Dag4 9 mei Nord-Friesland - Reisverslag uit Husum, Duitsland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag4 9 mei Nord-Friesland - Reisverslag uit Husum, Duitsland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag4 9 mei Nord-Friesland

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

09 Mei 2019 | Duitsland, Husum

Dag 4 9 mei 2019 Nord-Friesland

Een groot deel van de nacht heeft het geregend, maar vanochtend schijnt de zon!
Alles is lekker opgefrist en we hebben lekker geslapen, het was erg stil op de camping.
Na de gebruikelijke ochtendrituelen vertrekken we om 10.30 uur richting Denemarken.
We rijden via de 437 naar de Wesertunnel door een agrarisch landschap met mooie grote boerderijen. Vanaf de Wesertunnel nemen we de A27 om gemakkelijk langs Bremerhaven te geraken. Bij afslag 5 gaan we weer kleinere wegen rijden. We moeten de Elbe nog over. Het enige veer over deze rivier is van Wischhafen naar Gluckstadt en heeft een twijfelachtige reputatie. Oude, kleine schepen en erg lange wachttijden. Al twintig jaar steggelt men over een tunnel, maar het blijft bij plannen. Dus wordt het oude materieel met kunst en vliegwerk aan de praat gehouden.
Het veer bereik je via een lange weg door de uiterwaarden, daar vormt zich dan de wachtrij. Als wij aankomen is de pont ook net aangekomen, maar we kunnen niet mee. Na drie kwartier kunnen we wel mee en worden vooraan op de boot geposteerd. Erg veel auto’s kunnen er niet op de boot. De overtocht duurt een klein half uur. We moeten 16,50 euro betalen. De pont moet tussen de slikafzettingen door laveren om de vaargeul te bereiken. Ook aan de overkant weer brede slikranden. Het schroefwater is modderbruin.
Onderweg komen we nog drie veerboten tegen, dus varen er dus vier. Dat dit geen overbodige luxe is ervaren we aan de overkant. Daar staat een gigantische rij te wachten. Geschatte wachttijd meer dan 2 uur.
Aan de overkant pakken we 431waar we bij Brunsbuttel de gigantisch hoge brug over het Nord-Ostsee-kanal overgaan. Deze brug is zo hoog om zeeschepen te laten passeren, zonder dar de brug open moet.
De streek waar we doorheen rijden is niet geweldig, wel mooie boerderijen, maar links veel industrie en rechts erg veel windmolens.
We gaan over de 5 verder naar het noorden tot aan het Eidersperrwerk, een stormvloedkering ala Oosterschelde kering, maar dan kleiner en ook toch indrukwekkend om te zien. Er is een parkeerplaats bij, waar we onze lunch nuttigen. We wandelen daar op en rond het Werk.
Het is inmiddels vier uur als we verder rijden het schiereiland op rijden. Het landschap is mooi, het is een beetje waddenachtig/texelachtig, met poeletjes en wilde graslanden en heel kleine dorpjes. We willen daar in Osterhever een boerencamperplaats bezoeken om daar de nacht door te brengen. Helaas deze is geheel verlaten, geen mens te zien en alles op slot.
Dan maar naar Husum, waar we aan het waddenkust de regenboogcamping “Husumer campingplatz” vinden, waar plek genoeg is. Om 18.00 uur, na 268 km.
We wandelen eerst een stuk langs het wad en zien diverse steltlopers, het is lekker weer.
We eten laat, maar de zon schijnt nog lang in onze camper, na een mooie dag.
Lekker slapen straks en morgen echt naar Denemarken.
PS: We hebben gisteren en vandaag geen internet dus moeten we het met de telefoon als hotspot doen. Dat kost nogal wat tikken dus alleen maar tekst.
Proost.

• 09 Mei 2019 - 20:24

N & R:

Leest lekker tot nu toe en dus rijden we heerlijk mee :).
    Rustig aan en toch gestaag de route afleggen. Heerlijk zo die rust. Volhouden! En Wim, dat beetje dataverbruikapps, ach.... het is een super oplossing toch!
    Tot de volgende keer. Succes.