Dag 13 26 mei Weerribben - Reisverslag uit Kuinre, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 13 26 mei Weerribben - Reisverslag uit Kuinre, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 13 26 mei Weerribben

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

26 Mei 2020 | Nederland, Kuinre

Dag 13 26 mei Weerribben

Weerribben is een mooi gebied
Waarin je heel wat water ziet
En fietspaden er dwars doorheen
Langs wuivend riet en zompig veen
Een mooier fietstocht is er niet.

Vandaag is Kelly jarig Dus: Van harte gefeliciteerd Kelly!
De dag begint mooi en dat blijft het de hele dag. Een mooie dag om eens lekker te gaan fietsen.
En dat gaan Jan en ik dus ook doen.
Jan heeft een mooie tocht op het oog door de weerribben. De vrouwen blijven thuis, samen met Doortje. Chillen op de camping.
Omdat we niet genoeg ingrediënten in huis hebben, krijgen Jan en ik de opdracht onderweg wat boodschapjes te doen.
Het wordt een wondermooie tocht.
Vanaf de camping rijden we langs het riviertje de Lende richting Ossenzijl. De Lende is eigenlijk een heel oud riviertje met een veel bewogen geschiedenis. Het is een prachtig landschap, wijds en met veel vogels. We spotten een blauwe kiekendief boven een rietkraag (zijn favoriete jachtgebied) en boven de weilanden heeft een buizerd het aan de stok met een scholekster, die zijn nest verdedigt.
Bij Ossenzijl rijden we echt het weerribbengebied in. Langs het kanaal ligt een heel smal fietspad. Aan de ene kant het kanaal, aan de andere kant kleine huisjes op een rij, die niet per auto bereikbaar zijn. Wel per boot. Zo heeft ieder huisje een eigen kanaaltje met verbinding naar het grote kanaal. Bij ieder zijkanaal moeten we dus een bruggetje over, dat verhoogd is om de bootjes te laten passeren. Zo gaan we tientallen bruggetjes over. Op het volgende knooppunt moeten we rechtdoor. Vanwege coronamaatregelen mag dat niet, dus moeten we een hele omweg maken om weer op de geplande route te komen. De omweg is niet verkeerd, ook dit landschap is erg mooi met smalle weggetjes door natte bossen en door plasdrasgebieden met veel riet. We zien wel dat de plassdrasgebieden te lijden hebben van de droogte.
Na veel omzwervingen komen we in Blokzijl aan en maken de balans op. Het blijkt dat de geplande route nog veel verder loopt, dan gedacht waardoor we wellicht ons avondeten gaan missen. We besluiten om nog het Vollenhovense meer te ronden. Weer terug in Blokzijl doen we onze opgedragen boodschappen en kopen voor ons zelf krentenbollen en karnemelk, dat we aan de haven van Blokzijl oppeuzelen.
Daarna als een speer naar de camping terug.
Daar worden we warm verwelkomd met koud bier.
Inmiddels hebben Ans en Elly besloten om tot vrijdag op deze camping te blijven, waar we van harte mee instemmen.
Na het eten (koude maaltijdsalade met kip en een toetje), de afwas en koffie is het inmiddels 21.00 uur geworden, fris en we merken ook de eerste midges op.
We gaan ieder naar ons eigen campertje.
Morgen het bos in.

• 27 Mei 2020 - 09:11

Nettie:

Weer een prachtig verhaal van een mooie omgeving in Nederland !!! Met Spaans weer voorlopig. Ook wij genieten van de Biesbosch,de vogels,enonze Canadees.
    We kijken weer uit naar de volgende ervaring .
    genietze. !

Adennettie

• 27 Mei 2020 - 09:13

Nettie:

En natuurlijk nog gefeliciteerd met kelly

• 28 Mei 2020 - 13:49

Lies:

Wat een mooi gebied is de weerribben toch met in Blokzijl het leuke haventje . Leuk dat jullie het zo naar je zin hebben . Nog veel plezier met z’n vier !