Dag 6 31 mei 2021 Bokkepootjes en Hazelworm - Reisverslag uit Lieren, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 6 31 mei 2021 Bokkepootjes en Hazelworm - Reisverslag uit Lieren, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 6 31 mei 2021 Bokkepootjes en Hazelworm

Door: wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

31 Mei 2021 | Nederland, Lieren

Dag 6 31 mei Bokkepootjes en Hazelworm

De dag begint koud en mistig.
Het duurt even voor de temperatuur naar aangename waarden stijgt.
Bij Elly en Jan drinken we onze eerste kopje koffie.
Vanmorgen vertrekken vrij veel campinggasten, waaronder de overburen met hond. Dat scheelt enig geblaf.
Ans en Elly gaan even naar de plaatselijke bakker om brood, want we gaan een eindje fietsen om elders te wandelen.
Ze komen terug met donkerbruin brood en...Bokkepootjes voor bij het volgende bakje koffie.
Het Bokkepootje is een koekje met een geschiedenis, ontstaan in Tuitjenhorn (west-Friesland) rond 1859. De plaatselijke bakker (Jan Pieter Schellema) maakte dit koekje in opdracht van de dominee. Als koekje dat werd gegeten bij de jaarlijkse dodenherdenking in Tuitjenhorn. Het eten van zo'n bokkepootje, als symbool van de duivel zou bescherming bieden aan de overledenen tegen de duivel.
Of het koekje ook bescherming biedt aan de consument vertelt het verhaal niet.
Lekker is het wel, vooral deze exemplaren.
Aldus gesterkt maakten we plannen voor de verdere dag en voor de komende weken.
Morgen naar Beerze en vrijdag gaan wij naar Hooghalen en zondag scheiden onze wegen voor enkele dagen. Jan en Elly gaan naar huis, Ans en ik gaan naar het onvolprezen Oelenreef in Enter. Dinsdag treffen wij elkaar weer ergens bij Boertange en gaan we gezamenlijk verder.
Na de lunch met het donkerste brood van Nederland vertrekken we per fiets naar een wandelknooppunt in de buurt. Hiet zetten we onze fietsen neer en maken een wandeling door het bos. Onderweg worden we verrast door een Hazelworm, een slang die geen slang is maar een hagedis zonder pootjes. Het is een mooi goudbruin beestje van zo'n dertig cm lang. De Angius fragilis was een beetje versuft, vandaar dat hij/zij zich liet zien. Normaal zie je niet zo vaak een hazelworm, hoewel deze toch wel vrij algemeen in dit soort bossen voorkomt. Slakken en wormen staan op het menu.
We leggen het beestje tussen het gras, zodat het weer wat beschutting heeft tegen de warme zon.
Want warm is het in dat bos, op de brede paden is weinig schaduw en weinig wind. Dikke lucht vinden Ans en Elly.
Na een uur zijn we weer terug bij het beginpunt en fietsen we weer naar de camping voor een hapje en een drankje.
Ook op de camping is het inmiddels erg warm.
Een aantal leeg gekomen plaatsen is weer opgevuld, gelukkig zonder hond.
Na de borrel bereiden we de maattijd voor. We platen met de restjes van twee dagen terug.
Om 21.30 h gaan we naar onze eigen camper.
Morgen afrekenen en afzonderlijk naar Beerze.
We zien elkaar daar.

• 01 Juni 2021 - 07:55

Bertus En Marianne:

Elke dagen leren wij weer iets meer bij over Nederland, maar ook over het ontstaan van bepaalde voorwerpen of bezienswaardigheden. Dank je wel voor je interessante blogs, Wim. Het is iedere keer weer leuk om met jullie mee te mogen reizen. Het blijft nog even mooi weer, dus geniet er maar lekker van.
    Groetjes van B en M.

• 01 Juni 2021 - 11:01

Ad Van Wijk:

Elke dag weer een mooie educatieve blog. Ik wist wel van je schrijverstalent, maar niet van het feit dat je ook nog zoveel geschiedenis achterhaalde. Veel plezier voor de rest van de tocht en houd alles heel.
    Groetjes,
    Ad