Dag 14 8 juni Sellingen - Reisverslag uit Sellingen, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 14 8 juni Sellingen - Reisverslag uit Sellingen, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 14 8 juni Sellingen

Door: wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

09 Juni 2021 | Nederland, Sellingen

Dag 14 8 juni Sellingen
Vandaag is het herenigingsdag.
Wij gaan vandaag van Enter naar Sellingen en Jan en Elly vertrekken vanuit Spijkernisse om zich vanmiddag bij ons te voegen in Sellingen.
Uitgezwaaid door Ronald verlaten wij omstreeks 11.30 uur de onvolprezen camping 't Oelenreef in de gelukkige wetenschap dat dit jaar 2 steenuiltjes zijn geboren en gisteren zijn geringd.
We rijden eerst via Vriezeveen naar Coevorden en van Coevorden naar Schoonebeek, waarvan we vroeger op school hoorden dat daar de eerste aardolie uit de grond werd gehaald met jaknikkers. Jaknikkers bestaan in elke gemeenschap ter werelds, maar aan deze had je ook nog wat. In het Openluchtmiseum in Arnhem staat er nog een te knikken als herinnering uit deze tijd.
In de verwachting dat de diesel in Duitsland veel voordeliger is rijden we via nieuw-schonebeek door naar Twist in Duitsland. Voor kort verblijf in Duitsland zijn geen bijzondere regels. In Twist bleek de diesel 1,399 euro te kosten. Duurder dus dan in Nederland. We besluiten door Duitsland een stukje verder naar het noorden te rijden, zodat we toch een soort buitenlandse reis konden maken. Dat viel bar tegen, veel en onduidelijke umleitungen zorgden ervoor dat we veel kilometers maakten en weinig opschoten.
Uiteindelijk kwamen we in de buurt van Ter Apel weer in Nederland, waar we voor 1,339 euro/liter onze bus konden voltanken.
Ter Apel is een leuk stadje aan de Ruite A, een riviertje, waaraan deze streek een groot deel van zijn charme te danken heeft. Het dal van dit riviertje geeft deze streek van Ter Apel tot ongeveer Vlagtwedde, een zeer ongronings karakter qua landschap. Het is een prachtig gebied met veel afwisseling.
Midden tussen de eerder genoemde plaatsen ligt het dorp Sellingen. Het is een zgn Esdorp met een voor deze dorpen kenmerkende Brink. Her dorp ontstond reeds in de middeleeuwen. Het is een langgerekte plaats.De hervormde kerk is het oudste gebouw van he dorp en is gebouwd omstreeks 1300.
Sellingen is vandaag de dag vooral bekend om zijn prachtige omgeving. Centraal gelegen in de streek Westerwolde met heidevelden, blauwgraslanden, oude bossen en het rivierdal van de Ruiten A.
Het heeft een aantal campings, waaronder "De bronzen Eik", de camping waar wij hadden geboekt.
Het blijkt een mooie camping, met een vriendelijke beheerder. Alleen de plaats die ons was gereserveerd was niet geweldig. Op een vrij druk veld, pal naast een caravan met hond. Gelukkig had hij desgevraagd ook nog een alternatief. Dat was precies wat we wilden, op een rustig veldje, waar we heerlijk konden staan met de twee busjes. De daar ontbrekende stroomvoorziening werd snel aangerukt, zodat het helemaal goed kwam.
Intussen waren Elly en Jan ook gearriveerd en ook dik tevreden.
Na installatie, drinken, eten, afwassen, koffie en drinken hebben we nog lang nagepraat; het was een heerlijk zachte avond.
Van het maken van een blog kwam niets meer.
Die maak ik wel morgen.
Vandaag dus.