04 17 mei dag 4 naar Groenlo - Reisverslag uit Groenlo, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu 04 17 mei dag 4 naar Groenlo - Reisverslag uit Groenlo, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

04 17 mei dag 4 naar Groenlo

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

17 Mei 2020 | Nederland, Groenlo

04 17 mei Dag 4 Naar Groenlo

Met de laatste zon op mijn gezicht,
Schrijf ik mijn dagelijke startgedicht
Naar Groenlo ging het wel gemoed
Zij per fiets en wij te voet
En langzaam dooft het zonnelicht.

Vandaag dus de eerste volle dag op de camping Groot Antink.
De nacht was niet zo koud en ’s morgens scheen er een lekker zonnetje. We werden gewekt door de koekoek, ergens in de bomen.
Rustig opstaan, Doortje uitlaten , rustig onbijten en wennen aan de dag.
Na de gezamenlijke koffie kwam de grote vraag.. wat doen we vandaag. We besluiten naar Groenlo te gaan om dat stadje te bekijken. Jan en Wim gaan met Doortje te voet en Elly en Ans met de e-bikes.
Jan en ik kiezen voor het smalle voetpad langs het riviertje de Slinge, dat een paar honderd meter van de camping stroomt. Dat stromen is momenteel veel gezegd, want veel beweging zat er niet in het water. Het was een mooi stukje om te lopen, met veel bloemen langs de kant.
Ook spotten we een paar waterjuffers ( nee geen bathing beauties maar een libellesoort) die normaal alleen bij stromend water gedijen, dus zal de Slinge ooit echt stromen.
Aan het eind van het voetpad gaan we een brug over en kunnen we verderop via een fietstunneltje onder de weg door richting Groenlo, in de volksmond Grol genoemd. In de eerste straat van Groenlo worden we bijgehaald door Elly en Ans, die vast naar het centrum rijden.
Groenlo is een echte vestingstad, geheel in stervorm, omringd door waterlopen. Vroeger was Groenlo een stad van betekenis en ontstond in de 7e eeuw. In 1277 kreeg het stadsrechten en bloeide op als handelscentrum. In de 9e eeuw werd een eerste parochiekerk gesticht, gewijd aan st Calixtus. Inmiddels zijn er in Groenlo wel drie Calixtuskerken : De oude (oudste gedeelte uit de 14 e eeuw), de nieuwe en de calixtus basiliek. De vijfhoekige omwalling ontstond in 1550.
Heden ten dage is er van de omwalling niet veel meer over, de omringende waterlopen zijn geïntegreerd in vriendelijk parken.
We treffen elkaar bij de oude Calixtuskerk, met mooie glasinlood ramen. Helaas is de kerk op slot. We wandelen door het centrum en verbazen ons over de veelheid van stijlen en leeftijden van de verschillende gebouwen en stadsinrichting. Vaak getooid met eigentijdse reclame.
Het geheel geeft een rommelig, onsamenhangend geheel. Sommige mooie oude gebouwen komen niet goed uit.
Het valt dus een beetje tegen.
Gelukkig kunnen we wel in de basiliek met een imposant interieur.
gelukkig is het lekker weer en hebben ze daar lekker ijs.

Na een tijdje vertrekken we weer naar de camping voor thee en later ons drankje.
Vandaag is het mijn kookbeurt en ik laaf vrouw en vrienden met penne en (al zeg ik het zelf) heerlijke saus. Ps Elly heeft de penne gekookt want ons gasstel kon dat niet meer aan.
Na het eten en toetje en koffie en afwas is het weer afgekoeld en gaan we ieder naar ons eigen plekje.
Morgen gaan we fietsen.
PS Jenny en Rob:
Het was echt de koningin-moeder Emma, die met de legendarische woorden: Hallo Bandung, hoort u mij, de verbinding met radio Kootwijk officieel opende. Zij overleed in 1934, dus dan kon ook best.