Dag 4 20 april 2023 Koude start, zonnig einde - Reisverslag uit Poperinge, België van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 4 20 april 2023 Koude start, zonnig einde - Reisverslag uit Poperinge, België van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 4 20 april 2023 Koude start, zonnig einde

Door: Ans en Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

20 April 2023 | België, Poperinge

Dag 4 20 april 2023 Koude start, zonnig einde

De nacht was weer behoorlijk fris, we begonnen met 8 graden in de camper. Buiten was het bewolkt en grauw met nog een flinke wind.Na het ontbijt begon het ook nog zachtjes te regenen en toch moesten de fietsen er nog op. Alles weer gereed gemaakt voor de reis, water ingenomen, afvalwater geloosd.

We vertrekken met zwaar bewolkt weer, met af en toe regen.Het reisdoel is een camping in Poperinge.We kiezen evoor om kleine wegen te rijden, want we hebben de hele dag de tijd.

Via Retranchement, waar we de grens met Belgie overgaan en onze buitenlandse reis begint, rijden we naar West-Kapelle. Vandaar naar Oost-Kerke, Damme, Sijsele en Wingene.Het weer begint een beetje te verbeteren, het is inmiddels droog geworden en het licht af en toe wat op. Het is een erg leuke reis via die kleine weggetjes.

Door het vooral boerenland, soms met kinderkopkes en door leuke kleine plaatsjes. Vooral Damme is de moeite waard. Opvallend zijn de verschillen in huizen, die langs de wegen staan. Het is een allegaartje van stijlen, omvang, materialen enz. Geen huis is hetzelfde. Belgie heeft ook niet zulke strenge bouwvoorschriften, dus iedereen bouwt wat hij/zij leuk vindt.

Ook bij kleine kleine wegen zijn er de bekende omleidingen maar die geven gelukkig geen echte problemen.

Veel parkeermogelijheden komen we niet tegen, dus drinken we koffie op een parkeerplaats van de Aldi.

Even een stukje grotere weg naar Diksmuide, waar de IJzertoren als baken van verzet van de Vlaamsche Leeuw nadrukkelijk aanwezig is.kerk. Op het pleintje daar zetten we de camper neer voor de lunch. Jaren geleden waren wij hier ook al eens. Bij een ambachtelijke slager haal ik wat lekkers voor op de broodjes: gestoomd spek en potjesvlees. Lekker hoor..

Van Diksmuide nemen we weer de kleine weggetjes door het inmiddels wat meer glooiende landschap. We naderen het gewest ""Heuvelland" in de "Westhoek", dat bekend staat om zijn steile kasseien weggetjes uit de verschillende Vlaamse wielerrondes.

Vanaf Stavele worden de weggetjes nog smaller en moeten we regelmatig de berm in. We passeren op afstand west-Vleteren en de st Sixtusabdij en arriveren na 110 km bij de beoogde camping Stal 't Bardehof. Heeft wel wat weg van onze paardenman uit Zweden, weet je nog Jan en Elly? Maar dan wat verder in de tijd. Een gemoedelijke maar rommelige camping, waar mevrouw alles doet en het erg druk heeft. Nadat ze haar gasten in het eethuisje (wat ze ook nog runt) heeft gelaafd krijgen we een rondleiding, kiezen we een plaats en bestellen brood voor morgen.

Ze leent ons zelfs een verloopsnoertje, dat waren wij vergeten mee te nemen bij het overpakken. Daar moeten we morgen dus nog voor opuit.

Het weer is inmiddels beter geworden en de zon schijn zelfs even, dus gaan we na het installeren nog een eindje wandelen in het bos. Daar stuiten we op een van de vele oorlogskerkhoven die deze streek ""rijk" is uit de eerste wereldoorlog. Ook toen werden duizenden jongens op een zinloze manier het slagveld opgestuurd en als vee neergeschoten. Als je naar de Oekraine kijkt is er in ruim 100 jaar niets geleerd.

Indrukwekkend is wel dat ook na 100 jaar deze begraafplaatsen op en top onderhouden worden. We lopen stil langs de lange rijen graven, 19 jaar, 20 jaar, 21 jaar waren ze meestal.....

Terug op de camping is de zon weer verdwenen en maakt plaats voor een korte bui.

Na het eten de afwas, koffie etc en weer lekker slapen.

Het is nog steeds droog, de wind is gaan liggen en het is een paar graden kouder dan gisteren.

Gauw onder de wol..

• 20 April 2023 - 22:05

Jan En Elly:

Nou en of we dat nog weten, de paardenman met al zijn plannen voor de camperplaats…..

En al die oorlogsbegraafplaatsen…. Het zijn er zo veel…. En allemaal zo jong… en inderdaad gaat het nog steeds door Wim.

We holen dat het weer gauw wat beter wordt.

• 21 April 2023 - 00:51

R En N:

Fijn te lezen dat jullie het v.w.b. het weer, net goed hebben als wij. Van ons mag het lekkere voorjaarsweer inmiddels wel beginnen.

jullie hebben een mooi dagje achter de rug.

Succes en veel plezier morgen.