Dag 21 31 mei 2018 OSEK - Reisverslag uit Osek, Tsjechische Republiek van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 21 31 mei 2018 OSEK - Reisverslag uit Osek, Tsjechische Republiek van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 21 31 mei 2018 OSEK

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

02 Juni 2018 | Tsjechische Republiek, Osek

Dag 21 31 mei 2018 OSEK

Het is weer lekker warm en zonnig.
Hadden we gisteren de eerste bui sinds 8 weken hier in Fratiskovy Lasne, dat is nu weer over. Het wordt een warme dag.
We gaan via een omweg, door het binnenland van noordwest Tsechie.
Eerst door Frantiskovy Lasne. Een van de bekende badplaatsen in deze streek. Hier waar allerlei geneeskrachtige bronnen uit de bodem opwellen, warm, koud, zoet, zout zijn veer van dit soort kuuroorden, vroeger Duits, nu Tsjechisch. Frantiskovy is betrekkelijk groen, klein en compact maar inmiddels drastisch gerestaureerd en veel gebouwen zijn weliswaar in de oude stijl gerestaureerd, maar zien er nagelnieuw uit. Dat is wel wat anders als toen we er zo’n 20 jaar geleden waren.
We rijden een paar rondjes om eea te bekijken, want parkeren is er niet bij.
Dan gaan we naar het noorden via mooie kleine wegen tot Kraslice.
Vervolgens naar Karlovivary (het vroegere Karlsbad). Deze weg is een stuk minder mooi en a gauw komen we door een gebied met veel (Petro-) chemische industrie en grote electriciteitscentrales. Daarvoor kwamen we niet hiet.
Dan Karlovivary, Dat was echt een cultuurschok van de eerste orde. Inmiddels omgeven door grote nieuwe snelwegen en buiten wijken en een overvol vernieuwd centrum.Stikdruk en bijna niet doorheen te komen.
Onherkenbaar en met de bus geen doen om bij de “uode” bronnen te komen.
We zijn dan ook maar weer weggevlucht, al duurde dat vanwege de complexe verkeerssituatie lang voordat we echt weg waren.
we rijden naar Ostrov, Chumotov, Most, naar Osek, afwisselend natuur, cultuurlandschap, steden en industrie, niet zo spectaculair.
In Osek staat “Autocamp Osek”, veel campings hier heten autocamp…. Prima camping, niet druk, mooie plek gevonden en geïnstalleerd. Met de aanwezige mevrouw hebben we met handen en voeten moeten communiceren, haar dochter, die Duits spreekt is er nog niet. We hebben 187 km gereden
We wandelen daarna door het dorp op zoek naar een bancomat. Het beeld van het dorp is gelijk met dat van de andere dorpen waar we doorheen reden. Hier lijkt niet zoveel veranderd.
Oude huizen in slechte staat van ondergoud, soms echt vervallen, mooie nieuwe huizen en maitg tot slecht wegdek.
hier heb je nog van die kleine supertjes, waar je alleen Tsjechisch zou moeten praten.
Het is nog steeds erg warm en de plaatselijke brandweer komt langs om met de brandspuit de wegen nat te spuiten.
Als de dochter thuis is schrijven we in en betalen, beide paspoorten worden gescand.
Daarna gaan we lekker eten in het nabij gelegen restaurace. Echt op zijn Tsjechisch. Ans Kip met kaas en ham, ik grote karbonade gebakken in kruidenboter en heerlijke grote glazen bier.
Lekker onder een afdakje. Niet duur, maar niet meer zo goedkoop als vroeger, wel heel erg lekker.
Ik heb geen zin meer in mijn blog dat komt later wel weer.
Nu dus.
Buikjes vol en lekker slapen.

• 02 Juni 2018 - 17:55

R&N:

Hallo WIm en Ans,
    Wim ik dacht al lezende over Frantiskovy Lasne. "Een van de bekende badplaatsen in deze streek. Hier waar allerlei geneeskrachtige bronnen uit de bodem opwellen, warm, koud, zoet, zout" en nou gaat Wim schrijven:
    "Hier zijn we natuurlijk voor twee dagen gestopt en nemen heerlijke geneeskrachtige baden!" Maar nee, jullie zijn doorgereden.
    Aan het eind in ieder geval goed en lekker gegeten. Genieten!
    Groetjes