dat vertikken we.

We komen uiteindelijk op de goede plek uit op Nijhuzemerstraat bi de familie Abma. Een eenvoudige camperplaats bij een boerderij, waar we al eerder waren. Super enthousiast.

De Boerin kwam ons al te gemoet, voordat we iets konden zeggen was het: "Er is plek zat, zoek maar een plekje uit" Er is stroom, water, ontzorging etc. Dat kost niks alleen wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd voor de energiekosten. Die vrouw is zo enthousiast, die lijkt dit allemaal vooral te doen omdat ze er lol in heeft.

Het was al aardig druk (8 campers) en gelukkig was er net een verharde plaats vrijgekomen en beide buren wilden ons er wel bijhebben.

We waren net geinstalleerd toen het begon te regenen.

Na een uurtje was het weer droog en wandelen we nog even naar het plaatsje Nijhuzum-zelf (25 woningen) en bezoeken het piepkleine kerkje, dat altijd open is en waar nog 4x per jaar een dienst wordt gehouden, vanuit Workum.

Teruggekomen drinken we wat en eten we een lekkere salade en griesspudding toe (Ans niet)

Het begint nu te schemeren, de boer is voor de laatste keer met de mestkar langs geweest dus gaan de raampjes dicht, lonkt de koffie en is mijn blog bijna klaar.

Oent Moan.

• 01 September 2023 - 21:30

R En N:

Het is grappig te lezen dat zelfs de navigatie jullie adviseert naar de Lidl te gaan. (nee natuurlijk bedoelde je het niet zo toen je het schreef Wim, maar zo lees ik het wel).

Mooi dat die boer bij de familie Abma (in de buurt of hijzelf) jullie volledig betrekt bij het boerenleven. Hebben jullie bij ons moeten missen. Wat is er nou mooier dan op een boerencamping te staan en zowel het uitzicht alsook de geur van het buitenleven volledig mee te krijgen.