Dag 7 1 juni De gelderse IJssel - Reisverslag uit Beerze, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 7 1 juni De gelderse IJssel - Reisverslag uit Beerze, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 7 1 juni De gelderse IJssel

Door: wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

01 Juni 2021 | Nederland, Beerze

Dag 7 1 juni 2021 De Gelderse IJssel
Vandaag gaan we met een prachtig zonnetje weer verder naar het noordoosten. Ons einddoel is Beerze bij Ommen.
We rijden ieder apart, dus vrije keuze over de weg er naar toe. Wij kiezen via de linkeroever van de IJssel, Jan en Elly gaan via Deventer, een meer oostelijke route.
Onze route gaat via Klarenbeek, Wilp naar het weggetje dat langs de linker Ijsseloever loopt. De gemeente en provincie grenzen liggen hier een beetje vreemd. De gemeente Deventer en de provinciegrens van Overijssel liggen hier ook een stukje links van de IJssel. Even verder wordt eea weer gecorrigeerd en is de hele linkeroever van Gelderland en ligt Overijssel aan de rechterkant.
Er is veel oner de IJssel te vertellen, het is een prachtige kronkelende rivier met brede uiterwaarden, die 's winters vaak onderlopen. De IJssel wordt gevoed door een deel van het water van de Rijn en mondt uit via het ketelmeer resp. het Ijsselmeer.
Dat is niet altijd zo geweest. Zo'n 1500 jaar geleden waterde het gebied rond zutphen via de oude ijssel en deberkel nog naar het zuiden af, maar als gevolg van een doorbraak van een barriere draaide de stroomrichting naar het noorden en werd de ijssel gevoed door water uit de rijn. Hierdoor nam de omvang en ook het belang flink toe en kwamen handelssteden als Doesburg, Deventer, Zutphen tot grote bloei. Later verzandde de Ijssel als gevolg van de st Elisabethsvloed, waardoor het water van de Gemakkelijker naar het westen kon worden afgevoerd en de afvoer via de IJssel stagneerde.
In de 18e eeuw werd het Pannerdensch kanaal gegraven, waardoor de waterverdeling kon worden gereguleerd via stuwen. De Ijssel krijgt nu 1/9 van de totale Rijnafvoer. Daarnaast zijn kribben geplaatst om de rivier op diepte te houden voor de scheepvaart.
Veel later is in het kader van Natura 2000 ook de natuurwaarde van de IJssel verhhogd en ziet de rivier er prachtig uit.
En daar profitern we dan vandaag ook te volle van.
Het is een feest om over de kronkelige dijk te rijden.
Bij Wijhe gaan we met de pont naar de overkant, daar is ie tenslotte ook voor.
We zijn nu in Overijssel.
We rijden via heel kleine weggetjes door het mooie overijselse land naar Lemele en vervolgens naar Ommen waar we langs de Vecht naar Beerze rijden.
De camping de Zandman. Waar Elly en Jan reeds zijn gearriveerd.
Het is een mooie camping op een groot boerenbedrijf met 190 koeien, die melk leveren aan de Beemster kaasfabriek. Het is volop hooienstijd, dus activiteiten volop.
We staan met twee campers op een apart veldje.
Na het eten wandelen we nog wat over het bedrijf en verbazen ons over de grote omvang. Overal wordt gemaaid om ook in de winter alle koeien te kunnen voeden.
Helaas duiurt het maaien tot laat in de avond/nacht en bevordert de nachtrust niet.
Morgen fietsen langs de Vecht.

• 02 Juni 2021 - 09:45

Cor En Jacqueline :

Hoi vrienden
    Het is inderdaad prachtig fietsweer, langs de vecht is een mooie route, wij zijn daar ooit eens met de boot geweest, geniet ervan
    Liefs van ons