Dag 12 28 april 2023 au bords de la Loire - Reisverslag uit Montjean-sur-Loire, Frankrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 12 28 april 2023 au bords de la Loire - Reisverslag uit Montjean-sur-Loire, Frankrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 12 28 april 2023 au bords de la Loire

Door: Ans en Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

28 April 2023 | Frankrijk, Montjean-sur-Loire

Dag 12 28 april 2023 au bords de la Loire (2)

Het bleef rustig op de camping, na de korte animatie voor de kleintjes (3 stuks) was er niets, vanaf 22.oo uur was het muisstil, alleen 's nachts hoorden we af en toe uilen.

Het was best wel warm. De schuifdeur bleef nog lang open (met de hordeur dicht) en we hebben voor het eerst geen e-kacheltje nodig gehad.

Vanmorgen was de temperatuur ook al aangenaam. We kiezen dus wat lichtere kleren. Het is nog wel bewolkt.

De bakker in het dorp had lekkere stokbroden en ook het personeel mocht er zijn.

Tijdens het ontbijt was er weer animatie voor de kleintjes.

Wij gaan vanmiddag een stuk langs de Loire fietsen. Gelukkig is de achterband op spanning gebleven dus kon ik met een geleende fietspomp er nog wat meer lucht bij geven. De fietsenhoes was helaas vannacht/ochtend ondergescheten door de duiven, dus moest eea ontzet worden en en schoongemaakt.

Het is inmiddels 20 graden geworden als we vertrekken voor onze Loire tocht. Jack was niet nodig, bodywarmer volstaat.

Eerst naar het dorp, daarna langs het water naar de brug. Langs het water staan diverse kunstwerken waarvan er een ons erg aansprak. Een gezicht opgebouwd van stukje betonijzer.( Zie foto).

We gaan de brug over naar het eiland Ile de Chalonnes, een lang gerekt eiland, dat midden in de Loire ligt en de Loire in twee stromen splitst. Er loopt een aangeduide verkeerluwe fietsroute door het eiland. Heerlijk en prachtig om te doen. Soms langs de Loire, soms door een vloedbos met hier en daar een huis. Het is lekker weer en de vogeltjes fluiten dat het een lieve lust is. De weg is omzoomd met prachtige "vette" bermen met tal van bloemen. Ans spot nog een ree onderweg. We komen nauwelijks verkeer tegen.

Aan het einde van het eiland moeten we weer naar het vaste land via een brug, die Ans doet gruwelen. Aan het water ontwaren we een plek met bankjes waar we een deel van onze lunch verorberen. Baguette met Camembert. Lekker in het zonnetje.

We vervolgen de route over een smalle dijk langs de Loire, die aan de rivierzijde verhoogd is met een betonnen muurtje. In Nederland zou dit een Muraltmuurtje heten.

Ook deze weg heeft weinig verkeer. Na 18km besluiten we om toch maar weer terug te rijden om niet te veel te willen. In Bretagne valt ook nog veel te fietsen.

De terugweg gaat weer via onze lunchplek, waar we de rest opeten. Bij deze plek is een onderdoorgang van eerder genoemde brug, die als een bruggetje om een van de pijlers is gelegd. Zo komen we aan de andere kant en kunnen onze weg vervolgen, nu over de Loiredijk.

Deze weg geeft mooie uitzichten over de Loire.

Thuis gekomen na 35 km zien we dat het erg rustig is in het overdekte zwembad van de camping. Daar maken we gebruik van, daar fris je van op. Vooral de woeste whirlpool is erg lekker.

Opgefris gaan we weer naar de camper.

Stoeltjes naar buiten, Lekker drankje erbij, dat is genieten!

We krijgen nog een klein stukje kinderdisco erbij.

Dan is het opruimen, voorbereiden voor morgen, eten klaarmaken, opeten, afwassen etc. geblazen.

Daarna worden we vergast op de geluiden van de animatie: Om half acht: disco, om half negen fitness en om half tien karaoke. We zitten niet zover van het animatie centrum af dat grenst aan het terras van het restaurantje. De terrasgasten doen ijverig mee en er komen ook wat mensen van de camping bij.

Tot dusverre is het steeds maar een half uurtje en duurt de karaoke, die nu net begint ook niet langer.

Wij gaan zo nog even aan de drank,met de schuifdeur open, ik aan een Zero-roseetje en dan slapen na deze welbestede dag. Het is nog 17,7 graden buiten.

Morgen naar Bretagne.

• 28 April 2023 - 22:23

Ad:

Nooit gehoord van een Muraltmuurtje. Wat is dat?

• 29 April 2023 - 01:06

R En N:

En wederom een mooie dag. En hoe mooi kan het zijn, je verwacht zeer waarschijnlijk veel herrie van de jeugd en het blijkt gewoon stil te zijn en goede nachtrust is mogelijk. Het kan dus toch wel.

Nou, hopen dat de rest uiteindelijk ook meevalt.

Goede nacht en succes morgen.

• 29 April 2023 - 21:08

Jan:

Wat een heerlijke dag was dat weer, vol afwisseling, veel buiten heerlijk!!!!

dat zal jullie echt goed doen!!!!

lieve groeten vanachter de verhuisdozen,

elly en jan