Dag 5 30 mei Watervallen - Reisverslag uit Lieren, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 5 30 mei Watervallen - Reisverslag uit Lieren, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 5 30 mei Watervallen

Door: wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

30 Mei 2021 | Nederland, Lieren

dag 5 30 mei watervallen

Het was een sprankelende dag, met veel zonneschijn en aangename temperatuur.
Na het ontbijt en de ochtendkoffie maken we ons klaar voor een gezamenlijke fietstocht. Met volle accu's en eten en drinken voor onderwg gaan we van start. We rijden de Land van Heide en Bos-route, met Doortje in de fietsmand.
Eerst een stuk door het platte land met mooie bomenlanen en weidse blikken. Veel van de grasvelden zijn bezaaid met allerlei bloemen en planten en worden zo te zien slechts een enkele keer gemaaid, zodat het er heel natuurlijk uitziet.
Via het Beekbergerwoud rijden we naar Klarenbeek en vervolgens langs het landgoed Brummen. Via Empen en Hal komen we in Eerbeek, waar we een stuk over het fietspad langs het Apeldoorns Kanaal rijden. Het fietspad ligt aan de andere kant van het kanaal als de Apeldoornse weg, dus hebben we daar geen last van.
Onderweg lunchen we aan het kanaal. Na 5 kilometer verlaten we het platte land en gaan de bossen in via een mooi slingerend fietspad. We volgen de Vrijenbergse Spreng, Die in een diepe geul links van ons stroomt. Deze spreng voedt de grootste waterval van Nederland. De grote Loenense waterval. Wel 16 meter diep 'stort' het water naar beneden over gemetselde muurtjes en trappetjes, via een gemetselde goot.
Spectaculair is het niet, maar het trekt op een dag zoals vandaag heel veel publiek. Het was daar een drukte van belang, met overvolle parkeerplaatsen en veel kleine kinderen.
Het moois is in de crisisjaren van de vorige eeuw gebouwd als werkvoorzieningsproject. Er is ook nog een tweede waterval stroomopwaarts, die is minder groot en heet daarom de kleine Loenense waterval.
Als we eenmaal voorbij deze wonderen uit de vorige eeuw zijn geraakt wordt het weer rustig in het bos en we moeten klimmen.
Het hoogste punt van onze tocht is wel 81 meter boven NAP!
Bij de Groenendaalse weg spotten we een ijscoman, waar we een ijsje scoren en voor Doortje een bakje vers water. Ze heeft zich over het algemeen goed gehouden, behalve tijdens de drukte bij de waterval, waar ze niet te harden was.
Bij de woeste hoeve kruisen we de snelweg en rijden we via beekbergen weer naar onze camping. Na circa 45 km.
Dan is er koffie!
Na de koffie gaan Jan en ik nog even naar het depot van de Veluwsche Stoomtrein. Die bleek al te zijn gesloten, maar we mochten van de sympatieke vrijwilligers nog wel even rond kijken.
Dat was wel erg leuk al die prachtige nostagische stoomlocomotieven van heel dicht bij.
Dan is er bier en wijn en we bespreken de komende dagen.
Morgen nog in Lieren, daarna een paar dagen in de buurt van Ommen. Als er plek is op de aangeschreven camping in Beerze.
We eten koude maaltijd salade en natuurlijk toetjes.
Dan na de afwas en de koffie ieder naar de eigen camper.
En aan de blog.

• 30 Mei 2021 - 23:12

R&N:

Weer wat geleerd. Van het bestaan van een waterval (van een dergelijk formaat) in NL had ik nog nooit gehoord.
    In je vorige blog schreef je van camping naar camping 35 km te hebben afgelegd en wilde ik flauw de vraag stellen of jullie dat op de fiets hadden gedaan of met de camper, maar vandaag hebben jullie die afstand duidelijk overtroffen op de fiets! Dus geen flauwe grappen daarover! Het was natuurlijk fantastisch weer daarover en mooier als zo konden jullie het haast niet treffen. EN dat gewoon in eigen Nederland! Hoe mooi kan het zijn.
    Succes met het verkrijgen van in plek in Beerze (Beerzerveld - ook een mooie omgeving) en een goede rit daar naar toe.
    Tot de volgende keer maar weer.