Dag 5 14 mei Danmark ten points - Reisverslag uit Åbenrå, Denemarken van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 5 14 mei Danmark ten points - Reisverslag uit Åbenrå, Denemarken van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 5 14 mei Danmark ten points

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

14 Mei 2022 | Denemarken, Åbenrå

Dag 5 14 mei Danmark: ten points

Op de dag dat de Nederlandse S10 (Stien) hoge ogen (en tonen) moet gooien bij het eurovisie songfestival vervolgen we gewoon onze reis naar ons rendevouspunt in Trelleborg. Vandaag moeten we de grens naar Denemarken over. Nooit een probleem maar vandaag....

We vertrokken rond 10 uur uit Radegast, goede camping, maar soms wat vreemde regeltjes. En helaas geen goede G4 ontvangst. Het is wat bewolkt en het waait flink. Eerst op zoek naar de brug over de Elbe, want ons reisdoel ligt aan de overkant. Via kleine weggetjes en dito dorpjes bereikten we de gewenste brug en kwamen bij Lauenburg aan de overkant. Via de 209 en de 404/21 naar Kiel.

Onderweg veel mooie vakwerkhuizen gezien, waarbij de vakken ingevuld waren met rode baksteen. (voorloper van de baksteenarchtectuur uit vorpommeren?

Leuk was hier ook de nokconstructie van de rieten daken, met gekruiste knuppeltjes en de "Uleborden" met paardenkopjes.

Al vroeg bleek de 404 onderweg gespert, zodat we een umleiting (U1) moesten volgen, die via een mooie weg liep langs de Grosssee, waar een mooie P gelegenheid bood voor een eerste koffiestop. Onderweg hebben we veel koolzaadvelden gezien, die vooral in het zonlicht erg mooi waren.

Eenmaal op de 404/21 terug bleek dat ik mij in de totale dagafstand had vergist en we toch wel een beetje moesten doorperen.

In Kiel kwam de volgende umleiting ons verrassen. Het hele centrum gaat daar op de schop, zodat alle doorgaande stromen moesten worden omgeleid. Gelukkig kwamen we in de goede U terecht (U38) en gingen via een route, die we zelf niet hadden kunnen verzinnen door Kiel en langs de Haven heen.

UIteindelijhk kwamen we op een kleine omwegvia de 203 langs de Kliene Belt, door een mooi, wat glooiend, groen landschap. Vooral het plaatsje Kappeln, met de brug over de Schiel was erg leuk en levendig.

Daarna hebben we de Garmin aan gezet om ons door Flensburg te leiden. Ook dat was een heel avontuur en liep goed af.. totdat we de grens met Denemarken naderden.

GRENSCONTROLE en dat in deze tijd.. Een lange file kroop langs de Deense douane, die blijkbaar ergens naar op zoek was.

Na 1/2 uur passeerden wij, toch wat neveus vanwege onze voorraad vakantiewijn, het loket, waar een niet erg geinteresseerde douaniere met een verveeld gebaar ons door wuifde. Zucht... Waar ze naar op zoek was???bleef onduidelijk.

Verder stuurde onze Garmin ons via mooie, soms erg smalle weggetjes feilloos naar de camperplaats in Varnaes. na 292 km.

Een uitzonderlijk mooie en verzorgde plek. Een veldje voor 5 camper achter de boerderij met alle voorzieningen, stroomaansluitingen met snoer een vuurplaats een heuse bbq plaats, met liefde gemaakt en onderhouden door een erg aardig ouder echtpaarTove en Ole Sojberg.. Een toppertje. Voor 13 euro mochten we er staan. Eerst alleen, later kwam er nog een NL-camper bij.

En flitsende wifi!!

Dat wordt lekker slapen vannacht in deze stilte.

Nog twee nachtjes en dan.....

• 14 Mei 2022 - 23:31

R&N:

Hé luitjes, de vaart zit er in. Mooi wat (k)meters gemaakt met zelfs wat niet geplande stukken er in. Zo kom je nog eens ergens. Wat irritant dat die grenscontrole lui niet gewoon even zeggen waarom ze zo intensief controleren. Rare lui. Maar goed, jullie zijn in Denemarken. Slaap lekker.

• 15 Mei 2022 - 10:26

Jan Dercksen:

…..wouw, dat was een volle en spannende dag voor jullie!!!!
    Dan ook heerlijk daarna voldaan te relaxen op zo’n prachtig plekje in Denemarken!!!!
    En dan morgen weer verder…
    Wij zijn nu in Rostock en zien jullie morgen in Trelleborg …joepie…eindelijk !!!