Dag 5 21 april 2023 Soms valt het mee, - Reisverslag uit Escalles, Frankrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 5 21 april 2023 Soms valt het mee, - Reisverslag uit Escalles, Frankrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 5 21 april 2023 Soms valt het mee,

Door: Ans en Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

21 April 2023 | Frankrijk, Escalles

Dag 5 21 april 2023Soms valt het mee, soms valr het niet tegen

Vandaag vertrekken we uit Belgie.

De nacht is weer koud geweest en het heeft flink geregend.

Het is somber en grauw, dat belooft niet veel goeds voor vandaag.

We ontbijten met een gigantisch stokbrood, dat we gisteren bij mams bestelden, heerlijk.

Als we alles weer reisklaar hebben gemaakt gaan we afrekenen. Ook de campingfamilie wist niet waar wij zogauw een verloopsnoertje konden kopen hier in de buurt, maar na wat onderling gesmoes besloot de paterfamilias, dat hij een uit zijn voorraad wel wilde verkopen. Na wat zoeken op internet werd de prijs bepaald. Wij blij!

We vertrekken met een grauwe hemel, waaruit afentoe een spatje regen valt. Gelukkig is de wind een eind afgenomen tov de voorgaande dagen.

weldra zijn we de grens over: We zijn in Frankrijk!

We hoeven niet zover, Escalles (bij cap Blanc Nez).

De omgeving is niet zo spectaculair, vooral platteland en kleine dorpjes. Wat opvalt dat in de meeste dorpen wel een of meer grote huizen staan met veel grandeur, maar stecht onderhouden.

De namen van de plaatsen en plaatsjes doen niet zo Frans aan als je ze uitspreekt. Het zijn verbasterde versies van Hollandse namen. Heel vroeger werd in het uiterste noorden van het huidige Frankrijk Nederlands gesproken. Vandaar: Hondschoote, Krome-hook, Rattekot, Houtkerque enzovoorts.

We rijden via Proven tot Bergues, waar langs de weg nog grote delen van de stadsversterking van vroeger zichtbaar zijn. Vervolgens de D3 op naar Bourbourg.

Na 27 km drinken we koffie op een plekje langs de weg. Het begint wat op te lichten en wat warmer te worden. De buitenthermometer piekt naar 15 graden.

In Capelle-Broucke zien we een mooie kerk, die helaas gesloten is. Het blijkt onderdeel te zijn van de Caminio in Frankrijk. Wellicht Lies ben jij deze kerk ook tegen gekomen. De begraafplaats is een bezienswaardigheid. Veel grote graven waarvan er veel de deksteen bedekt hebben met tientallen gedachtenis plaatjes van marmer of ander gesteente met heel veel ornamenten.

Bij Ardes bvinden we de eerste Franse super, waar we lekkers te eten halen. Op de parkeerplaats lunchen we met lekkere knoflookworst.

Via Guines en Peupelinghe komen we in Escalles aan. Opde camping vlakbij de Cap is het hardstikke druk en gaan we gauw weer weg. Op de Camping Les Erables is het een stuk rustiger. Daar vinden een mooie plek. Even later is ook de receptie bemensd en kan ik mij inschrijven voor 42 euro voor twee nachten. Even later blijkt dat ook hier de Acsi-korting geldt, maar de fraaie receptioniste wil daar geen rekening meer mee houden, want dit geldt alleen bij aankomst en ik was al ingeschreven. Zo zie je maar dat een fraai uterlijk nog geen fraai karakter garandeert.

Gelukkig is het weer best aardig en schijnt af en toe de zon, tijd voor een kl;eine wandeling.

We eten laat, ik schrijf mijn blog en is het alweer tijd voor een 0/0 biertje.

Adieu!

• 21 April 2023 - 23:07

Jan En Elly:

Mooie indruk van jullie ‘reisdag’: best veel gezien en gedaan[e-1f44d][e-1f3fb]!!!!…jammer dat de mooie juffrouw aan de receptie jullie zo teleurstelde met haar daden….terwijl ze eigenlijk gewoon haar werk niet goed(netjes) deed.

Ging het wandelen goed?zonder klachten?

Fijn dat het weer nog opklaarde;

helaas, ik kon je niet helpen met de afwas[e-1f914][e-1f927][e-1f927]

wij hadden vandaag klusjes te doen in Maasdam en hingen vanavond in onze luie stoel.

lieve groeten ; morgen goede reis

jan en elly

• 22 April 2023 - 08:36

Karin:

Hopelijk gaan jullie het mooie weer tegemoet.

wij moesten gisteren op zoek naar de zon en zijn in Leeuwarden uitgekomen.

• 22 April 2023 - 13:19

R En N:

Lekker dagje geweest en ook weer mooie dingen gezien.

Het fenomeen “grafschennis” is daar klaarblijkelijk gelukkig nog onbekend als daar de graven zo mooi aangevuld zijn.

veel succes zaterdag.