Dag 19 13 juni Luctwachttoren 701 - Reisverslag uit Zorgvlied, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 19 13 juni Luctwachttoren 701 - Reisverslag uit Zorgvlied, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 19 13 juni Luctwachttoren 701

Door: wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

13 Juni 2021 | Nederland, Zorgvlied

Dag 19 13 juni Luchtwachttoren 701
Vandaag, de dag was nog maar net begonnen, verlieten Elly en Jan ons campement in Westernieland. Ons ontredderd achterlatend.
Omdat wij, tegen het uitdrukkelijk advies in van Ronald, besloten hadden toch vast richting huis te gaan was er genoeg werk te doen om ons over dit gemis heen te helpen.
Stientje, de campingbazin, was er blij mee, want ze had wl erg veel nieuwe aanmeldingen gehad waar ze geen raad mee wist.
Om streeks 11.30 uur verlieten wij de camping om via kleine wegen naar het zuiden te gaan. Hoever wisten we nog niet, maar ver genoeg om een flink stuk van de bijna 300 km die ons van Raamsdonksveer scheidt, te overbruggen.
Via Piterburen, Broek, Kleine Huisjes naar Warfhuizen. Daar zagen we een luchtwachttoren staan, waarvan er vroeger honderden in Nederland stonden. Deze torens maakten deel uit van een dicht net van observatie torens over heel Nederland, waarvanuit ons luchtruim in de gaten gehouden werd. Het dateert uit de koude oorlog om mn russische vliegtugen te kunnen spotten, die slechte bedoelingen hadden. De radar was toendertijd nog niet zo goed dat laagvliegende vliegtugen konden worden opgespoord. Boven in de toren was een waarnemingspost waar twee luchtbewaker met ogen en oren de lucht in de gaten hielden. Ze stonden telefonisch in verbinding met de diverse regiocentra.Er was zelfs een afzonderlijke luchtwachtdienst opgericht, voornamelijk bestaand uit mannelijke vrijwilligers. In 1968 is de dienst opgeheven en zijn veel torens ontmanteld. De techniek heeft dit "hjandwerk" overbodig gemaakt. Er staan nog 19 torens, waaronder die in Warfhuizen. Wij (Rens en ik) kenner er nog een, die bij fort st. Andries.
Bij de toren was een mooie parkeerplaats, dus ook koffie.
Na de koffie weer verder Oldehove, Grijpskek, Boerakker, Zevenhuizen, Haulerwijk, Donkerbroek, Oosterwolde, Langedijke, Esloo, Zorgvlied. Een leuke tocht.
Nu eerst lunchen en bedenken wat te doen. We bellen wat mogelijkheden, die wat verder zudelijk liggen, maar zonder succes.
We besluiten de Wilhelminahoeve te proberen, vlak bij de boswaterij Appelscha. Wij waren daar vroeg in het voorjaar ook. Dan kunnen we vandaag ook nog een mooie fietstocht maken en moeten we iets veder rijden morgen.
De beheerder had nog wat plek. "Zet maar neer waar je wilt"
Verrassend genoeg was het enige voor ons acceptabele plekje, het plekje dat we eerdr hadden. in een rustig hoekje, mooi afgeschermd. Bingo.
Nadat we geinstalleerd waren zijn we nog een mooie fietstoct wezen maken. Doorje was de hele weg rustig, dat was een opsteker.
Na een biertje frites (PATAT MET) wezen halen bij de vlakbij gelegen eettent.
Daarna ben ik zelf nog een stukje wezen fietsn bij de ondergaande zon.
Inmiddels heeft Nederland nog niet gescoord, dus is het rustig op de camping.
Voor Cor hoop ik dat hij zijn juichcape vanavond nog kan gebruiken.
Hup Holland!

• 13 Juni 2021 - 22:18

R&N:

Gelukkig dat jullie zijn gaan rijden voor de camping eigenaresse. En anders hadden jullie de lucht waarnemingstoren vast niet gezien. En dan ook nog boffen opnieuw een plekje te kunnen vinden. Ik schreef het al eerder: een ieder krijgt wat hij verdient.
    Goede laatste rit naar huis. (Oh inmiddels is het 1-0 voor NL)

• 14 Juni 2021 - 07:42

Elly:

Was weer mooi he? Fijn dat jullie een goed plekje gevonden hebben!
    Goede reis verder vandaag en behouden thuiskomst!