Dag 2 18 april 2023 Zwin, Hoek, Sluis - Reisverslag uit Cadzand, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 2 18 april 2023 Zwin, Hoek, Sluis - Reisverslag uit Cadzand, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 2 18 april 2023 Zwin, Hoek, Sluis

Door: Ans en Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

18 April 2023 | Nederland, Cadzand

Dag 2, 18 april 2023 Zwin, Hoek, Sluis

Na een frisse nacht begon deze dag best wel zonnig. Ons E-kacheltje was voldoende om het weer aangenaam te krijgen in ons campertje. We begonnen de dag met 10 oC, binnen.

Na mijn eigen ochtendritueel: Papje, koffie, broodjes bakken nog even een wandelingetje gemaakt. De zon was weer verdwenen en de wind was venijnig koud. Niks aangenaam... en de voorspellingen waren ook niet zo gunstig. Toch besloten we maar om na het ontbijt een rondje te fietsen dat we via de knooppuntenplanner hadden bedacht.

Dik ingepakt zijn we op weg gegaan, muts op en daaroverheen de nieuwe fietshelmen.Het was een prachtige tocht, met wind tegen (windkracht 5!) was het flink trappen ondanks de e-motion op de fiets. En in het begin heel koud, de zon liet het de eeste uren afweten. Maar toch heel mooi. We reden langs de rand van het Zwin en keken uit over de kale , waterrijke vlaktes. We spotten daar tureluurs, bergeenden, scholeksters, kluten en nog veel meer. Bij het bezoekerscentrum was het een drukte van belang, zodat we die maar voorbij zijn gereden. Vervolgens reden we door een prachtig duinlandschap richting Knokke-Heist in Belgie. In de buitenwijken van Knokke-Heist wonen beslist geen mensen met een smalle beurs, hooguit mogen ze daar het grasmaaien oid. Het is de decadentie ten top. Enorme huizen met enorme tuinen, we keken onze ogen uit. En tussendoor rijden we door een bossig landschap. Buiten Knokke-Heist werd het landschap weer opener en kreeg de wind steeds meer vat op ons. Een voordeeltje was wel dat de zon is gaan schijnen en alles een stuk aangenamer maakt.

Onderweg komen we een kerkje tegen in het belgische Hoek, in een erg leuk stukje bebouwing en met een begraafplaats.

Lies, ik denk dat jij het kerkje ook wel kent, want het ligt op de route naar Santiago. Vanbinnen is een mooie kruiswegstatie en diverse schilderingen.

Daar hebben we ons broodje gegeten, een belgisch boterbroodje; een kruising tussen een donut en een croissantje. Onderweg gekocht bij de enige bakker, die we tegenkwamen.

Na Hoek vervolgen we onze weg naar Sluis, een klein, oud vestingstadje, dat vroeger bekend stond om zijn winkels met ondeugende spellejes, die de Belgen thuis niet konden kopen.

Bij Sluis worden we naar het fietspad langs de vestingracht geleid, een prachtig pad langs de buitenwallen van Sluis, waar we ook nog een ooievaar op het nest zien.

Via de hoofdpoort rijden we Sluis in en parkeren onze fietsen bij het prachtige Belfort, dat als gemeentehuis in gebruik is.

Het is best druk in Sluis, dat in de binnenstad vooral bestaat uit straten vol met de meest uiteenlopende winkeltjes, restaurantjes en terrasjes.

Cor en Jacqueline kunnen daar hun hart ophalen, dat shop je niet in 1 dag.

We lopen wat rond, kopen nog wat spulletjes, die we waren vergeten en eten een frietje op de markt. Het is inmiddels, zeker in de luwte van de gebouwen, heerlijk weer geworden.

Daarna de laatste ruk terug naar de camping, via Retranchement, een leuk plaatsje met leuke artistieke, maar dure huisjes. Hier liggen ook nog herinneringen uit de tachtig jarige oorlog toen deze streek van strategisch belang was.

Terug op de camping hadden we ruim 36 km gefietst in weer en vooral wind en vooral genoten. Nu ik deze blog schrijf heb ik een roezig hoofd van al die wind.

We eten simpel, kuieren nog wat over de camping, kletsen met de buren, douchen met zijn tweetjes in een gigantische douche.

Lekker slapen straks!

Morgen is er weer een dag.

Dan is mijn oudste zus Lies jarig!!!!

Fijne dag lieve zus!

PS: de camping heet Den Molins Hoeve ipv Den Molins Molen.

• 19 April 2023 - 07:41

Marianne:

Beste Ans en Wim, fijn dat jullie de eerste lange fietstocht weer hebben kunnen maken. Heel veel plezier de komende weken en wij genieten weer met jullie mee.

Groetjes van Bertus en Marianne

• 19 April 2023 - 09:02

R En N:

Mooi fietstochtje. Fijn dat jullie dat samen weer hebben kunnen doen. Lekker uitgewaaid en genoten van de natuur en omgeving met al zijn bezienswaardigheden.

En voor vandaag, succes.

• 19 April 2023 - 09:19

Hannie Van Den Bent:

De lente komt er aan! Vandaag een zonnige dag.

Hannie

• 19 April 2023 - 10:17

Eric En Sonja:

Wat heerlijk. Eindelijk rust, na veel onrust. Geniet ervan.

• 19 April 2023 - 18:15

Jan:

Dat was een heftige vakantiedag met zoveel fietskilometers met zoveel wind; jullie hebben toch alweer flink sportief gepresteerd!!!!

wat een mooi fietsgebied is het daar!!!

Nog veel plezier daar en onze beste groeten!!!

• 19 April 2023 - 19:47

Cor En Jacqueline :

Wat wat moeten wij naar sluis toe?

• 19 April 2023 - 20:12

Ans En Wim:

Jullie moeten natuurlijk niet naar Sluis toe.

Maar er zijn daar zoveel leuke winkeltjes en terrasjes dat wij gelijk aan jullie dachten. als je er ooit eens in de buurt komt.