Dag 9 17 augustus 2023 Code Rood - Reisverslag uit Kloschwitz, Duitsland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 9 17 augustus 2023 Code Rood - Reisverslag uit Kloschwitz, Duitsland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 9 17 augustus 2023 Code Rood

Door: Ans en Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

17 Augustus 2023 | Duitsland, Kloschwitz

Dag 917 augustus 2023Code Rood

Dag 9 begon met code rood. Een ketterend onweer dat vanaf twee uur 's nachts over ons heen kwam, vergezeld van heel veel regen.

Het omvangrijke buien gebied trok dwars over de Hartz met een lage windsnelheid, dus duurde het uren voor het voorbij was. Toch wel eng zo'n noodweer midden in de nacht, midden tussen de bergen. Stikdonker behalve als het bliksemt.

Best wel spannend.

Na een paar uur werd het weer wat rustiger en konden we weer gaan slapen.

Vanmorgen was alles over, maar wel buiten alles nat . Geen schade en ook weinig plassen, de grond waar we op stonden is gravel, dus geen problemen met weg rijden.

Het duurde even voordat we echt weg gingen, want het afscheidsgesprekje met het aardige beheerdersechtpaar hield ons nog even vast.

We rijden vandaag De Hartz uit via wegen met een groen randje, voornamelijk de 242 die we tot Marisfelt volgen.

Het is een prachtige tocht, ondanks dat het weer wat grauwig was. We gaan door mooie gebieden met bossen en velden. We beginnen op zo'n 800 meter. Het eerste stuk in de Hartz blijven we tussen de 700 en 500 meter, later zakken we steeds verder tot rond de 200 meter. De omgeving wordt soms ontsiert door hele velden vol met dode naaldbomen. Het blijkt een beestje te zijn die de dennen, die verzwakt zijn door de droogte van de afgelopen tijden, om zeep brengt, een triest gezicht. De bodem is welis waar weer bezaaid met kleine dennetjes, maar het duurt nog een hele tijd voor alles weer is hersteld.

Onderweg drinken we koffie, doen we boodschappen, tanken we en lunchen we en we genieten van de tocht..

We richten ons op een camping aan de Sussersee bij Seeburg. Campingplatz Seeburg.

Het is rond 16.00 uur als we daar aankomen. Een erg toerisch gebied, het ziet er druk uit. Dat was het dus ook op de camping. Er was geen plaatsje meer vrij.

Dan maar plan B, een andere camping, aan de Saale. Eerst maar gebeld, ook die was vol werd gezegd, maar voor 1 nacht zou nog wel kunnen.

We rijden er heen via heel smalle weggetjes met heel slecht wegdek maar door heel leuke (oost)Duitse dorpjes.

Bij de camping aan de Saale ging het aanvankelijk erg traag, maar uiteindelijk kregen we twee riante plekken naast elkaar. Een leuke rommelige camping met veel vaste gasten en toerplekken daar tussenin, leuk gelegen aan de Saale en beheert door een vrouw, die ondanks haar handicap alles goed en gedegen regelde.

Van 18.00 uur tot 20.00 kan er op het terras worden gegeten. Werkmannskost.

Omdat het inmiddels half zes is en we na het installeren wel trek hebben en geen zin in koken en afwas besluiten we maar om uit eten te gaan.

Dat was erg leuk, ook daar zwaaide de beheerdster de septer. Eenvoudige kost Schnitzel mit Pommes en Zult mit bratkartoffelen met een lekker groot glas plaatselijk bier of wijn.

Na het eten nog even naar de Saale om de bevers te aanschouwen en een ree aande overkant. Na het douchen (eindelijk weer douches op de camping) en koffie is het nog steeds klam en warm, maar gaan we toch maar naar binnen: Code oranje dreigt. Volgens de buienradar vallen we er waarschijnlijk buiten.

Maar je weet maar nooit.

• 17 Augustus 2023 - 23:14

R En N:

Nou, dat was dus een spannend nachtje met een goede afloop. Hopelijk zijn jullie ondanks wat slaap te kort, toch goed uitgerust. De dag heeft in ieder geval geen onoverkomelijke problemen opgeleverd en jullie zijn heelhuids op de "plan B" camping aangekomen. En plan B was zo slecht nog niet. En dan ook nog oog in oog met bevers en een ree staan. Wat wil je nog meer. Nou: dat buienradar het juist heeft lijkt mij. Goede nacht en slaap lekker. Nieuwsgierig naar wat morgen brengt. Succes!

• 18 Augustus 2023 - 08:45

Ad:

Goedemorgen,

Dank voor dit verslag. Ik snap dat het benauwend was maar aan de andere kant is zo’n nachtelijk onweer ook heel fascinerend. Maar dreigend blijft het.

Even over de dode naaldbomen. Vroeger gaven we de “zure regen” de schuld maar inderdaad is de oorzaak een insect. Ik heb mij laten vertellen dat dit insect “ letterzetter” heet. Het graaft gangetjes onder de bast waardoor deze loslaat. Dat gaat in een grillig patroon wat een beetje lijkt op een grafisch beeld wat vroeger te zien was bij de drukker als hij zijn loden letters plaatste op een sjabloon. Vandaar de naam.

Dit is dus geen eigen kennis maar geleend van een ander.

Mooie reis verder.