Dag 21 07 mei Goudkerkje - Reisverslag uit Rostellec, Frankrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 21 07 mei Goudkerkje - Reisverslag uit Rostellec, Frankrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 21 07 mei Goudkerkje

Door: Ans en Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

07 Mei 2023 | Frankrijk, Rostellec

Dag 21 07 mei 2023 Het Goudkerkje

Vandaag een stukje naar het noorden. Het is nog steeds droog en dat zal het vandaag ook blijven; wel bewolkt.

We gaan eerst maar terug naar het westen om alsnog die andere Pointe, de "Pointe du Van" te bezoeken, die we gisteren hebben geskipt vanwege de opkomende mist. Volgens het Franse koffiemeisje van een paar campings geleden veel minder toeristisch en eigenlijk mooier. Nu ze had gelijk. Dit was meer ons ding. Simpele parkeerplaatsen, zowel met hoogtebeperking als voor campers en zonder betaalautomaat. Geen winkeltjes!

Een lekker ruig terrein met op korte afstand al de prachtige kust met de Pointe.

Blij, dat we deze omweg hebben genomen wat het was fantastisch zo mooi en ongerept.

Het was niet zo druk nog, dus we hebben het op ons gemakje kunnen doen. En natuurlijk een selfie om het te vereeuwigen!

Op het parkeerterrein hebben we maar gelijk onze koffiestop gehouden want we hoeven toch niet zo ver.

Na de koffie echt op weg.

Het eerste stukje kenden we al. We rijden de D7 tot Douarnenez, waar we een deviation treffen, die bij uitzondering helemaal correct is weergegeven. Dan de D 63 tot St. Mariedu Menez-Hom.

Daar zagen we een mooie kerk, die in deze streek zo kenmerkend is.Er was ook een parkeerterrein waar we de bus konden stallen, zodat we de kerk konden bezoeken.

Nu dat was de moeite waard. Buiten stond een paal met daarop een aantal gebeeldhouwde voorstellingen. Binnen was het helemaal over de top.

Over de volle breedte van de kerk was de wand achter het altaar versierd met allerlei beelden, voorstellingen etc. waarop/in kwistig met "Goud" was gewerkt. Nu is niet alles goud wat er blinkt, maar dit "goud" deed zeer aan de ogen. Wat een overdaad. Niet echt verfijnd, de beelden en voorstellingen waren overigens vrij primitief weergegeven.

Wel imposant, In het komende fotoalbum zullen ze wel een prominente plaats krijgen.

Na deze overdonderende ervaring rijden we verder. Nu over de D47/D60 een smalle, stille weg met een groen randje. Veel door bossen en langs weidegebieden, weinig bebouwing en nauwelijks autoverkeer. Rustig rijden en genieten en eenmooie plek voor onze lunch. Midden in dat moois stond het "Lagere school museum". Echt een plek daarvoor!

Uiteindelijk komen we dan via de D 887 in Crozon, waar de navi het overneemt, want de camping heeft geen adres alleen maar coordinaten.

Het lukt wonderwel en via allerlei kronkelweggetjes en klimmetjes komen we bij de camping aan met Nederlandse eigenaren. Na 104 km.Het is nog rustig.

We mogen zelf een plekje uitzoeken. De grond is er erg zacht als gevolg van de vele regen, dus kiezen we een plek met verharde rijbanen.

Dat leek beter dan het bleek. De verharding van gravel was kort geleden aangebracht en weinig in getrild en de grond er naast was boterzacht. Het bleek als gevolg van de krappe straatjes niet mogelijk om recht voor de stroken uit te komen, zodat het al gauw fout liep. We kozen er voor om toch maar een andere plek te kiezen, maar dat viel niet mee, want we moesten eerst van deze plek af. Na een heleboel gesteek etc. lukte het toch en stonden we weer op het pad. Dan maar die andere plek met verharding, die aan het eind van een weg zat en recht kon worden aangereden. Die lag wel schuin, maar dat nemen we voor lief.

Met een geleende hark heb ik die andere plek weer gefatsoeneerd.

Na installatie gaan we even naar het strand van de baai, waar we vanuit onze standplaats op kijken.

In de verte ligt Brest.

Voor de rest doen we het rustig aan.

Het is nog aardig weer dus zitten we lekker buiten.

Voor morgen en dinsdag wordt veel regen voorspeld, dat beginnen we voorzichting aan het tweede deel van onze reis en gaan weer naar het noordoosten, De noordkust van Bretagne.

Wat het weer doet zien we wel!

• 07 Mei 2023 - 23:32

R En N :

Opnieuw een mooie en geslaagde dag. Dat moet een goed gevoel geven.

En dan maar weer op naar morgen. Goede reis en veel plezier.

• 08 Mei 2023 - 12:50

Jan En Elly:

Wat een mooie plekjes weer! Prachtig daar!

Dat is toch genieten!

liefs van ons

• 08 Mei 2023 - 16:10

LW:

Schitterend die kust ! Moeite waard om even terug te rijden .

wat dat goudkerkje betreft , in het begin zijn ze nog leuk , maar op een gegeven moment gaat al die protserige overdaad je tegen staan . Dat merkten we op de Camino . De piepkleine eenvoudige dorpskerkjes werden favoriet . In een van die kleine eenvoudige serene kerkjes heb ik het steentje van Pien neergelegd . Daar kon je tot rust komen .

Dat wordt weer een heel karwei als jullie thuis zijn . Welke foto in het boek ? Ik heb al veel mooie plaatjes gezien .

Blijf het lekker rustig aan doen en genieten .

liefs